Wat is er nieuw

Lichtduur onderbreken of niet ?

TLS

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2022
Berichten
518
Ik houd 8 uur lichtduur ononderbroken aan en dus 16u zonder verlichting.
Nu las ik dat de periode van 8u soms onderbroken wordt. Dan bijvoorbeeld 4u aan, 3u uit en weer 4u aan. Behalve dat je dan dikwijls meer zelf de bak verlicht ziet, wat zou dit van nut hebben voor de vissen en/of planten?
 
Ik doe het al vanaf dat ik bakken heb en of het veel nut heeft voor de planten of vissen dat denk ik niet maar zo kan ik wel na het eten wat langer naar de bak kijken zonder te lang te moeten belichten. Hier brandt het van 9-12 en van 14-21 uur.
 
Ik houd 8 uur lichtduur ononderbroken aan en dus 16u zonder verlichting.
Nu las ik dat de periode van 8u soms onderbroken wordt. Dan bijvoorbeeld 4u aan, 3u uit en weer 4u aan. Behalve dat je dan dikwijls meer zelf de bak verlicht ziet, wat zou dit van nut hebben voor de vissen en/of planten?
Geen enkele. Ook in de natuur gaat het licht niet uit na een paar uren.
 
Ik heb de verlichting ook gewoon aan zonder onderbreken. Door de weeks van 12 tot ca. 20.00 en in t weekend van 10 tot 22.00 om wat meer van de bak te zien.
 
De gedachte erachter is dacht ik om rustmomenten in te lassen. Met name als je geen CO2 toevoegt. Tijdens de licht tijd daalt het CO2 gehalte. Hoe meer licht en planten, hoe sneller het verbruikt wordt. Op een zeker moment is het CO2 gehalte zo laag dat de planten er niets meer mee kunnen. Tijdens je lichtpauze geef je de bak gelegenheid om dit weer op te bouwen.
Ook zijn de planten ingesteld op een bepaalde rusttijd. Maar of zo'n gedwongen siësta nou hetzelfde doet als een kortere dag....? Dat je dit zo in de natuur niet tegenkomt lijkt me duidelijk.
 
In een lowlight setup is het niet zo'n probleem.
In een hightech bak met veel CO2 en veel licht is het vragen om problemen
 
In een hightech bak met veel CO2 en veel licht is het vragen om problemen
Kun je dit uitleggen? Ik doe dit al 10 jaar maar goed ik zit ook maar op 20 lumen en werk met een controller voor de co2. Zonder controller kan anders de co2 teveel oplopen.
 
Nou ik zeg dat het zeker kan en zal bijdragen dat de planten het stukken beter zullen doen.
Ik ben nu momenteel bezig om 2 fotoperiodes te maken per dag.
 
Kun je dit uitleggen? Ik doe dit al 10 jaar maar goed ik zit ook maar op 20 lumen en werk met een controller voor de co2. Zonder controller kan anders de co2 teveel oplopen.
Maar jij hebt dan ook geen >80 lumen per liter zoals ik heb ik mijn bakjes.
Als ik de fotosyntehse periode in een highlight bakje (>80 lumen/liter) voor een paar uur onderbreek resulteert dit bij mij altijd een terugval in kwaliteit, zelfs in algvorming.
Het is wel afhankelijk van de soort plantjes. Mijn gras kan er prima tegen, maar sommige rotala kunnen daar slechter mee omgaan.

Nou ik zeg dat het zeker kan en zal bijdragen dat de planten het stukken beter zullen doen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik zeg dat het voor de algemene/ gemiddelde gezondheid het beter is als men een continue fotosynthese periode voor 8 uur aanhoudt.
 
Ja, als de bak is 'gematured 'zit ik continue op 80 lumen. Daar bij een 2 uur durende piek van 100 lumen.
Planning is om bij een volgend high-light setup de 2 uur durende piek verder te gaan verhogen 🧑‍🚒
 
Nou ik zeg dat het zeker kan en zal bijdragen dat de planten het stukken beter zullen doen.
Ik ben nu momenteel bezig om 2 fotoperiodes te maken per dag.
Waarom gaan de planten het hier beter om doen? Om mijn heb ik zo'n 49 lumen per liter gehad die 8 uur per dag, exclusief de dimtijden, mijn verlichting brandde van 8:30 uur tot 23:00 uur zonder een alg probleem.
 
Wow! 100 lumen per liter. Met de zonnebril op op de bank naar het aquarium kijken. 😎
 
Wow! 100 lumen per liter. Met de zonnebril op op de bank naar het aquarium kijken. 😎
Valt wel mee. Ik ken proffesionals die wel eens hoger gaan.
Maar dat doen ze alleen om nog 1x zoveel mogelijk rode kleuren, van bv. een wedstijdbak eruit te persen. Net voor de laatste photoshoot.
Het zal duidelijk zijn dat dit een ernstige aanslag is op de gezondheid van de plant.
 
Valt wel mee. Ik ken proffesionals die wel eens hoger gaan.
In vroegere tijden was het met tl verlichting 1watt/liter beetje de magische grens.
TL's geven +-80lumen/watt
Je zit daar ongeveer op dus een sterke prestaties om aquaria over langere tijd stabiel te houden dit vraagt veel ervaring en kennis .
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan