Lichtsterkte easy led 590

R

r.toby

Guest
Hi all

Een vraagje over het licht.
Ik gebruik voor mijn bakkie water een easy led 590 lichtbalk met daartussen de easy led controller.
Deze controller is instelbaar op 1-100%.
Nou groeien de planten als een gek de hoogte in maar ook de groene als.
Ik heb gelezen dat deze te bestrijden zijn door de intensiteit van het lichtsterkte en combinatie van toevoegen / verhogen van co2.
Op hoeveel % moet ik de licht waarde stellen
Is dat 50% voor 8 uur per dag?
Is dat 60 % voor 8 uur per dag?

Graag jullie advies hierin
Mvg
 
Daar valt weinig zinnigs over te zeggen zonder verdere info. Totaalplaatje van je bak helpt, alswel de afmetingen ervan. Heb je verder nog een schema ingesteld met zonsop- en ondergang?
Over het algemeen, kleine stapjes en paar weken geduld per stapje om te zien wanneer je het gewenste resultaat hebt bereikt.
 
Ik start met co2 om 1400 aanvang van de zonsopgang om 1500 ondergang om 2200.
Het is een juwel rio125 aqarium 125 liter
 

Bijlagen

  • 20210115_155455.jpg
    20210115_155455.jpg
    254.2 KB · Weergaven: 83
Hoeveel lumen heeft die led en hoeveel liter is de bak? Ik heb de 120 van Aquatlantis met de Easyled en vol open is dat vrij veel licht inderdaad met 30 lumen. Ik heb ze gedimt tot ongeveer 18 lumen. Je zal de hoeveelheid licht en de hoeveelheid voeding voor de planten in balans moeten hebben en wel zo dat je toch aan de vraag van je planten kan voldoen.
 
Dat ding heeft zo'n 2400 lumen; je bak is zo'n 50cm hoog. Zonder co2 zou ik 75% 8u proberen en dan even paar weken kijken hoe het gaat. Hou vooral ook je bodem in de gaten; met name je stengelplanten moeten ook weer niet te weinig licht daar krijgen.
 
Hoeveel lumen heeft die led en hoeveel liter is de bak? Ik heb de 120 van Aquatlantis met de Easyled en vol open is dat vrij veel licht inderdaad met 30 lumen. Ik heb ze gedimt tot ongeveer 18 lumen. Je zal de hoeveelheid licht en de hoeveelheid voeding voor de planten in balans moeten hebben en wel zo dat je toch aan de vraag van je planten kan voldoen.
Volgens de gegevens zon 3400 Limmen geeft de lamp af.
Momenteel staat de % op 50 %
 
Op zo n bak met 100 liter netto is 34 Lumen best veel en daar zal je de hoeveelheid voeding op moeten aanpassen of de led dimmen. Dan heb je ook rond de 30 lumen max net als ik heb.
 
Dan zit je zo op 60 tot 65 % van de lichtsterkte
 
Hi all

Een vraagje over het licht.
Ik gebruik voor mijn bakkie water een easy led 590 lichtbalk met daartussen de easy led controller.
Deze controller is instelbaar op 1-100%.
Nou groeien de planten als een gek de hoogte in maar ook de groene als.
Ik heb gelezen dat deze te bestrijden zijn door de intensiteit van het lichtsterkte en combinatie van toevoegen / verhogen van co2.
Op hoeveel % moet ik de licht waarde stellen
Is dat 50% voor 8 uur per dag?
Is dat 60 % voor 8 uur per dag?

Graag jullie advies hierin
Mvg
Nee, je moet anders beginnen: je planten vragen een bepaalde lichtintensiteit gedurende 8 uur ongeveer. Hoe hoog die intensiteit moet zijn zie je bij de online aanbieders. Het staat namelijk bij elke plant vermeld. Aan de hand hiervan stel je de verlichting in. Heb je dit eenmaal op orde blijf je er verder van af. Je planten gaan nu groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Is je licht juist ingesteld en je krijgt groene alg dan is de oorzaak vast te stellen. Heb je de zachte variant die gemakkelijk weg te vegen is dan is er sprake van een CO2 tekort. Kan je de alg niet wegkrijgen dan is er sprake van de harde variant en moet je denken aan een fosfaat tekort en ook weer CO2 gebrek. Denk daarbij aan je waterdistributie. Let op: het bovenstaande klopt alleen bij een juiste instelling van je licht!
 
Dit is inderdaad met een vinger los te krijgen.
Vormen draaien
 
Dan zit je zo op 60 tot 65 % van de lichtsterkte
Klopt maar ik heb makkelijke planten en zoals Ben al aangeeft moeten je planten wel geschikt zijn voor een bepaalde hoeveelheid licht. Is dat goed dan moet je de voeding daarop aanpassen.
 
Terug
Bovenaan