Licht zorgt voor algen.

T

Tails

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd een probleem in de bak met algen. (Ik vermoed baardalg) Nu is dit, na menig met sate stokjes in de ronde te hebben gedraaid als een stuk minder. Ik ondervind nog wel veel last op de ruiten, maar ook op de planten. Die hebben geen lange draden alg meer, maar wel korte borstelharen. Misschien is baardalg over gegaan in ...een andere alg? Afijn, alles wat uit het licht staat heeft geen alg, en alles wat in licht staat wel. Dus ik vermoed dat het door het licht komt.

Ik heb een 60L bakje, en er zit led verlichting in. Hier zit een programma aangekoppeld dat de zon doet opkomen, en in de avond zie je zon weer zakken etc. Mijn licht staat te lang aan, van 10 tot 10.
Welke tijden kan ik het beste het licht aan doen? Ik kom er niet uit. Moet hij overdag uit, of moet hij later aan, en dan zo'n 8 uur aan staan.

Vast bedankt voor tips !
 
In feite heb je een voedingstekort. Heb je een foto van de alg en de waarden van je water??
Hoebeel uren brand het licht en wat doseer je eventueel nog??
12 uur verlichting is denk ik mede de oorzaak en ik zou dat naar 9 uur terugbrengen eerst.

Ik heb het van 9 tot 12 aan en van 2 tot half 8.
 
Het licht staat niet zo zeer te lang aan, maar zal eerder te fel zijn.
Als het kan zou ik dimmen in de plaats.

Licht bepaalt de vraag naar voeding en co2.
Hoe meer licht, des te meer voeding planten eisen(niet vragen).
Krijgen ze die niet? Dan nemen algen het over. en bij voorkeur op lichte plaatsen.
 
Ja klopt dus een tekort aan voeding bij dit licht.

@Jurgen
Is het dan niet zo dan dat de duur verkorten ook al zal helpen want dan is het totale verbruik natuurlijk wel minder. Dan is er heel misschien geen tekort meer namelijk.
 
Bedankt allemaal voor de tips!

Ik zal van de week even proberen een foto te maken. En de andere informatie geven.
 
Hier een aantal foto's van mijn algen.

Overigens is het sinds 14 dagen dat het ook echt bruinig wordt. Ik had in het begin opstart algen (gewoon bruin), maar die waren binnen 2 weken weg. Toen kreeg ik lange draden, die zijn nu bijna allemaal weg, maar nu wordt het dus bruin. En de bladeren zijn zo wollig..en dit gaat maar niet weg. Sommige bladeren krijgen een soort 'kleverig' groene kleur. Je ziet het een beetje op de foto waar je een draadje ziet hangen met een balletje eraan (?)

862888_0_82_img_9005.jpg



Op deze foto zie je dat er een andere kleur groen (lijkt gekleefd) op het blad zit:
548343_0_82_img_9008.jpg


754418_0_82_img_9009.jpg


Totaal plaatje:
762854_0_82_img_9010.jpg


Ik merk dat er minder alg is als ik heel veel ververs. Is het raadzaam misschien minder te verversen maar dan wel meerdere keren in de week ? In plaats van heel veel verversen 1x per week? Ik ververs sowieso 1x per week. Meestal een kwart van de bak. Afhankelijk of ik ook de filters moet vervangen etc.
Bedankt weer !
 
Weet je ook de waterwaarden en voeg je verder iets aan voeding toe??
Ik begreep dat je al terug bent gegaan van 12 uur licht naar minder en dat is al een goede stap.
 
jessicapilon zei:
Weet je ook de waterwaarden en voeg je verder iets aan voeding toe??
Ik begreep dat je al terug bent gegaan van 12 uur licht naar minder en dat is al een goede stap.

Ik zal de waterwaarden even meten morgen.
Ik ga het licht sowieso iets dimmen, en dan ga ik de tijd wat terug dringen. (moet ik nog doen)
Heb jij nog een tip wat voor tijden ik hem aan zou kunnen laten?
Qua voeding voor planten stop ik tabletten in de grond. En ik voeg er ook easy-carbo aan toe. Daar ben ik ongeveer 6 weken mee begonnen. Ik heb hiervoor wel andere voeding toegevoegd maar in de winkel zeiden ze weer dat het werd afgeraden, omdat je dan ook algen kan stimuleren (?)

Dank je. :)
 
Welke tabletten gebruik je dan??
Je kan dimmen en de duur verkorten begrijp ik. Ik heb de gewone T5 en dan branden de lampen rond de 9 uur.
Maar als je intensiteit te groot is dan kun je ook of mede de led gaan dimmen. Is de linker een Anubia want daarvan zou de wortelstok niet in de grond mogen.

Jurgen heeft je terecht al de goed tip gegeven om flink te dimmen.
 
Op het eerste zicht hebben zowel je oude als nieuwe bladeren er last van, en heb je geen macro of micro tekorten omdat de kleur nog in orde is.
Dan wijst het op een CO2 tekort en kan je dus beter de verlichtingstijd wat inkorten. Breng het terug naar 7h, zorg ervoor dat al de algen weg zijn en dan pas terug verlengen.
Hoeveel carbo voeg je toe?
 
backplay zei:
Op het eerste zicht hebben zowel je oude als nieuwe bladeren er last van, en heb je geen macro of micro tekorten omdat de kleur nog in orde is.
Dan wijst het op een CO2 tekort en kan je dus beter de verlichtingstijd wat inkorten. Breng het terug naar 7h, zorg ervoor dat al de algen weg zijn en dan pas terug verlengen.
Hoeveel carbo voeg je toe?

Dank je !

Ik voel 1 ml toe. Dat stond tenminste op de verpakking, omdat ik een klein bakkie heb.
 
Terug
Bovenaan