Licht Juwel korallux 60

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo aquaforum,

Ik heb zoals sommige misschien wel weten recent een nieuwe aquarium gekocht maar ik ben niet zo tevreden met het licht. Er zit namelijk een redelijk zwak TL licht in de kap (15 W) maar nu vroeg ik me af of je ook naar Led licht kunt gaan zonder de hele kap weg te moeten doen. En welk licht zouden jullie dan aanraden?

In mijn oude 20 L bakkie zit een 3,5 watt, 12 volt led lichtje en daar ben ik veel meer tevreden over.
 
Het is geen zee van licht maar voor wat makkelijke planten meer dan genoeg. Welke led is aan te raden weet ik niet maar op zich zou die 15W prima moeten kunnen zolang je de planten erop afstemt.
 
Een 15W TL geeft gemiddeld 1000- 1250 lumen op jou 54 literbakje. Dan komt daarbij ook nog een reflector die de lichtopbrengst verdubbeld.
Daarmee kan je alles laten groeien wat je wilt.
En dat vind je te weinig, waarom? :juggle:
 
Er zit geen reflector bij de bak die ik heb.

Ik vind dit te weinig omdat het licht amper de onderkant van de bak raakt voor mijn gevoel. En ik merk dat hierdoor de stengelplanten die ik heb langzaam vanaf onderaan dunner en bruiner worden. Dit wil ik natuurlijk niet. Bovendien wordt er al veel licht tegengehouden door de drijfplantjes.
 
Plaats de stengels eerst eens verder uit elkaar.
 
Ik zie het idd, ik heb hem 2e hands van iemand gekocht dus misschien dat dat gedeelte kapot/weg was. Ik heb het er iig niet bij gekregen.
maar een reflector er bij doen zou dus ook al werken? :)
Ja hoor, dat zou een oplossing kunnen zijn.
Maar pas wel op met veel licht, daar moet je voeding en CO2 wel op afgestemd zijn. Heb je dat niet, dan word het alleen maar ellende.
fx8cxk.jpg
 
Welke planten heb je of wil je nemen in de bak?
 
Ik ben op het moment aan het twijfelen over SF retrofit 15 W bright of retrofit 15 w combi.

Wat denken jullie? :)
 
Terug
Bovenaan