Lichtkap zelfbouw ontwerp (Poecillia)

P

poecillia

Guest
Ik wil een fors vierkant aquarium laten bouwen en dat zal op locatie moeten gezien de grootte. De bouwer levert geen lichtkap. Ik heb me georiënteerd maar er zijn niet veel specifieke lichtkap bouwers en voor zover ze er zijn ben ik niet tevreden met de prijs-kwaliteit verhouding. Ik heb daarom gekeken of het mogelijk is om zelf een nette lichtkap te bouwen. Natuurlijk staan er op dit forum en elders diverse topics en beschrijvingen, maar veel valt af omdat het hoge hout constructies zijn die op het aquarium staan. Dat wil ik niet ivm de kans op condens problemen op de rand en lekkage bij hoge waterstand. Ik wil de randen van het aquarium extra hoog maken en daar de lichtkap in bouwen. Ik heb gekeken naar manieren om dat tegen beperkte kosten zelf te maken. Ik via deze weg mijn ontwerp aan jullie voorstellen en 'challengen'.

De lichtkap bestaat eigenlijk uit drie onderdelen:
- Afdekplaten
- Een constructie om de afdekplaten te ondersteunen
- Een dunne lat die de inhoud van de lichtkap aan het oog onttrekt

Ik ben recent met de afdekplaten van mijn Juwel Vision aquaria bezig geweest. Ik heb de vier afdekplaten met TL balken vervangen door twee polypropyleen platen. Hieronder foto's hoe dat eruit ziet.

De bovenkant
IMG_20200729_204103.jpg


De ondersteuning aan de onderkant
IMG_20200729_203930.jpg


De platen steunen op de rand van het aquarium. Verder heb ik in het midden een U-profiel (breedte 2 cm) aangebracht. Dat steunt op twee korte stukjes U-profiel die rusten op de aquarium versteving. Ik ben niet helemaal tevreden met de PP platen. Ik heb de overspanning te groot gekozen (30 cm breedte) Daardoor buigen ze lichtjes door en wippen aan het einde omhoog. Naast PP platen zijn ook aluminium sandwich panelen te krijgen. Dat durfde ik voor de Juwel niet aan omdat ik de ronding moest frezen. Maar voor het nieuwe aquarium met rechthoekige panelen denk ik dat ik voor de stijvere sandwich ga.

Een lastig punt bij de lichtkap is de rand afwerking. Ik denk dat dit het beste opgelost kan worden met een aluminium Z-profiel. Deze profielen zijn verkrijgbaar in de maat 14, 8, 14, 2 mm zoals deze http://www.bouwshoponline.nl/24225-artikel/aluminium-z-profiel-250cm-14x8x14x2.html. Bij een glasdikte van 12 mm is dit precies de juiste maat om de bovenkant van het glas af te dekken en een rand voor het inleggen van de panelen te creëren. Hieronder een niet goed geschaalde afbeelding van de constructie.

lichtkap z-profiel.jpg

De lijst die ik aan de voorkant tegen de aquariumruit lijm sluit aan tegen het Z-profiel (dat ik mat-zwart verf). Als daarop de afdekplaat rust wordt het geheel mooi strak ingesloten.

Ik heb de eerder genoemde U profielen nodig om de afdekplaten bij de overspanning te ondersteunen. De bovenkant van de U profielen moet gelijk zijn aan de bovenkant van het Z-profiel. Daarom haal ik op de positie van het U profiel het horizontale deel van het Z-profiel weg . Hieronder nog een aangepaste tekening wat ik bedoel.

lichtkap u-profiel.jpg

Nog een opmerking over de bevestiging van de U profielen. Ik kan ze inlijmen maar dan beperken ze bij de inrichting en onderhoud. Daarom lijm ik op het glas een stukje materiaal waarop de U-balk rust. Deze wordt mooi ingeklemd door het Z-profiel. Alleen oppassen dat ik de lengte iets korter doe dan de breedte zodat hij niet klemt tussen de verticale delen van het Z-profiel. Zo kan ik de U profielen eenvoudig demonteren. Overigens kan het U-profiel net zo goed een vierkant kokerprofiel zijn.

Het totaal ziet er dan grofweg van boven als volgt uit
lichtkap cover.jpg


Om de 25 cm wordt een U-profiel gemonteerd waarop de afdekplaten rusten. De voorste afdekplaten worden gesplitst en krijgen een handgreep.

Het is allemaal wat grof getekend, maar ik hoop dat ik mijn idee duidelijk heb kunnen maken. Ik ben ook niet ingegaan op de exacte hoogte en de montage van de verlichting. De kosten van deze lichtkap zijn overigens heel beperkt. Met enkele stukken hout, de afdekplaten en enkele profielen ben je er al. Verder wat verf en natuurlijk lijm voor de montage van de lijst aan de voorkant en het Z-profiel (welke lijm raden jullie hiervoor aan? Ik ben benieuwd naar jullie mening
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spannend. Ik zie wel dat het heel mooi kan worden met een inhangende kap maar is het niet te fragiel. Ik zou van alles zeker het dikst mogelijke profiel nemen. En dat de platen worden ondersteund zonder kans op doorhangen. Dat gaat een flinke uitdaging worden om stevigheid en gewicht in balans te houden.
Toch denk ik als je het geheel stijf genoeg krijgt dat het zeker de moeite waard is zeg!
 
Spannend. Ik zie wel dat het heel mooi kan worden met een inhangende kap maar is het niet te fragiel. Ik zou van alles zeker het dikst mogelijke profiel nemen. En dat de platen worden ondersteund zonder kans op doorhangen. Dat gaat een flinke uitdaging worden om stevigheid en gewicht in balans te houden.
Toch denk ik als je het geheel stijf genoeg krijgt dat het zeker de moeite waard is zeg!
De U profielen zijn zeer stijf. In het midden van deze vierkante bak komt een overloop die ik kan gebruiken als ondersteuning in het midden.
 
Ik vind dit ook weer een heel tof plan en volg dit topic met veel plezier! :petjeaf:
 
In het midden van deze vierkante bak komt een overloop die ik kan gebruiken als ondersteuning in het midden.


ja dat is heel fijn voor de ondersteuning.
En even als advocaat van de duivel, waarom kies je niet voor vrijhangende lampen en een open bak(met die hoge rand), of alleen plexiglazen platen.
 
Kijk eens naar ISB profielen die laten zich gemakkelijk onderling verbinden. en een stevige constructie vormen.
als afwerking aan de ruit kun je ook plakfolie gebruiken.
 
En even als advocaat van de duivel, waarom kies je niet voor vrijhangende lampen
Ze heeft katten, las ik in een ander topic ?.

De Z profielen is dat ook aluminium? Je had het over schilderen van deze profielen las ik, ook aan de binnenkant? Als je dat in gedachte had dan kan dit beschadigen daar de U of dichte alu buizen. Dit kan weer in het water terechtkomen en heeft mogelijk negatieve gevolgen voor je water en gezondheid van je vissen. Ik zou het niet schilderen.

Qua lijm kan je gewoon aquarium kit gebruiken. Zelf zou ik zwart nemen, dit gaat dan nagenoeg wegvallen in je kap.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is kunstof L houders in je bak verlijmen met mogelijk 2 "tanden" erin waar je dan dunnere alu balken inlegd en verstevigd in het midden door U profielen of dichte balken. Je krijgt dan hetzelfde principe als bij mij, maar ipv kunstof leggers heb jij dan alu leggers die voor meer stevigheid zorgen. Je kan dan zelfs nog kiezen voor die kunstof platen (gewichtbesparing) en deze bijv in 6 afzonderlijke platen (deksels) op maat maken.

20200730_124055.jpg
L legger met kunststof profiel.
20200730_124104.jpg
Kunstof profiel verzegeld door pennetjes in de legger.
20200730_124221.jpg
Voorste platen in jou bak kan je dan een dichte kunstof ring in plaatsen zodat je deze er makkelijk uit haald.
20200730_124232.jpg
Deze plaatjes zijn stevig genoeg om katten te houden mits goed ondersteund.
20200730_124254.jpg
Heb zelf 2 katten die zelf ook veel op mijn bak zijn te vinden. Platen buigen niet noemenswaardig door als ze erop liggen. Mijn bak is 60 cm diep. Die van jou wordt 120 cm diep toch?

Gr. Ed
 
Ze heeft katten, las ik in een ander topic ?.

Gr. Ed
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Eerst wel even een misverstand wegwerken: Poecillia klinkt inderdaad femine, maar je hebt ook mannelijke guppiies :)

De katten zijn een belangrijke reden voor de kap, maar de verdamping, reflectie en het geluid van de overloop van een open bak spreekt me ook niet aan.

De Z profielen zijn aluminium. Qua design moeten ze zwart. Het mooiste zou zijn om ze zwart te laten anodiseren, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. Dus ik denk dat ik de buitenkant in ieder geval moet verven. De verf moet (na drogen) gifvrij zijn natuurlijk. Misschien twee componenten , hoewel het maar om heel weinig gaat. Of een laagje epoxy erover. Ik zal eens wat testjes doen.

De L leggers met pennetjes voor fixatie zijn een goed idee, maar misschien dat het Z profiel het voldoende opsluit. Jij hebt mooi stevige covers, Ed, dat is zeker geen polupropyleen, maar PVC of polycarbonaat?

De diepte van de bak wordt minimaal 120, maar liever nog meer, maar moet ik nog overleggen :)

T.a.v. de montage van de Z-profielen en de lijst zat ik aan een ms-polymeren product te denken zoals TEC7, X-TACK en X-SEAL omdat de kleefkracht daarvan hoger is op niet-glas.

Kijk eens naar ISB profielen die laten zich gemakkelijk onderling verbinden. en een stevige constructie vormen.
als afwerking aan de ruit kun je ook plakfolie gebruiken.
ISB is een mooie oplossing als de profielen onderling verbonden moeten worden. Dat wordt natuurlijk perfect stijf, maar kan dat in één vlak? Bovendien is de demontage van losse profielen makkelijker dan een rek van twee vierkante meter.
 
Poecillia klinkt inderdaad femine, maar je hebt ook mannelijke guppiies :)
Oeps ?,

Wat betreft de covers dat is polycarbonaat idd. En overleggen m.b.t. de diepte is zeker niet onverstandig ?.

Een soort 2 componentenlijm kan je zeker ook gebruiken, dat wordt knijterhard.

Gr. Ed
 
Ze heeft katten, las ik in een ander topic ?.

De Z profielen is dat ook aluminium? Je had het over schilderen van deze profielen las ik, ook aan de binnenkant? Als je dat in gedachte had dan kan dit beschadigen daar de U of dichte alu buizen. Dit kan weer in het water terechtkomen en heeft mogelijk negatieve gevolgen voor je water en gezondheid van je vissen. Ik zou het niet schilderen.

Qua lijm kan je gewoon aquarium kit gebruiken. Zelf zou ik zwart nemen, dit gaat dan nagenoeg wegvallen in je kap.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is kunstof L houders in je bak verlijmen met mogelijk 2 "tanden" erin waar je dan dunnere alu balken inlegd en verstevigd in het midden door U profielen of dichte balken. Je krijgt dan hetzelfde principe als bij mij, maar ipv kunstof leggers heb jij dan alu leggers die voor meer stevigheid zorgen. Je kan dan zelfs nog kiezen voor die kunstof platen (gewichtbesparing) en deze bijv in 6 afzonderlijke platen (deksels) op maat maken.

Bekijk bijlage 304334 L legger met kunststof profiel.
Bekijk bijlage 304335Kunstof profiel verzegeld door pennetjes in de legger.
Bekijk bijlage 304336Voorste platen in jou bak kan je dan een dichte kunstof ring in plaatsen zodat je deze er makkelijk uit haald.
Bekijk bijlage 304337Deze plaatjes zijn stevig genoeg om katten te houden mits goed ondersteund.
Bekijk bijlage 304338Heb zelf 2 katten die zelf ook veel op mijn bak zijn te vinden. Platen buigen niet noemenswaardig door als ze erop liggen. Mijn bak is 60 cm diep. Die van jou wordt 120 cm diep toch?

Gr. Ed

Weet niet of je de platen zelf hebt laten maken, maar die kunststof ring, waar heb je die gehaald? Ik ben namelijk op zoek naar zoiets dergelijks..

Edit: Ohnee, lees net dat je die door Aquarienbau Friedeberg hebt laten plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Heb deze laten maken bij mijn bak bij Friedeberg aquariumbouw. Misschien ff een mailtje sturen aan ze met de vraag. Grote kans dat ze dit wel doen.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
ISB is een mooie oplossing als de profielen onderling verbonden moeten worden. Dat wordt natuurlijk perfect stijf, maar kan dat in één vlak? Bovendien is de demontage van losse profielen makkelijker dan een rek van twee vierkante meter.

Ja met hoekstukken en andere verbindingstukken kun je frame maken dat 1 laag dik is. stijf, lichtgewicht en gemakkelijk aan te passen, mocht er in het gebruik iets in de weg blijken te zitten ofzo. je kunt er van alles met boutjes aan vast zetten. Als hangend framewerk voor lampen boven grote bakken heb ik het wel vaker gebruikt zien worden. en zelfs als framewerk om een aquarium op te zetten. Voor zo'n overspanning lijkt het mij wel geschikt als basis. wel duurder dan losse u profielen...
 
Je kan het ook buiten de aquarium wereld zoeken, een las bedrijf kan voor je een alu frame lassen met alu deksels.
De deksels kunnen worden omgezet zodat ze een goede stevige plaat worden.

Een beetje plaatwerkerij kan dit voor je maken.

Misschien een idee?
 
Met magneten kan je dan het eea bevestigen aan planken, mocht je niet met scharnier willen werken
 
Je kan het ook buiten de aquarium wereld zoeken, een las bedrijf kan voor je een alu frame lassen met alu deksels.
De deksels kunnen worden omgezet zodat ze een goede stevige plaat worden.

Een beetje plaatwerkerij kan dit voor je maken.

Misschien een idee?
Bedrijf als 24/7 laser zou dat moeten kunnen dacht ik, weet alleen niet of ze ook stuks werk doen voor particulieren
 
Terug
Bovenaan