Lido 120 standaard LED dimmen + schema


Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
67
Leeftijd
47
Locatie
/dev/radio
Website
www.jacobfresco.nl
Olaha!

Nu de CO2 z'n best doet en de EHEIM Pro in staat te draaien, wordt het tijd voor mijn volgende project; de verlichting. Ik was in eerste instantie van plan om de HeliaLux-set van Juwel aan te schaffen, maar die vind ik best wel aan de prijs en de controller die erbij zit biedt niet heel veel mogelijkheden.

Nu ben ik een enorme fan van Raspberry's en dus lijkt het me geinig om daar iets mee te doen. Nu is mijn eerste vraag of dit überhaupt kan met de standaard LED-buizen en aansturing die nu in mijn Lido 120 zit? En zo ja, heeft iemand daar ervaring mee? En zo nee, wat moet ik dan aanschaffen voor mn Lido 120?

Het lijkt me niet al te moeilijk om met een Raspberry of Arduino een geschakelde dimmer te maken die een of meerdere roosters heeft. Maar ik zou op dit moment eerlijk gezegd niet weten waar ik moest beginnen. Ben een beginnen aquariaan en als zodanig is veel nog onbekend.

Heeft er iemand ervaring met zo'n project?
 
De standaard led verlichting van de juwel bakken zijn niet dimbaar
 
Olaha!

Nu de CO2 z'n best doet en de EHEIM Pro in staat te draaien, wordt het tijd voor mijn volgende project; de verlichting. Ik was in eerste instantie van plan om de HeliaLux-set van Juwel aan te schaffen, maar die vind ik best wel aan de prijs en de controller die erbij zit biedt niet heel veel mogelijkheden.

Nu ben ik een enorme fan van Raspberry's en dus lijkt het me geinig om daar iets mee te doen. Nu is mijn eerste vraag of dit überhaupt kan met de standaard LED-buizen en aansturing die nu in mijn Lido 120 zit? En zo ja, heeft iemand daar ervaring mee? En zo nee, wat moet ik dan aanschaffen voor mn Lido 120?

Het lijkt me niet al te moeilijk om met een Raspberry of Arduino een geschakelde dimmer te maken die een of meerdere roosters heeft. Maar ik zou op dit moment eerlijk gezegd niet weten waar ik moest beginnen. Ben een beginnen aquariaan en als zodanig is veel nog onbekend.

Heeft er iemand ervaring met zo'n project?
Ja, ik. Blader maar eens door mijn fotoboek.
Je huidige ledbuizen zijn voor zover ik weet niet dimbaar.
Verder zou ik niet in zee gaan met de door jouw genoemde set. Een TC420 koop je voor rond de 18 euro op Aliexpres.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180815090729&SearchText=TC420

Wat de leds zelf aangaan zou ik kiezen voor een gerenommeerd merk. Kijk liever bij HVP of JMB o.i.d., er zijn nog wel meer kwaliteits merken. Blijf weg bij die goedkope plakstripjes! Merken lijken duurder maar zijn het uiteindelijk niet. Wanneer er rommel aangeschaft wordt leert men al snel dat e.e.a. niet voldoet en moet er alsnog gekocht worden.
 
Net wat Ben zegt die goedkope led strips laten liggen daar ben je aan bekocht
voor jouw bak zijn er mooiere oplossingen verkrijgbaar zonder dat je de kap moet gaan vervangen
bv de hvp https://www.hvpaqua.nl/nl/goldline-590mm.html kwestie van juwel buizen er uit 1 of 2 hvp er in aansluiten op de tc420 programmeren en klaar
Niet de 220 kabel van de juwel meer gebruiken dat geeft vuurwerk :zwaai::D
 

Terug
Bovenaan