Lichtkap maken

J

Jack van Nispen

Guest
Hallo iedereen,

Ik wil binnenkort gaan beginnen aan de lichtbak voor mijn aquarium (250*60*60)

Nu wil ik deze gaan maken van 8mm betonplex en de naden kitten en primeren. Is het beter om de binnenkant dan wit te verven of met aluminium tape te beplakken voor betere weerkaatsing van het licht.

Nu weet ik dat led beter is in stroom verbruik en sterkte dan tl buizen. Maar deze zijn in NL voor mij niet te betalen nu vind ik wel een hoop op Ali express zeg maar teveel ik weet niet wat goed zou zijn en juist niet zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook vindt ik het prima om met tl te werken ik weet dat die niet geschikt zouden zijn voor bakken groter dan 50cm hoog maar dat is mijn totale hoogte met de bodem erin en nog een paar cm onder de rand blijven met het water zal ik toch maar op 50 cm zitten effectief. Maar hoeveel watt heb ik dan nodig en welk type buis. Ik kan eventueel armaturen halen bij de bouwmarkt en hier de vsa afhalen en die in de kast bouwen en de tl afwerken met spatwaterdicht doppen zodat ik de kap eraf kan laten.

Graag suggesties en tips over hoe ik dit het beste kan doen.
 
Ik stel me voor dat de binnenkant van de kap met alu folie af te plakken wel zijn nut kan hebben bij TL buizen maar niet zozeer bij led verlichting.
 
Ik heb mijn kap wit geschilderd, aluminium gaat uiteindelijk oxideren en verliest zijn glans.

Ik heb zelf mijn led armaturen gebouwd en ben er nogsteeds tevreden over, zijn hier meer leden die dat hebben gedaan
 
Je bak komt aardig over een met de hoogte van een merk bak denk aan de rio 450 van juwel hoogte 66 cm met kap daar word gewoon gebruik gemaakt van 4x54 watt tl buizen
met de lengte betreft bv 4x2 tl balken van 120
Van je totale hoogte gaat immers nog zon 8 a 13 cm af ivb water peil zon 5 cm onder de rand en bodem zon 8 cm
 
Hallo,

Ik heb een vraagje is het enkel de hoeveelheid Kelvin van belang bij het uitzoeken van tl buizen of zijn er nog andere factoren naast uiteraard het wattage dat weet ik wel van mijn apparaat.

Ik vraag dit omdat ik namelijk tl buizen kan krijgen van een vlees koeling bij ah deze hebben de juiste wattage en zijn t8 maar zouden deze ook geschikt zijn voor boven een aquarium met de gedachte van planten groei en algen beperken.er zijn van 7000k en 3350 lumen
 
Ik ben van mening dat het niet veel uitmaakt, maar dat is niet iedereen met mij eens..

Maar hoe hoger je K getal hoe witter/blauwer het licht.
Hoe meer blauw je hebt hoe compacter je planten blijven

Kwestie van smaak als je het mij vraagt..
 
Hallo,

Ik heb een vraagje is het enkel de hoeveelheid Kelvin van belang bij het uitzoeken van tl buizen of zijn er nog andere factoren naast uiteraard het wattage dat weet ik wel van mijn apparaat.

Ik vraag dit omdat ik namelijk tl buizen kan krijgen van een vlees koeling bij ah deze hebben de juiste wattage en zijn t8 maar zouden deze ook geschikt zijn voor boven een aquarium met de gedachte van planten groei en algen beperken.er zijn van 7000k en 3350 lumen
De hoeveelheid Kelvin, zoals jij dit aangeeft, vertelt enkel iets over de kleur. Voor lumen geldt: "De lumen (symbool: lm) is de eenheid voor lichtstroom. De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt." einde citaat.

Hieronder de kleurcodes:


827

extra warm wit (wit met een wat gelige uitstraling, er zit meer rood in)





830

warm wit (Veel gebruikt in Aquariums)




835

neutraal wit (Veel gebruikt in Aquariums)




840

koel wit (Minder gelig van kleur, er zit meer blauw in)





865

koel daglicht (Nog meer blauw toegevoegd, wordt vaak samen met 830 in aquariums gebruikt.)




930

warm wit




940

koel wit




950

daglicht





965

koel daglicht
 
Oké dus als ik het goed begrijp is een lage Kelvin beter voor planten groei en houdt het denk ik ook de algen beter onder controle doordat de planten de voeding stoffen eten van de alg en hoe hoger in Kelvin hoe slechter ze groeien en dus meer alg. Die kleurcode is dat de hoeveelheid Lumen dat een lamp uitstraalt hoe hoger hoe witter?
 
Nee lumen en kelvin zijn 2 verschillende dingen...
Hoe meer lumen hoe meer licht..
 
Oké hoe intenser de kleur dus des te feller. Ik kan die dus beter iets lager houden om geen algen groei te stimuleren als het te fel zou zijn ik wilde 2 rijen balken over de hele lengte doen
 
Bij die tl kleurcode is het eerste getal de CRI, 2 en 3 zijn de KLEUR gemeten in kelvin.
Hoe hoger je CRI hoe lager je efficiëntie en dus minder lumen per watje
 
Nee kleur intensiteit staat hier los van..

De totale licht intensiteit is heel wat anders dan de kleur die eruit komt..
 
Terug
Bovenaan