Wat is er nieuw

Licht gekleurd grind vervangen door zwart grind

AquaElv

Active member
Lid geworden
14 januari 2025
Leeftijd
35
Website
www.huisdiertekening.nl
Hallo,

Ik heb nu lichtgekleurd grind in mijn 60 literbak met de superfish aquaflow 200 (en binnenkort een sponsfilter),
maar wil eigenlijk zwart grind in het aquarium.

Hoe doe ik dit? Bij elke waterversing elke keer een beetje vervangen? Of in één keer?

Ik heb laatst mijn hele bodem vervangen, ook van wit naar zwart.
Ik heb de hele bodem eerst leeg gehaald, goed schoon gemaakt, en vervolgens het zwarte grind er in.
Met een beetje dikke tuinslang kan je vrij makkelijk je grind samen met je water afhevelen.

Als je beetje bij beetje gaat doen is je grind al door elkaar gemengd voor je op de helft bent

Zou het ook in 1x doen en daarna een tijdje spaarzaam voeren en de waterwaarden in het oog houden.

Ik heb alleen vuurgarnalen in de bak. Ik heb nog niet echt een extra aquarium waar ze tijdelijk in kunnen, maar wel een emmer.
Als ik de bodem er in het geheel uithaal en een gedeelte van het oude water bewaar is dit dan voldoende om te zorgen dat de bacterieën er wel inblijven?

Bacterien zitten overal aan geplakt, dus ook aan je planten, verwarmingselement en vooral je filter zit ramvol.
Dus als je dat in een emmer doet met je garnalen er bij moet het zeker wel goed komen

In het water zitten bar weinig bacterien dus dat heeft weinig meerwaarde. Dat je filter goed blijft is dan het belangrijkste.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan