1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

Lid worden van een Aquariumvereniging of niet?

Discussie in 'Poll' gestart door BertD, 28 aug 2016.

?

Lid worden van een aquarium vereniging is nuttig

1. Ja

17 stem(men)
    73,9%
  2. Nee

6 stem(men)
    26,1%
View Users: View Users
  1. BertD

BertD

Lid geworden:
    17 jul 2016
    Op dit moment is mijn bak aan het indraaien.
    En vraag ik mijzelf af moet ik lid worden van een vereniging?

Door mijn werk en mijn gezin heb ik niet de tijd om avonds altijd buiten de deur te zijn.

Wat zijn de meerwaarden om wel lid te worden?
    De grootste aquarium vereniging bij mij in de buurt (Den Haag) is Paluzee.

2. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Het kan zeker een mooie meerwaarde hebben.
    Je krijgt informatie waarvan je nog wel veel kan bijleren (zoals hier), je kan eventueel goedkoop je snoeisels uit je bak doorgeven aan andere leden, en zij die van hun aan jou.

3. TS
    TS
    BertD

BertD

Lid geworden:
    17 jul 2016
    Bedankt

Bijgevoegde bestanden:

4. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Oké, dat is mooi.
    Ik ben benieuwd hoe de Braziliaanse klimop het gaat doen bij jou.

5. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Bij en aquariumvereniging is het belangrijk om samen positief de hobby te beleven. Je leert er mensen kennen op een andere manier dan bij een forum op internet. Verschillende verenigingsleden helpen elkaar en maken gebruik van deskundige ervaringen bij een vereniging . Vissen en planten kunnen geruild worden. Jaarlijks worden er keuringen georganiseerd naast de contactavonden. Leerzame en leuke momenten die je helpen om je hobby naar een hoger niveau te tillen ( als je dat wilt natuurlijk) . Veel verenigingen organiseren naast de activiteiten die met de hobby te maken hebben ook andere aktiviteiten. Wat te denken van een bezoek aan een orchideeenkweker, een boottocht op de Waddenzee, een bbq, een autorit langs verschillende winkels tentoonstelling of dierenpark? Iedere vereniging heeft zijn eigen karakter en is bezig om op zijn eigen manier er voor te zorgen dat leden plezier aan hun hobby beleven.

Hobbygroet Jos Hut
    Voorzitter Nederlandse Bond Aqua Terra
    voor houders van aquaria, terraria en vijvers

6. babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    Tijdsgebrek bij de jonge gezinnen is vaak een enorm struikelblok om bij een vereniging aan te sluiten, we merken het hier wel vaker. Toch kan een aquariumvereniging een meerwaarde vormen. Je leert ervaren medeaquarianen kennen, die kunnen je zelf thuis komen advies brengen als je daar behoefte aan hebt. Er worden interessante lezingen georganiseerd. er zijn vaak tentoonstellingen te bezoeken en er worden clubreizen georganiseerd (onze laatste was naar burgers zoo)
    Met een lidkaart van de BBAT (waarschijnlijk ook zo bij de NBAT) kan je in verschillende winkels kortingen krijgen. Bij ons in de vereniging doen we groepsaankopen in diepvries- en vlokvoer, ook allerhande benodigdheden (filtermaterialen, lampen, aquasafe, profito, carbo, netjes, boeken, enz.... ) worden een pak goedkoper als ze georganiseerd kan aankopen.
    Ook het tijdschrift, hier Aquariumwereld (ik weet niet hoe het in Nederland heet), is een niet te verwaarlozen meerwaarde. Telkens boeiende artikelen en weetjes op aquariumgebied.

pukkiepok vindt dit leuk.
  7. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik stel mijzelf deze vraag ook met enige regelmaat.

Het lijkt mij erg leuk om eens bijeen te komen met mede hoby genoten.
    Ook de uitstapjes lijken mij wel wat.

Aan de andere kant, ben ik niet zo van 'verplichtingen' ik doe dingen graag op mijn mannier.

Een aquarium keuring, lijkt mij dan ook niets.
    Een informeel huisbezoek dan weer wel.
    Je kunt er altijd van opsteken.

Ik heb vanavond eens gekeken. Er zit hier wel een vereniging. Maar ja. Beetje stoffig......
    Misschien is dat ook wel het grote manko. Het imago van een beetje stoffig.

Dus ja, zal ik een keerje gaan kijken.......

Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2017
  8. TS
    TS
    BertD

BertD

Lid geworden:
    17 jul 2016
    @Marcel, ik ben inmiddels wel lid geworden en heb ook een huisbezoek aangegeven.
    En inderdaad ik ben ook niet zo van verplichtingen buiten mijn werk om tot een bepaalde hoogte.

Wat mij wel weer trekt is de beginners cursus, ik moet daarvoor nog even wachten of ik dan nog een beginner ben...
    Het leek me in vedergeval nuttig ook als je vragen hebt, dat kan ook hier maar iemand over de vloer met verstand van zaken is ook niet erg.

Het blijft natuurlijk een iets duurder uitgevallen hobby, maar er zijn nog duurdere te verzinnen.
    Uitjes doe ik al met de veteranen vereniging...

9. Mondeo

Mondeo

Lid geworden:
    7 nov 2012
    Je hoeft niet deel te nemen aan een huiskeuring. Maar waarom zou je het niet doen? Het is leuk voor de vereniging als veel bakken mee doen,en je leert er altijd wat van. Of je daar wel of niks mee doet is geheel aan jezelf,ik zie enkel een win win situatie.

Altispinosa vindt dit leuk.
  10. Henk P.

Henk P.

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Naast de voordelen die hier boven hebt gelezen is de Paluzee een goede actieve vereniging met leden van jonge en oudere generatie.
    Je kunt altijd langskomen voor een gratis kennismaking.

11. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Ik ben sinds kort lid bij een aqua vereniging, een kleine groep mensen welke actief met hun bakken omgaan en waar je lekker mee van gedachte kan wisselen, waardoor er vanzelf ervaringen en dus kennis wordt gedeeld.
    Ook een aantal lezingen en andere activiteiten worden daar gedaan.

12. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Zelf ben ik bijna veertig jaar lid van een aquariumvereniging. Als ik terugblik naar al die leuke lezingen, de kennis die ik opgestoken heb en de vele contacten heb ik er geen spijt van dat ik me bij een vereniging heb aangesloten. Vaak heb ik deelgenomen asn huiskeuringen. Het gevolg was dat ik veel informatie over mijn eigen aquarium kreeg door een neutraal en deskundige keurmeester gegeven en dat mijn aquarium langzamerhand naar een hoger niveau is gegaan. Dat zag ik aan een betere plantengroei, een betere compositie en gezondere vissen. NUwelijks problemen en ziektes en daardoor meer plezier in de hobby. En uitstapjes: geweldig!

Hobbygroet,
    Jos Hut

13. emve

emve

Lid geworden:
    8 jan 2010
    Ik ben al vanaf mijn 12e lid van een vereniging en de NBAT. Bijna 25 jaar inmiddels. Maandelijks zijn er bijeenkomsten. De ene keer met een boeiende spreker, de andere keer wordt de uitslag van de verenigingskeuring besproken, weer een andere keer is er een bbq. Altijd leuk en gezellig. En niets moet. Ik vind het nog steeds erg leuk om ervaringen uit te wisselen, plantjes en visjes te ruilen etc. Met enige regelmaat gaan we met een groep van de vereniging op pad. Een rondje winkels in Nederland, dagje Vivarium, rondje Duitsland. Veel leuker om met een groepje te doen dan alleen.

Ben je lid van de NBAT dan krijg je ook nog eens het sinds kort wel heel mooie blad ' het aquarium'. En met je pasje krijg je korting bij veel winkels.

En ja, ik ben vader van 3 jonge kinderen en maak dus deel uit van een druk gezin. Maar ook dan kun je tijd maken voor je hobby. De ene maand misschien iets meer dan de andere. Maar zoals gezegd: niets moet.

Kortom: ik zie niet in waarom je als aquariumliefhebber niet lid van een vereniging zou worden! Voordat je lid wordt kun je uiteraard een keer kijken hoe het bevalt.

14. Route81

Route81

Lid geworden:
    13 nov 2007
    Wij zijn lid van BBAT, (sinds vorig jaar ook van) NBAT, van een 3-tal AQ-verenigingen waarvan we van één in het bestuur zetelen. Wij (m'n vrouw en ik) zouden dit niet meer willen missen. De vriendschap die je opbouwt met andere medehobbyisten is enorm en inderdaad, zoals reeds eerder vermeldt, je leert altijd enorm veel bij. Het is zeker een verrijking van de hobby!

Wat dat "tijd hebben" betreft, de meeste verenigingen die ik ken houden slechts 1 keer in een maand een ledenavond, al dan niet met een gastspreker of iets dergelijks. Zeggen dat je zelfs op een hele maand niet 1 avond vrij kan hebben zou ik toch wel vreemd vinden.
    Sommigen die zeggen nooit tijd te hebben, zitten dan dagelijks wel uren op internet. (Hier bedoel ik niemand van hier op aquaforum mee!! Maar er zijn mensen die ik persoonlijk ken die dit durven beweren.)

Laatst bewerkt: 26 okt 2017
  15. copymaster

copymaster

Lid geworden:
    30 mrt 2011
    Je kan alleen lid worden van de NBAT als je ook lid bent van een aquarium vereniging. Dat laatste heb ik geen behoefte aan.

16. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Je kan bij de NBAT een abonnement afsluiten om het bondsblad Het Aquarium te ontvangen zonder dat je lid wordt van een Aquariumvereniging. Stuur een mail naar secretariaat@NBAT. Een abonnement kost € 49,50per jaar.
    Leden van aquariumverenigingen kunnen ook kiezen om wel of niet zich te abonneren op Het Aquarium. Nemen ze een abonnement dan krijgen ze een fikse korting!

Hobbygroet Jos Hut
    Voorzitter NBAT

17. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Dat is mijn gedacht heel nuttig en kun je enorm veel leren en geven ze ook voordrachten en lezingen en tentoonstellingen enz.

18. copymaster

copymaster

Lid geworden:
    30 mrt 2011
    Bedankt voor deze toelichting. Mag op de site van NBAT wel eens duidelijker aangegeven worden.

19. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Bij Frits kun je het blad overigens ook los kopen hoor;)

20. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Bedankt voor je feedback. Ik ga met de webmaster in gesprek om te kijken hoeveel dit kunnen verbeteren.

Een abonnement is natuurlijk goedkoper dan bladen in de losse verkoop. In mijn vorige post gaf ik abusievelijk aan dat de abonnementsprijs €49,50 per jaar is. Het is goedkoper: €47,50 per jaar, en dan krijg je 8 nummers.

Hobbygroet Jos Hut