Lido 120 verlichting

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Berichten
5,169
Locatie
Kan alle kanten op..
Ik heb voor een habbekrats een tweedehands lido 120 op de kop getikt, zonder lichtbalk.
Ben nu op zoek naar een goedkope oplossing hiervoor.
Het zal geen plantenbak worden, eerder een bak met veel hout, bladeren en hooguit een aantal weinig licht eisende planten als javavaren en wat mossen.
Ik zal misschien ook gaan filteren over turf.

Wel heb ik de kleppenset, en de balk waar de verlichtingsarmatuur in zat.. vorige eigenaar heeft het eruit gesloopt.
m1NSrNM8EsrqU9DegRmQeuJJWgj6YeYP.jpeg


De kant-en-klaar-oplossing is natuurlijk dit..
Juwel High-Lite Light Unit 60 cm, T5 2 x 24 W

Kost me rond de 100 piek, en hoop dat het iets voordeliger kan.
Verder is het nadeel dat ik er alleen de Juwel-maat t5-buizen in kwijt kan, terwijl ik standaard Philips-buizen erin wil kunnen doen.

Moet erbij zeggen dat ik net zo handig ben als een stoeptegel, eigenlijk kan ik niks ;)

Zat zelf te denken aan zoiets als dit..
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?LOSSE-TL-AANSTURINGEN=GLO-T5-HO-2X24WATT-TL-AANSLUITING---FLUVAL&productID=15954
m1NSrNM8EsrqU9DegRmQeuJJWgj6YeYP.jpeg

Die zou ik dan neem ik aan op die lichtbalk (zie foto boven) kunnen monteren? En dan kan ik daar de standaard maten T5 in kwijt.
Is dat een oplossing?

Zijn er betere idee�n?
 
Het goedkoopste is waarschijnlijk om n�g een lido op de kop tikken via MP, met een werkende kap.
Bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
(en dan kun je verwarming weer verkopen, scheelt weer een tientje :))

Overigens is de originele vervanging bij veldhuis al ietsje goedkoper. En dan is het verschil met optie twee niet meer zo groot.

Het is vooral balen dat de waterdichte bak eruit is gezaagd...
 
Een LED floodlight misschien?
 
Yep, Veldhuis is ditmaal goedkoper inderdaad, komt niet vaak voor ;)
Heb wel nog van die Arcadia-Ultra-Seal-dingen liggen, maar alleen voor t8 15 watt.
2 stuks.
Ik vrees alleen dat het niet toereikend zal zijn voor de hoogte van de lido.. 58 cm.
Is dit inderdaad zo? Of zou het wel toereikend kunnen zijn misschien?
De insteek is dus een donkere bak, maar wel met javavarentjes en wat andere schaduwminnende planten, paar mossen.

Verdorie.. misschien moet ik dan toch maar een paar extra nachtdiensten draaien :help:
 
Mascha&Ivo zei:
Een LED floodlight misschien?
Zag ik ook al voorbij komen ja.. ik zal even wat meer informatie erover opzoeken, weet ik nog niets van namelijk.
 
Terug
Bovenaan