Wat is er nieuw

lichte mist in water

• Onderwerp starter Onderwerp starter TheGeeFox
  • Startdatum Startdatum
T

TheGeeFox

Guest
Ik heb een jewel 190 met bioflow 3.0.
Na de bak te hebben ingericht en 2 weken zonder vissn te laten draaien.
Inmiddels wel vissen, maar er is een lichte waas/mist in het water.
Ik verschoon elke week de watten, elke 2 weken ververs ik 40 liter water.
Er zitten 2 ramirezi, 2 Diamantgourami, 10 Kardinaal Tetra , 6 Bijlzalmen, 6 Plaatjes, 2 algeneters, 6 mexicaanse dwergkreefjes
Dus niet overbevolkt.
De bioflow is volgens de richtlijnen gevuld.

Wil graag de lichte waas uit het water wie weet wt er aan de hnd is?

Wat voor bodem heb je en heb je deze goed uitgespoelt?
De waas trekt wel weg uiteindelijk, kan wel even duren in sommige gevallen.
Ik geloof niet in bacteriebloei, want dan zou de waas met de dag erger worden.
Heb je een redelijke stroming over de bodem gaan?

Kans is groot dat het heterotrofe bacteri�n zijn. Gewoon wat geduld hebben, zal na een tijd van zelf verdwijnen.

Ik heb dezelfde bak al jij, met vergelijkbare vissen.
Ik ververs wekelijks ongeveer 75 liter water. Bij het verversen maak ik het bovenste deel van mijn filter schoon onder de kraan, het onderste (biologische) laat ik met rust. Als ik dit niet doe dan krijg ik zweefvuil en kleurt mijn water geel.

Ik heb van onder naar boven:
Onderin --> 2x fijn blauw, Cyrax
Bovenin --> blauw grof, uitgewerkte groene, uitgewerkte zwarte, filterwatten.

Kant en klaar voedingsbodem met doorboven standaard fijne grind.
Alles was al volgens verkoper gespoeld/gewassen.
Heb de grind wel extra gespoeld maar het spoelwater bleef best schoon.
Voedingsbodem lijk me, dat je die niet uitwast i.v.m. het uitspoelen van de voedingselementen.

Maar heb de aquarium voordat ik de vissen erin deed al 2 weken laten draaien!
Volgens de algemene richtlijnen is het toch een kwart water verversen elke 2 weken? 190L/4= 47.5 liter.

De filtermatrialen zijn van boven naar beneden witte filter watten, koolspons, groene nitraat spons, blouwe grove filterspons, aktive kool, cirax bio filtermedium, 1 blauwe fijne filterspons.

YGcmXvfpNQS

Met 2 weken indraaien is de boel nog niet in balans over het algemeen en zal idd een kwestie van geduld zijn.

Is dat bestand in ��n keer toegevoegd? 'ingedraaid' of niet, dat is een flinke beproeving voor je filterbacterien, zeker uit het niets (uit het niets bedoel ik mee: eerder geen vissen).

En je opmerking 'dus niet overbevolkt' wil ik best serieus nemen en de inhoud daarvan kan ik ook zeker in mee, maar ongelukkige combinaties zitten er wel tussen helaas.

~ Ivo

TheGeeFox zei:
De filtermatrialen zijn van boven naar beneden witte filter watten, koolspons, groene nitraat spons, blouwe grove filterspons, aktive kool, cirax bio filtermedium, 1 blauwe fijne

Jouw filtercombinatie is ook nog niet echt ideaal. Ik zou de groene nitraat en het actieve kool eruit laten, zie ook meerdere topics hierover. Doe gewoon nog 1 grove en 1 fijne spons er extra in.

Daarnaast vind ik twee weken indraaien wel ook wat kort.

Eerst heb ik een dag of twee de 6 plaatjes erin gedaan.
De filter is opgebouwd zoals de bioflow zelf in hun boekje zetten behalve de extra aktive kool en 1 fijne spons minder.
Omdat ik meer in biologische aanpak wil dan meganische filtering.
Aktive kool zou volgens mij juist het water extra helder moeten krijgen en geurtjes verminderen.
De bak draait nu 5 weken maar de mist is nog niet weg.

We wachten maar af...

Heb je al eens water ververst en hoe doe je het onderhoud aan het filter?

Lees net je reactie van een kwart verversen iedere 2 weken.
Valt zo op de foto wel mee met de waas,geef je vloeibare plantenvoeding of andere middeltjes?

Precies John, valt erg mee. Zal gewoon nog even moeten indraaien en baccies op volle oorlogsterkte moeten komen.

Klopt moet nog indraaien maar denk vraag voor de zekerheid even naar het filteronderhoud,voor hetzelfde geld spoelt ts elke 2 weken ook het filtermateriaal onder de kraan af en dan komt het nooit in balans.

Nee ik vervang nu alleen eidere week de filterwatten.

Laat volgens de bioflow voorschriften 2 maanden zo dan ga ik de eerste spons uitspoelen/vervangen weet ff uit mijn hoofd niet meer welke het eerst aan de beurt is. Dus volgende maand is de eerste spons aan de beurd.

Spoel je sponzen nu eens pas uit (in aquawater..lichtjes uitknijpen) als de uitstroom merkbaar minder wordt.

De witte filterwatten kun je wat vaker uitspoelen en weer terugstoppen.

Je hoeft je sponzen dus niet te vervangen!

Iedere 2 maanden voor de sponzen is wel erg snel hoor.
Maar ja de ene zegt als de uitstroom minder wordt terwijl de ander zegt dan is het te laat en je moet hem proper houden.
Denk ook hier dat je zelf moet ervaren wanneer je de sponzen lichtjes moet uitspoelen maar eens in de 2 maanden vind ik wel een korte periode hoor. De watten doe ik hier om de 2 weken.

TheGeeFox zei:
Nee ik vervang nu alleen eidere week de filterwatten.
Ipv ze te vervangen kan je ze even in kokend water doen zodat al het vuil er af komt. Op deze manier kan je ze meerdere keren gebruiken.

TheGeeFox zei:
De filter is opgebouwd zoals de bioflow zelf in hun boekje zetten behalve de extra aktive kool en 1 fijne spons minder.
Omdat ik meer in biologische aanpak wil dan meganische filtering.
Aktive kool zou volgens mij juist het water extra helder moeten krijgen en geurtjes verminderen.
Hoe je filter is opgebouwd maakt niet veel uit. Alles, van een schuursponsje tot Lego blokjes, gaat voor biologische activiteit zorgen.
Actieve kool mag je er gerust in laten, zeker in het begin heeft dit nuttige eigenschappen. Nadat de kool is uitgewerkt gaat dit zoals elk ander filtermateriaal bacteri�n huisvesten die voor nitrificatie gaan zorgen.

Zorg er vooral voor dat de doorstroming in het filter altijd goed verloopt.

Ik spoel de watten meestal 1x per 14 dagen even uit onder de kraan en gebruik ze dan weer.
Ze weggooien is dan een beetje zonde denk ik.
Maar hoe vaak je dat moet doen is per bak natuurlijk verschillend en je ziet snel genoeg of ze erg vies zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan