Wat is er nieuw

lichtkap kapot? simpele oplossing

• Onderwerp starter Onderwerp starter ashley224
  • Startdatum Startdatum
A

ashley224

Guest
Mijn lichtkap was helaas kapot. Nu heb ik een trigon 350 en zijn die dingen erg duur.
Ik wou ook nog graag led verlichting maar dat is nog duurder.
Mijn oplossing: buiten verlichting.
Voor 23 euro had ik een led buiten verlichting. Het kan tegen water en plaats het of in de bak boven waterpeil natuurlijk of zoals ik heb gedaan een gat in me afdekkap gemaakt en verlichting er gewoon opgelegd. Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden ;-)

Hoe zit het met CRI waarde van die leds?
Hebben de planten iets aan deze verlichting (groeirendement) waarde en hoe zit het met algen?
http://www.allesoverhetaquarium.nl/tlbalken.html

Foto toevoegen met mijn telefoon lukt niet
De gegevens op de doos van de verlichting is: ip65 dus waterdicht/afstotend.
10w en 700 lumen energie klasse a+. Voordeel is dat led niet warm wordt. Planten groei en algen moet ik nog onder vinden. Heb hem pas vanaf gister. Mijn verwachtingen zijn erg positief. De vissen zijn op hun gemak en hun kleuren komen prachtig uit.
Als ik op de pc ben ga ik proberen foto's toe te voegen

Je hebt licht en licht natuurlijk maar heb het idee dat je van de 10 watt geen hoge verwactingen moet hebben wat plantengroei betreft.

Seabait zei:
Je hebt licht en licht natuurlijk maar heb het idee dat je van de 10 watt geen hoge verwactingen moet hebben wat plantengroei betreft.

dat vermoeden heb ik ook

wat makkelijke planten die weinig licht behoeven kunnen wrs wel

De mensen die moeilijkere planten hebben kunnen natuurlijk ook meerdere lampen plaatsen of een hogere wattage. 10 watt led is gelijk aan 20 watt tl lamp ongeveer. Ik vind persoonlijk de lamp die ik heb meer als 30 watt tl lamp overkomen.

20 watt op een trigion 350 is ook zo goed als niks als je volle planten wil

boven mijn rio 300 hangt 108 watt t5

is maar net wat je wil natuurlijk

kan genoeg zijn voor een bak met weinig tot geen planten

Ik denk ook dat je dan overgeleverd bent aan planten die niet veel eisen tellen. Javavarens bijvoorbeeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan