Wat is er nieuw

Lichtkap

ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Hallo iedereen

Mijn lichtbalken in het aquarium zijn weer bijna aan vervanging toe en het telkens opnieuw vervangen begint wat te vervelen. Ik zou dus graag zelf een lichtkap maken met led verlichting.
Mijn aquarium is een ferplast dubai 120 met de standaard lichtkap. Er zitten nu twee T5 lichtbalken ine, maar ik weet even niet meer van welk merk ze zijn. Afmetingen zijn dus 121x41.
In welk materiaal maak ik best deze lichtkap?
Hebben jullie wat tips en dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik zou graag deze ledstrips gebruiken, ik wil de kosten namelijk niet te hoog laten oplopen.
https://nl.aliexpress.com/item/AC-2...lgo_pvid=4cae6335-a2cd-42d0-be20-7534ed30ddb8
Hier zou ik een combinatie maken met wit, warm wit en blauw.
Als iemand andere ledstrips weet die betaalbaar zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt! 🙂

Ik zou het zo laten, T5 hoef je niet telkens te vervangen, pas als ze ermee ophouden, en dat is na 2 jaar ofzo pas.
En als je ze gaat vervangen door goedkopere leds ga je zeker niet tevreden zijn.
Maar het is maar wat je zelf wilt natuurlijk.

Heb je planten? Dan absoluut geen strips pakken. Dan moet je denken aan LED balken van +/- 100euro per meter.

Hallo iedereen

Mijn lichtbalken in het aquarium zijn weer bijna aan vervanging toe en het telkens opnieuw vervangen begint wat te vervelen. Ik zou dus graag zelf een lichtkap maken met led verlichting.
Mijn aquarium is een ferplast dubai 120 met de standaard lichtkap. Er zitten nu twee T5 lichtbalken ine, maar ik weet even niet meer van welk merk ze zijn. Afmetingen zijn dus 121x41.
In welk materiaal maak ik best deze lichtkap?
Hebben jullie wat tips en dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik zou graag deze ledstrips gebruiken, ik wil de kosten namelijk niet te hoog laten oplopen.
https://nl.aliexpress.com/item/AC-2...lgo_pvid=4cae6335-a2cd-42d0-be20-7534ed30ddb8
Hier zou ik een combinatie maken met wit, warm wit en blauw.
Als iemand andere ledstrips weet die betaalbaar zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt! 🙂

Dit is beslist af te raden! Voor een mooie plantenbak kun je best led gebruiken maar kies dan wel voor kwaliteit. Ook voor de toekomst krijg je hier geen spijt van.

Het wordt een tanganyika bak dus niet zo veel planten.
Maar aan de meningen van verschillende personen te zien zal ik maar bij de T5's blijven 🙂

Enig idee welke T5 lampen ik dan het best kan nemen?
Er kunnen er 2 in de lichtkap

• Leuk
Waarderingen: Meij
Koud witte, 865 zo uit me hoofd.
Maar koud witte led kan ook, zou alleen geen aliexpress of deal extreme nemen

Enig idee welke T5 lampen ik dan het best kan nemen?
Er kunnen er 2 in de lichtkap

er zitten 39 watt lampem in de dubai 120, deze kan je bv. bestellen bij lamp direct of budgetlight en kosten daar niet zoveel.
Ik zou gaan voor 1x840 en 1x 965.

Ok, dat is duidelijk.
Bedankt!

er zitten 39 watt lampem in de dubai 120, deze kan je bv. bestellen bij lamp direct of budgetlight en kosten daar niet zoveel.
Ik zou gaan voor 1x840 en 1x 965.

Ik bedoel 1x 865 ipv. 965.

Als je niet de prijs wenst te betalen van T5 aquarium lampen (>20€) en alles hoeft niet top te zijn, dan kan je naar klassieke T5 of T8 lampen (<5€) overschakelen. Deze hebben wel een andere standaard lengte (trukje van de aquarium bouwers) en dus moet je de lichtkap ombouwen. Als het wattage hetzelfde is, kan je de voeding blijven gebruiken. De lichtopbrengts van T5 en T8 is niet zo heel verschillend, maar de T5 is dunner. Voor kleinere aquaria met lampvoet type PL, hoef je zelfs niets te veranderen.

De kleuren 830 en 840 zijn wat geliger, 865 is witter. Vaak wordt er een mix gebruikt; 830 en 865 of 840 en 865.

Ik heb de lampen besteld, combinatie van 840 en 865.
Bedankt voor de hulp!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan