Wat is er nieuw

Licht groene waas in het water

arnoldg

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Leeftijd
52
Beste mede aquarianen,

Vandaag lid gemaakt van dit forum en al heel wat gelezen en voorbij zien komen.

Wij hebben een bak van 1,2 mtr., ikzelf vind dat er een lichte groenige waas in het water zit.
Zie ook de bijgevoede foto's

De bak draait nu zo's 3/4 jaar.
De volgende waardes heb ik de afgelopen tijd gemeten met een test strip:
DatumClNo3No2GhKhPh
14-3-2020​
01002167,2
20-3-2020​
0,21002167,2
29-3-2020​
0,21002067,2
4-4-2020​
0,81002068
5-4-2020​
0.31001867,2
11-4-2020​
01001667,2
18-4-2020​
01001466,8
1-5-2020​
010014157,2
7-5-2020​
010010156,8
14-5-2020​
0,41001466,8
24-5-2020​
01001067,2
28-5-2020​
0,21001467,2
5-6-2020​
01001367,2
12-6-2020​
0,4100767,2
20-6-2020​
0,81007107,2
10-7-2020​
0,81007157,2
20-9-2020​
01007106,8
13-11-2020​
0,81004157,2
28-11-2020​
0100467,2

Momenteel geven wij elke dag 4 pufjes met vloeibare CO2 (Colombo Flora Grow Carbo CO2 alternative) en 1x per week 50 ml planten groeimiddel ( colombo Flora-Grow XL Plant Fertilizer)
Los daarvan, verversen wij elke week ongeveer 1/4 van het water en 1x per maand de filter watten.

Sinds 2 weken hebben wij het bovenste bakje van de uitwendige filter gevuld met turf ( op aanraden van de aquarium speciaal zaak)

Iemand een idee waar de licht groene waas weg komt en er zit soms wat alg groei op het glas.

Water temperatuur schommelt tussen de 25,5 en 26 graden.
Verlichting brand 10 uur per dag, daarbij in zit 1/2 uur opstarten van 0 naar 100% en een half uur van 100 naar 0 % licht sterkte.

De verlichting is in LED uitgevoerd (Eheim classic-LED 1140)
Als ik het nog goed heb is het filter ook van Eheim (Ehaim buitenfilter Ecco Pro 300)

Al jullie tips zijn natuurlijk welkom, en mocht dit topic in de verkeerde sectie staan, dan mijn excuses wist even niet waar te plaatsen.

IMG_2226.jpg

IMG_2227.jpg

Misschien eens met een druppeltest (laten) meten en dan ook je Po4 dan heb je wat meer waarden en wat betere.

Hier zat ik zelf al aan te denken waar weet nog niet goed wat ik dan allemaal moet gaan testen.
Welke waardes zijn het belangrijkst en welke test (set) kan ik dan het beste halen.

Wat is de reden van het gebruik van turf?

Die waas komt ook echt wel van turf. Veel filterwatten gebruiken helpt wel maar ik heb m ook in m’n rio, een lichte waas. Hoe komt je gh zo hoog tijdens je opstart? Woon je in België?
Een lage po4 waarde kan ook zorgen voor groene alg.

Nee woon gewoon in Nederland.

3 weken geleden water laten testen bij aqua zaak ivm groenige waas en zwarte stippen op de planten (alg groei denk ik) en daar bleek volgens mij GH niet goed goed te zijn en moest ik Turf toevoegen om de waarde als ik het goed heb omhoog te krijgen.

Wat ik mij afvraag, hoe lang moet je het turf er in laten zitten, in begin (eerste week) wat het water geel/bruin achtig van de turf !

Nou als je puntalg wilt gaan bestrijden met turf, dan heb je nog ff te gaan haha! Dat heeft meer te maken met je fosfaatwaarde. Ik zou een testsetje bestellen en thuis gaan meten, zodat je kan aansturen waar nodig🙂
Turf vind ik wel geweldig om je waardes te verbeteren tov tetra’s of dergelijke. Maar heeft weinig te maken puntalg of andere ellende.

hmmmm, heb er helaas nog te weinig ervaring mee.
Zal van de week een test set bestellen en gaan testen, zo gauw ik nieuwe waardes heb laat ik het weten.

Zijn er ook nog andere test sets die net zo goed zijn als die hier geadviseerd is. want dan kijk ik morgen hier in de buurt even bij de aquadeco en of andere aquarium zaak.

Zijn er ook nog andere test sets die net zo goed zijn als die hier geadviseerd is. want dan kijk ik morgen hier in de buurt even bij de aquadeco en of andere aquarium zaak.
Alleen de testen van Sera zijn wat omstreden hier, maar eigenlijk zijn de andere testen even goed, alleen veel hoger in prijs.

Groene puntalg heeft als grondoorzaak vaak een te laag fosfaat level maar ook te weinig CO2 is een mogelijke oorzaak. Het is ook altijd goed om naar je waterdistributie te kijken om te zien of je bemesting alle hoeken en gaten in je bak te bereikt.

Zojuist bij wesdijk maar een testset besteld, nu wachten tot hij er is en dan waardes meten, ben benieuwd hoe het er bij staat.

Hoe vaak testen jullie het water eigenlijk, is hier een regel in. of test je alleen als je denkt dat er wat niet goed is ?

Zelf test ik eigenlijk amper en af en toe even de nitraat en de fosfaat. Vaak zie je na enige weken wel hoe de waarden zijn en of je bv nitraat of fosfaat moet toevoegen.
Maar zaken als de no2 en de nh3/4 of ijzer meet ik nooit tenzij ik vreemde gewaarwordingen zie.

Zelf test ik eigenlijk amper en af en toe even de nitraat en de fosfaat. Vaak zie je na enige weken wel hoe de waarden zijn en of je bv nitraat of fosfaat moet toevoegen.
Maar zaken als de no2 en de nh3/4 of ijzer meet ik nooit tenzij ik vreemde gewaarwordingen zie.
Probleem is dus dat ik (nog) niet kan zien wat er mis is, dit hoop ik natuurlijk in de loop van de tijd te leren.

Probleem is dus dat ik (nog) niet kan zien wat er mis is, dit hoop ik natuurlijk in de loop van de tijd te leren.
Iedere keer als jij denkt dat er iets is test je het water, daarmee leer je gaandeweg de signalen van je bewoners/planten herkennen. In het begin teste ik soms wel 3x op 1 dag, nu alleen als ik niet kan achterhalen wat het is

Vandaag de testset van Colombo ontvangen.
Zojuist even beetje water midden uit het aquarium gehaald, glas op de kop en onder water omdraaien.
De voglende waardes heb ik gemeten:
Ph = 7,5
Kh = 8
Gh = 7
Nh3/Nh4 = 0
No2 = 0
No3 = 0
Po4 = 0,2

Als ik vervolgens in het boekje lees, dan als ik het goed heb, heb ik perfect water.
Neemt niet weg dat ik lichtte algengroei op het glas heb, maar ja dat is 1x in de week schoonmaken en is dat ook weer verholpen.

mocht iemand een andere mening hebben, dan hoor ik het graag.

Je nitraat en fosfaat zijn te laag.
Wat gebruik je als plantenvoeding?

Nitraat en fosfaat hebben planten nodig en die moet nooit 0 zijn en beide zijn inderdaad erg laag. Die mogen gerust 10 en 1 zijn denk ik. Tekorten geeft weer algen.

aha ok en hoe krijg ik die op een verantwoorde manier hoger ?
[edit] even gelezen bij een te hoge NO3 moet je water verversen, is het zinvol om een tijdje het water niet te verversen waardoor deze waarde gaat stijgen ?

Je kan van Easylife kant en klare nitro en fosfo kopen maar zelf poeders oplossen is goedkoper maar wel iets meer werk.

aha ok en hoe krijg ik die op een verantwoorde manier hoger ?
[edit] even gelezen bij een te hoge NO3 moet je water verversen, is het zinvol om een tijdje het water niet te verversen waardoor deze waarde gaat stijgen ?
Als bij mij de NO3 te laag is ga ik juist extra verversen.....,maar dat komt omdat ons leidingwater 18mg NO3 bevat. Eigenlijk ideaal....
Als de plantjes goed groeien, gaat mijn NO3 in 2-3 weken van 18 naar ca 5mg als ik niet ververs. Daarom ververs ik ca 30% per week. De waarde is gemiddeld 15 en mij PO4 blijft stabiel op 1,5

Hier is iets aan te doen om dit sneller begrijpelijk te maken. Het beste is om er voor te zorgen dat je licht goed is afgesteld op je plantenbestand. Wat bedoel ik hiermee? Planten zijn om goed te kunnen groeien in de eerste plaats licht nodig. Voor gemiddeld zo'n 8 uur is elke plant een bepaalde intensiteit nodig. Welke intensiteit een plant nodig is kan je tegenwoordig vrij eenvoudig zien op de sites van de online aanbieders. De meeste van die aanbieders zetten bij hun plantenaanbod per soort wat zo'n plant nodig is om te kunnen groeien. Dus ook de lichtsterkte. Wanneer je dat uitzoekt voor jouw plantenkeuze kom je tot een gemiddelde lichtsterkte waaraan je licht moet voldoen. Je hebt dan een vast punt gevonden waar vanuit je de rest kan herleiden. Je planten gaan namelijk groeien bij een juist lichtstand en gaan dientengevolge vragen om bemesting. Via de waterkolom en/of de bodem. Maar ze gaan ook vragen om CO2. Dit zit altijd al in je bak, die CO2. Wanneer er (alg/groei-)problemen ontstaat weet je nu dus dat het probleem is op te lossen door te kijken naar je bemesting vormen. Wanneer je planten wilt die een hoge lichtintensiteit vragen zoals bijvoorbeeld rode planten dan kan dat tot gevolg hebben dat de CO2 in je bak onvoldoende is en je bij moet voegen. Wil je dat niet dat kan je dus ook niet die keuze maken op plantengebied! Wil je dat wel komt er nog iets om de hoek kijken, namelijk heb je wel verlichting die de gewenste lichtsterkte kan bieden? Kort gezegd; alles op aquarium gebied draait om verhoudingen maar die beginnen altijd bij het licht!

Wat je bemesting betreft kan je eens kijken bij aquariumbemesting.nl. Hun producten (poeders) zijn eenvoudig aan te lengen met water en erg goedkoop.

en dat beoordelen welke planten je dan hebt valt wel tegen, dammmm wat zijn er veel soorten planten die op elkaar lijken 😁

maar ik kom hier op terug met mijn verslag wat ik denk te hebben.

Stel dat ik met de poeders de waardes ga ophogen dan ga ik er van uit dat ik dit in kleine stapjes moet doen.
1x per week iedere keer een klein beetje toevoegen.
of kan je ook in 1x de gewenste dosis toevoegen.

Als het op niveau is, dan elke week meten en bijsturen of hoe gaat dat ?
Verlichting enz. ben ik nog mee aan het puzzelen, moet nu nog eerst alle planten gaan benoemen zodat ik kan bepalen hoeveel licht er in moet.

Moet ik als ik poeders geef ook nog de andere middelen toedienen, planten voeding en "vloeibare" co2 ?

in plaats van dat ik dichter bij de oplossing kom heb ik het gevoel dat het erger wordt 🙂 maar dat zal er wel bij horen.

Voor zover in ieder geval hartelijk dank voor al jullie hulp.

Gisteren voor de laatste keer een toevoeging aan het water gedaan, nu paar dagen laten draaien en van het wekend water verversen en testen tijdens het wekelijkse verzorgingsuurtje.
Ben benieuwd of het water betere waardes geeft.

Ik heb niet alles teruggelezen maar als je met poeders werkt dan kun je of alles in 1x toevoegen of in meerdere keren. Zelf doe ik het gelijk na het verversen.
Vloeibare co2 is carbo en dat is meer een algenbestrijding en voegt eigenlijk geen co2/koolstof toe aan de bak. Het belangrijkste is om voldoende voeding aan te bieden in de vorm van no3 en po4 en co2 en vloeibare plantenvoeding met wat voeding bij de wortels voor de moerasplanten.

ok, dus de no3 en kh2po4 die ik nu heb na verversen toevoegen.

Moet ik dan na het verversen kijken wat de waterwaardes zijn en er daarna voldoende voeding aan toevoegen zodat ik het juiste niveau haal.

Even een update, na enkele weken testen en toevoegen van fosfaat en nitraat, vind ik dat ik een licht groene waas hou, het is al wel minder.
Tevens zit er op bijna alle planten (bruin achtige) platte stippen. Ik denk niet dat het baardalg is, als ik die plaatjes zie dan zouden er haartjes aan moeten zitten.
Wat kan ik nog meer doen, wekelijks testen we het water nadat het ververst is.
na het meten voegen wij fosfaat en nitraat toe.

Je moet vooral geduld hebben en volhouden met wat je nu doet met je aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan