Wat is er nieuw

Licht en werk, een dilemma.

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Een hele stomme vraag.

De meeste mensen werken omgeveer van negen tot vijf. De meeste mensen met een aquarium volgen met hun belichting ongeveer het schema van dag en nacht. Bij mij is dat: om acht uur 's morgens gaan de lampen aan, en om acht uur 's avonds gaan ze uit. Ik ben om half negen de deur uit, om half zes terug, koken, eten, afwassen, en om een uur of zeven plof ik op de bank; naast mijn prachtige, dure, spannende aquarium. Ik zou 's morgens en 's avonds (vooral dat; tot een uur of elf graag) willen genieten van mijn bak. Overdag werk ik, en 's avonds heb ik tijd ... En overdag zijn de lampen aan. En 's avonds zit ik thuis, en dan zijn de lampen uit. Hoe doen jullie dat ???
 
Hoe doen wij dat:

- 's ochtends gordijnen open. Ochtendgloed op de bak is prachtig! (Veel van onze vissen 'schrikken' dan ook beduidend minder als het licht aanknalt)
- lampen aan om 13:00, uit om 22:00.
- bij sommige bakken: eenvoudig LED-stripje, 'nacht' verlichting nog een paar uurtjes.

Maar er zijn vast meerdere geniale ideeen!

Zo las ik laatst dat Alex (Mondeo) in het weekend het licht gewoon lekker lang aanheeft!
(iets ander dilemma, wel een even simpele doch slimme oplossing)

~ Ivo
 
Waarom zou je het dag-nacht ritme aan moeten houden ??? Er is niets op tegen om rond 11 uur pas te beginnen met licht. Ook zou je een pauze in kunnen lassen van een uur of 2. Vissen hebben daar geen last van en uit proeven hiermee blijkt ook dat planten hier eigenlijk zeer weinig last van hebben. W�l schijnt het funest te zijn voor algen. Dit laatste overigens niet uit eigen ervaring, maar toevallig gehoord in een lezing over licht vorige week
 
Ik heb sinds kort ook een pauze in mijn belichtingsschema van alle bakken zitten: lampen zijn aan 11-15 en 17-22. De vissen trekken dat prima, zolang er overdag maar wel wat licht is in de kamer (anders schrikken ze wel heel erg). Hierdoor kan ik lang naar m'n bakken kijken en groeien m'n planten beter.
 
Een pauze in de verlichting is helemaal niks geks idd,zijn een hoop aquarianen die dit al vele jaren hanteren.
 
Ik heb in de bakken een middagpauze van 2 uur en de planten doen het er prima op hoor.
In de natuur heb je dit wel niet maar ja we kunnen de natuur toch niet helemaal nabootsen.
Op deze manier heb ik het licht "maar" 9 uur aan en toch tot 20.00 verlichting aan in de bakken.
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Tijd voor ☕️
      Terug
      Bovenaan