Wat is er nieuw

Lichtschakelaar Juwel Rio 180 kapot

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marco1972
  • Startdatum Startdatum
M

Marco1972

Guest
Hallo, de lichtschakelaar van MIjn Juwel Rio 180 is kapot. Tenminste er zit een gesmolten plek in nadat hij is gaan knetteren nadat ik hem aanzette. Wat kan ik hier aan doen? De lichtkap is nog wel in de garantie, maar ik zie het niet zo zitten om misschien 2 weken zonder lichtkap te zitten ivm vissen die af en toe dolfijnte spelen. Kan je die Juwel lichtschakelaartjes zelf vervangen ondanks dat het van die gegoten lichtschakelaars zijn met plat snoertje?
 
Het schakelaartje kun je gewoon vervangen, is niets anders dan een zeer eenvoudig snoerschakelaartje.
Maar let op,
De smeltplek is een indicatie dat er een grote weerstand, door welke reden???, is ontstaan.
Als je geluk hebt is het een kwestie van nieuw schakelaartje monteren, maar het probleem
zou ook van iets anders kunnen afkomen.

Suc6 Daan
 
Komt denk door losse draad in de schakelaar.
Die gaat vonken,dan ook verhitten.

Nieuw schakelaartje kopen.

Stekker eruit,en de oude kapot knijpen, tikken.
 
Is het vaak niet zo dat als je zelf iets repareert aan iets wat nog onder garantie is, de garantie dan vervalt?
 
Meestal vervalt de garantie dan idd.
Ik had precies hetzelfde en heb de schakkelaar afgeknipt en er gewoon een stekker aangezet omdat voor mij de schakkelaar toch overbodig is en de boel op een tijdklok zit.
 
Ik persoonlijk zou, omdat er nog garantie opzit, het overleggen om de lichtkap kosteloos te laten maken en vragen of ze een reserve hebben die je dan mag gebruiken tot de andere terug is, zoals een leenauto zeg maar.

Je zult net zien dat als je het zelf maakt de week daarop iets anders stuk is aan de lichtkap en dan alles uit eigen zak moet betalen omdat je eraan hebt geknutseld. Maar ben daar dan ook een huiverig type in die dingen 🙂
 
Bumblebiekje zei:
Is het vaak niet zo dat als je zelf iets repareert aan iets wat nog onder garantie is, de garantie dan vervalt?

Je moet wel dezelfde kopen,he.
Geen andere.
 
Snap ik bertus maar even een voorbeeld van mijn 81 jarige buurman die van fietsen houdt (en van praten, hahaha)

Maandje geleden elektrische fiets gekocht, er knarste iets (weet ook niet precies, spreekt plat twents dus kon het niet allemaal meekrijgen) heeft ie er een beetje aan geknutseld, gedraaid en gepield, nog steeds geknars. Hij ermee terug naar de fietsenwinkel, sorry meneer omdat u er zelf heeft aan gesleuteld kunnen wij u er niet mee verder helpen. Mooi de sjaak dus die krasse knar... Hij heeft het nu zelf wel opgelost maar straks is er iets anders dat ie zelf niet voor mekaar krijgt en is ie helemaal de je weet wel wat 🙂
 
Tsja. klein verschil,he.
Schakelaartje of electrische fiets.
 
als de garantie nog maar een maandje is, zou ik ZELF repareren.
als de garantie nog 8 maanden is zou ik hem toch terugsturen om te LATEN repareren.
 
Iedereen bedankt voor de raad. Ik heb nog 5 maanden garantie, dus ik ga wel eerst even overleggen met de desbetreffende winkel over het hoe en wat. Wordt het verder een probleem dan zet ik er zelf wel een stekkertje aan, moet wel lukken denk ik, ook al is het een plat snoertje. Kapot is het toch al, er zal altijd wel iemand zijn die het kan maken 🙂
Bedankt iedereen in ieder geval 🙂

Mvg Marco
 
Ondertussen is het schakelaartje nog steeds kapot, en aangezien ik met stroom e.d 3 linker handen heb, zou iemand dat voor mij kunnen doen. Ik woon in Rotterdam zuid. Ik zou het erg waarderen 🙂
 
Voor een schakelaartje is toch niet zo moeilijk? Stekker eruit.
2 schroefjes los. 2 draadjes los.

Nieuwe openmaken,draadjes erin. dichtschroeven,klaar.

5 minuten werk.

WEl eerst schakelaartje kopen,he.
 
Ja das niet zoveel werk idd Bertus, maar het is een plat snoertje, en een gegoten schakelaartje. Ik weet niet of je daar iedere schakelaar voor kunt gebruiken.
 
Ja,natuurlijk. kost ong . 2,50.
Zijn er 2 polig,dus weerszijde 2 draadjes.
En ook enkelpolig weerszijde 1 draadje, de tweede blijft heel.

De gegoten geef je een tik.en haal hem uit elkaar.

Vul in op Google afbeeldingen, snoerschakelaar aansluiten.

Moet jij kijken,hoeveel er zijn.
 
Ok Bertus, bedankt, ik zal de stoute' schoenen aantrekken en het gewoon doen. Met een 'dik' snoer is het ook gewoon gelukt, dus waarom nu ook niet zullen we maar zeggen 🙂
 
Ik neem aan dat je met een tijdklok werkt of niet? want dan is het schakelaartje helemaal overbodig.
Gewoon een losse stekker kopen en snoer doorknippen net achter het schakelaartje,stekker monteren en klaar is Kees! 😉
Weet je zeker dat je nooit geen problemen meer gaat krijgen vanwege een lichtschakelaar.
 
Ja idd Seabait, ik ga er inderdaad maar geen schakelaartje meer tussen zetten 🙂
 
En anders wil ik het wel voor je doen. Ik woon in de buurt.
 
Seabait zei:
Ik neem aan dat je met een tijdklok werkt of niet? want dan is het schakelaartje helemaal overbodig.
Gewoon een losse stekker kopen en snoer doorknippen net achter het schakelaartje,stekker monteren en klaar is Kees! 😉
Weet je zeker dat je nooit geen problemen meer gaat krijgen vanwege een lichtschakelaar.


Hahaha, en dan hoeft hij niets meer te doen?
Moet hij OOK een stekker aanzetten.

Is qua werkt toch hetzelfde! Rare jongens ,die Romeinen.
 
Bertus zei:
Seabait zei:
Ik neem aan dat je met een tijdklok werkt of niet? want dan is het schakelaartje helemaal overbodig.
Gewoon een losse stekker kopen en snoer doorknippen net achter het schakelaartje,stekker monteren en klaar is Kees! 😉
Weet je zeker dat je nooit geen problemen meer gaat krijgen vanwege een lichtschakelaar.


Hahaha, en dan hoeft hij niets meer te doen?
Moet hij OOK een stekker aanzetten.

Is qua werkt toch hetzelfde! Rare jongens ,die Romeinen.

Misschien moet je ff je bril opzetten en nog een keer goed lezen opa Grumpy! 😉
 
Ja,die heb ik op.

Of je nu een schakelaartje aan zet,of een stekker.
Maakt toch geen verschil.
 
pffffffff waar gaat het over 😀 snoerschakelaartje vervangen,
hoef je toch geen rocket scientist voor te zijn.

By the way Bertus, een snoerschakelaartje past niet zo lekker in een wcd 😀

Grtz. Daan
 
Bertus zei:
Ja,die heb ik op.

Of je nu een schakelaartje aan zet,of een stekker.
Maakt toch geen verschil.

Schakelaartje is toch compleet nutteloos dus waarom zou je dan twee keer kabeltjes strippen en bevestigen als 1 keer genoeg is?
 
Aan/uit schakelaar?

Of standen schakelaar 0-1-2
 
Pfff,als je met pensioen bent ben je misschien al lang blij met een klusje hoe nutteloos dat ook is maar ieder z'n tijdsbesteding natuurlijk 😉
 
Nou,dat deed ik al Voor ik met pensioen ging. hoor.
Hele huis installaties aan gelegt. EN laten keuren.

Heb mijn eigen huis,van top tot onder gerenoveerd.
Draai er mijn hand niet voor om.
Schakelaartje,t.zou wat.
 
Gaat ook niet om het kunnen maar bedoel er gewoon mee dat zo'n schakelaartje overbodig is en aangezien de topicstarter al aangeeft niet heel handig te zijn lijkt mij het helemaal een prima oplossing.

Daar gaat het tenslotte om en niet om onze handige Bertus 😉
 
Dat is waar.
Je handen moeten goed voor staan.
 
Seabait zei:
Pfff,als je met pensioen bent ben je misschien al lang blij met een klusje hoe nutteloos dat ook is maar ieder z'n tijdsbesteding natuurlijk 😉

Pas op jij h�, 😀

Aqua Bertus is wel een man van deze tijd, ze zetten hem zelfs op posters 😀

bertus.jpg



😀 Grtz. Daan
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan