liberia biotoop (west afrika)


M

michael0705

Guest
ik heb naast mijn 60 cm zuidoost azie biotoop ook nog een ander bakje staan van 20 liter, ik weet dat het wel erg klein is voor een biotoop (35cm x 25cm x 23cm) (lxbxh)
ik wil echt een bijzonder biotoopje maken, namelijk niet west afrika algemeen, maar specifiek het kleine land liberia, ik ga dan een oever van een stilstaand/zacht stromend tropisch beekje maken, dit is namelijk het leefgebied van het visje dat ik er in wil.

als visbestand zat ik te denken aan:

1x M, 2x V ringbandsnoekjes, dit zijn kleine carnivoortjes waarvan het mannetje 3,5 cm word en vrouwtjes 3 cm, dit lijkt me een geschikt voormaat visje voor mijn kleine aquarium.

als planten zat ik te denken aan:
bolbitis heudelotii (om op het hout te plaatsen, dan hou ik het kort door goed te snoeien)

als achtergrond en zijkant plant:
hygrophila odora

ik hoop dat ik ook ergens anubias barteri var. angustifolia of anubias barteri var. glabra (deze specifieke plantjes zijn erg lastig te krijgen dus als iemand ze heeft of weet waar ik ze kan halen hoor ik dat graag :)

als bodem ga ik aquariumzand gebruiken

als decoratie ga ik hout en wat stenen gebruiken.

ik hoor graag jullie mening hierover ik zal ook wat foto's plaatsen van mijn inspiratie.

tips zijn altijd welkom

mvg.
 
Dankjewel, en wat vind je van het bestand?

Mvg.
 
michael0705 zei:
Dankjewel, en wat vind je van het bestand?

Mvg.

Ik ben niet zo in de biotopen en al helemaal niet de Afrikaanse, dus ik kan helaas niets zeggen over het bestand.
 
Hi Michael,

Er valt me een aantal dingen op:
  • A. barteri var. 'angustifolia' en A. var. 'glabra' waar je je zinnen op hebt gezet worden best groot, dus je zit niet alleen met de verkrijgbaarheid want je hebt maar een klein bakje;
  • B. heudelotii prefereert stromend water, P. annulatus is geen beste zwemmer en prefereert juist zo kalm mogelijk water;
  • P. annulatus is aardig verspreid en wordt in meer landen gevonden dan alleen Liberia, namelijk op een flink aantal plaatsen in Sierra Leone (Maka, Sierra Leone is typelocatie van de soort) en op enkele plekken in Equatoriaal-Guinea. En laat nu juist een Anubias soort die w�l verkrijgbaar is en vanwege zijn beperkte grootte w�l geschikt is voor je bakje in die andere twee landen voorkomen: A. gracilis.
  • H. odora, ga je die wel vinden? Komt trouwens eveneens in Sierra Leone en Equatoriaal-Guinea voor.
Dus ik zou zeggen: maak het jezelf makkelijk en wijzig de plannen naar Sierra Leone of Equatoriaal-Guinea ;)

~ Ivo
 
Kijk, daar heb je wel wat aan !!!! Alleen voorlopig er zelf niet naar toe gaan!
 
dankjewel ik denk dat het dan sierra leone word,
dit zijn alle planten waarvan ik zeker weet dat ze ook in sierra leone voorkomen:
Anubias afzelii
Anubias gracilis
Limnophila dasyantha
Anubias gigantea

de anubias gracilis is inderdaad goed aan te komen, maar weet iemand of en waar ik dan aan limnophila dasyantha kan komen?

mvg.
 
Het zal nog wel even duren voordat ik er aan zal beginnen.
Als ik ermee begin zal ik weer updates plaatsen.
Mvg.
 
Dinsdag gaan de laatste bewoners eruit.
Ik zal de bak helemaal leeg halen en helemaal overnieuw beginnen.
En na 3 weken indraaien komen de vissen erin.
Mvg.
 

Terug
Bovenaan