Licht groen/ licht geel aquarium water

JHvS

Active member
Lid geworden
13 januari 2020
Berichten
43
Leeftijd
39
Dag allen,

Ik heb net een aquarium opgestart ruim 3 weken draait deze. Er zit een stuk spiderwood in dat al een maand of 4 a 5 in een verwarmd aquarium heeft gezeten. Daarnaast is de bodem een Amazonia soil van ada, het filtermedium is biorio van ada. Het water is vanaf het begin al licht groen/ licht geel. In eerste instantie dacht ik dat het zweefalg was. Ik ververs het water nu om de twee dagen +/- 50 % per keer. De gemeten waarden van vanochtend voordat ik het water ging verversen was:
Datum PHKHGHNH3NO2NO3PO4
26-1-2020​
6,5​
3 DH5 DH0,0 MG/L2,0 MG/L50 MG/L0,0 MG/L

Zie foto: Het water lijkt alleen niet minder groen te worden. Mijn vraag is, is het inderdaad zweefalg of ligt het toch aan het stuk spiderwood. En mocht het aan het hout liggen wat is wijsheid om te doen? Of gaat de groene kleur vanzelf weg?

Alvast dank voor de reacties.
 

Bijlagen

  • 20200126_162212.jpg
    20200126_162212.jpg
    100.9 KB · Weergaven: 197
Zoals ik al in de chat zei vindt ik het geel/bruin en dat komt denk ik door het hout. Lijkt me geen algenbloei.
 
Je PO4 is wat laag, nu geen fosfaat voor je planten beschikbaar. Wellicht verwissel je nu teveel water wat dat betreft.
Zoals ik de foto zie, is dit gewoon van je hout, dat blijft heel lang nog afgeven. Je kunt desgewenst een zakje Seachem Purigen in je filter stoppen, zie je er niks meer van.
 
Komt die lage po4 niet door de bodem? In die soil zitten volgens mij stoffen als ijzer wat dan weer de fosfaat gaan binden?
 
Komt die lage po4 niet door de bodem? In die soil zitten volgens mij stoffen als ijzer wat dan weer de fosfaat gaan binden?
Er zitten veel voedingsstoffen in je bodem, zeker bij Amazonia. Zal gerust wel beschikbaar zijn via de wortels, maar als je bv anubias of bucephalandra op een stuk hout of steen hebt, hebben die daar niet zoveel aan. Iedere 2 dagen 50% is dan best veel waterwissel
 
Mogelijk kan je nog een paar betere foto's plaatsen en de maten van de bak geven alsmede de soort filtering, zelf denk ik dat dit een 30 cm bakje is, ik mijn 30 cm en 30 liter bakje gebruik ik geen plantvoedingen en zijn de waarde gemeten van de NO3, PO4 altijd 0 wat wil zeggen dat de planten alles opmaken wat de bak natuurlijk produceert, maar dan heb ik het over een goed ingedraaide bak, en de planten groeien flink en algvrij.
De verkleuring kan best van het hout afkomen en kan je met verversingen verdunnen, maar dat kan een flink tijdje duren afhankelijk van het houtsoort.
 
Dank voor de snelle reacties, Seachem Purigen kan verder geen schade dienen aan goede bacteriën en kan dat in dezelfde bak als het filtermateriaal? Fosfaat is inderdaad erg laag maar wilde dit pas gaan toevoegen na de opstart fase. Het is de bedoeling dat ik deze week (week 4) na drie dagen 50% ga verwisselen en daarna in (week 5)om de drie dagen 20% en dan in week 6 1 keer in de week 10-15%.

De bodem is amazoina soil met Powersand special/advance

Groet
 
De bak maat is 30 bij 60 bij 36 filter is oase 250 thermo met biorio filtermateriaal. Het hout is spiderwood
 
Ik zou wekelijks 50% aanhouden, als je gewoon normaal voeding etc doseert. Purigen kun je gewoon veilig toevoegen. Als het goed is, staan er ook instructies bij vermeld hoe je het nieuw leven in kan blazen als het op den duur verkleurd raakt.
 
Seachem Purigen kan verder geen schade dienen aan goede bacteriën

Nee al is het wel zo dat het organische stoffen uit het water haalt dus ook dat wat in nh3/4 wordt omgezet en eer als voeding voor de goede bacterien dient. Ik gebruik het daarom nooit bij de opstart.
 
hoe je het nieuw leven in kan blazen als het op den duur verkleurd raakt.

Nou met blazen kom je niet ver Lara maar je kan het wel regenereren ;)

 
Nog een aantal foto's ook een aantal met lamp aan, dan zie ik namelijk geen groene kleur. Alleen met de lamp uit.
 

Bijlagen

  • aqarium 4.jpg
    aqarium 4.jpg
    52.6 KB · Weergaven: 95
  • Aquarium 1.jpg
    Aquarium 1.jpg
    25.2 KB · Weergaven: 109
  • Aquarium 2.jpg
    Aquarium 2.jpg
    72.1 KB · Weergaven: 101
  • Aquarium 3.jpg
    Aquarium 3.jpg
    45.6 KB · Weergaven: 120
  • aquarium 5.jpg
    aquarium 5.jpg
    40.7 KB · Weergaven: 112
Nee al is het wel zo dat het organische stoffen uit het water haalt dus ook dat wat in nh3/4 wordt omgezet en eer als voeding voor de goede bacterien dient. Ik gebruik het daarom nooit bij de opstart.

Dus pas toevoegen na de opstart.
 
Ik zou wekelijks 50% aanhouden, als je gewoon normaal voeding etc doseert. Purigen kun je gewoon veilig toevoegen. Als het goed is, staan er ook instructies bij vermeld hoe je het nieuw leven in kan blazen als het op den duur verkleurd raakt.

50% aanhouden, levert dat geen problemen op met de bacteria groei?
 
Ok, heb purigen toegevoegd en dat doet wonderen! Het water is super helder! dank voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan