Wat is er nieuw

Licht / planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Straatklinkerfm
  • Startdatum Startdatum
S

Straatklinkerfm

Guest
Dag mensen ,

Hierbij het volgende eventueel probleem 😛

Hebe en bak van 1.10 meter...met 2 x 38 watt T8
De 840 en 865

Verder voeg ik de ei methode toe , en vloeibaar co2.

Met reflectoren op de lampen..

Maar nu vind ik dat de planten qua top het best goed doen .

alleen staan de bladeren te ver uit elkaar vind ik .

Bijvoorbeeld met de hoornblad goed te zien.

Als voorbeeld de rotala groeit goed , maar de onderste nieuwe stekjes duurt ook vrij lang voor de de lengte in gaan.

Wat is jullie mening?

bij planten moet je in je achterhoofd houden hoe lichter de plant (qua kleur) hoe meet licht ze nodig zijn.
hoornblad groeit altijd naar het licht toe als je het hoornblad b.v. helemaal aan een kant in je bak zet groeit het eerst een stukje naar het midden en dan omhoog dit is omdat je links en rechts in je aquarium bijna altijd een soort van schaduw omdat de lampen niet 1.10m zijn. en ik denk dat de bladeren gaande weg naar boven ook dichter bij elkaar komen dit is omdat licht bij elke cm water minder sterk wordt.

heb je ook echte "planten lampen" b.v. SILVANIA GROLUX die lampen hebben voor planten een beter spectrum en dus zouden je planten ook minder snel naar het licht toe groeien, en dus minder ruimte tussen de bladeren.

Heb de hoornblad inderdaad wel zowat links in de hoek staan.

Maar hoe zou ik kunnen controleren of ik bijvoorbeeld de gewenste hoeveelheid licht heb?

Maar hoe zou ik kunnen controleren of ik bijvoorbeeld de gewenste hoeveelheid licht heb?

Hoornblad groeit ook uit elkaar,he. Met de kransen.

Bertus zei:
Hoornblad groeit ook uit elkaar,he. Met de kransen.

Ja dat idd maar met meer/beter licht groeit het mooier en langzamer omhoog dus ook dichter op elkaar.

Straatklinkerfm zei:

Dat moet je dus eigenlijk controleren door naar je planten te kijken. Bv. ik hen een groep crypto's voor in de bak die liggen met hun bladeren plat/horizontaal met de bodem, als het licht minder is gaat deze plant met zijn bladeren omhoog staan zoals je ze vaak bij de LFS ziet staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan