Lido 200


rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
Ik twijfel tussen een JBL E902 en een E702 voor een Lido 200.

Wordt een bak met voornamelijk garnalen en wat kleine visjes.
 
Kan beide, al zou ik persoonlijk de 902 pakken. (Of toch toch gewoon bioloog eronder;) )
 
Ik heb de 901 gehad op 190 liter en dat ging prima en ik denk dat de 702 op 200 liter krap wordt.
 
Ik zou de 902 pakken ja. Prima filtertje.
 
Waarom wordt op 200ltr lido eigenlijk een jbl902 geadviseerd en op een 180ltr rio doorgaans een jbl 1502?

Ik denk dat je, zelfs bij een 1502 een extra pomp nodig zal hebben om het water tot onderin rond te krijgen.
Misschien dat dat bij een bak volledig zonder plantenvoeding en co2 niet nodig is, maar daarvoor hebben deze bakken wel erg veel licht gemiddeld.
 
Ik heb jaren op een Juwel van 1 meter en dus 180 liter de 902 gehad en dat ging prima hoor. Dan hou je ongeveer 2x de netto inhoudt over en met voldoende verversen geen problemen ondervonden.
De 1502 heb ik nu op de Fusion van 330 liter.
 
Ik heb jaren op een Juwel van 1 meter en dus 180 liter de 902 gehad en dat ging prima hoor. Dan hou je ongeveer 2x de netto inhoudt over en met voldoende verversen geen problemen ondervonden.
De 1502 heb ik nu op de Fusion van 330 liter.

Of het goed gaat is soms wel betrekkelijk denk ik.

Je hebt eerder aangegeven wel degelijk algen te ervaren, geregeld de ruiten schoon te moeten maken vanwege de alg, je zet je hout elke maand in de carbo en je gebruikt seachem purichem (?) omdat je anders meer last hebt van alg?

Ik zeg niet dat het niet kan, er zijn mensen die helemaal zonder filtratie draaien. Maar ik lees toch best veel berichten van mensen bij wie algen echt afnemen wanneer ze filtratie ophogen, en dan met name met spons etc, voor het fysiek wegvangen van organisch vuil zodat het ook niet meer omgezet hoeft te worden. En dat is ook onze eigen ervaring. Meer filtratie (2x eheim 2217 op 330ltr water, in ons geval meer spons en die ook 1 tot 2-maandelijks schoonmaken, geeft hier geen zichtbare alg. Dat zonder ingrepen als chemische filtratie, easycarbo en waterstofperoxide etc.

Ik denk dat het niet een kwestie is of het nodig is voor mij, maar meer van dat alles in de bak veel makkelijker wordt.
Ter verduidelijking, met meer filtratie bedoel ik niet 6ltr siporax of biohome op 200ltr water. Wel het efficient wegvangen, en ook verwijderen van vuil.
 
Ik heb op mijn Rio 180 en ook mijn Lido 200 de JBL 1502 en daar ben ik erg tevreden mee. Lido is een plantenbak met 20 vissen erin, dus geen hoge belasting. Wel heb ik een spraybar op de achterwand voor de goede spreiding van de plantenvoeding én co2 en heb ik dus geen extra pomp nodig o.i.d. zoals hierboven afgevraagd word, de watercirculatie is prima, co2 en plantenvoeding komt ook overal.
 
Hier staat er een eheim 3e pro op een lido200. Die moet ik wel knijpen, want anders kan je gastromyzons houden. 1700liter op max is duidelijk teveel 😉. 1200 lijkt me ook nog wel wat overspecced. 1000 l/u voor lido200 lijkt mij prima.
 
Waarom wordt op 200ltr lido eigenlijk een jbl902 geadviseerd en op een 180ltr rio doorgaans een jbl 1502?

Ik denk dat je, zelfs bij een 1502 een extra pomp nodig zal hebben om het water tot onderin rond te krijgen.
Misschien dat dat bij een bak volledig zonder plantenvoeding en co2 niet nodig is, maar daarvoor hebben deze bakken wel erg veel licht gemiddeld.
902 + stromingspomp doet wonderen ! Oke NEXT!
 
Je hebt eerder aangegeven wel degelijk algen te ervaren
Dat was op de oude bak hoor en niet de Fusion en toen had ik geen Manen en ook geen alg. Ook nu is de bak zo goed als algvrij op een incidenteel penseelalgje na maar ja je weet hoe zo n hekel ik daar aan heb. Als ik een algje zie dan gaat de bak open en verwijder ik dat blad.
Zoals Marcel ook aangeeft moet rond de 1000ltr prima kunnen met een normale bezetting.
 
FX6 + een eheim 1500xl en dan nog een Superfish interne filter, verder niks aan doen,

Zo krijg je geen algen enz...


Ahum wat een bullshit ook. Some people??
 
Voor die bezetting lijkt me de 702 wel voldoende, maar mogelijk heb je dan wat te weinig flow, ook vanwege de hoogte van een lido. Ik zou dus toch voor die 902 gaan :)
 
Ik heb een jbl 1502 op mijn lido 200.
Maar ik heb er wel 2 vervuilende kogelvissen inzitten, dan is wat overcapaciteit nooit slecht.

De stroming valt goed mee, ik heb wel de gaatjes van de spraybar wat groter gemaakt.
 
Ik twijfel tussen een JBL E902 en een E702 voor een Lido 200.

Wordt een bak met voornamelijk garnalen en wat kleine visjes.
Al heb je een klein schooltje 20 st en garnalen is een 902 geen verkeerde keus. Hoe zwaar wil je hem beplanten Raoul? Of wil je dat?

Bij zware beplanting en of grotere vissen/meer vissen zou ik misschien de 1502 pakken. Maar voor wat jij zo beschrijft niet in ieder geval.

Gr. Ed
 

Doel is om een leuke scape te maken met
CO2 erop. De foto is een klein bakje bij de Diebo als voorbeeld wat ik leuk vind. Ik zeg niet dat ik dat "kan" maken maar iets wat in die richting gaat. Hout steen Plantjes.
Als de Lido er is ga ik goed naar de maten kijken en op jacht naar mooi hout.

Als bewoners stuk of 30 Bloody Mary garnalen. Misschien een waaierhand garnaal vind ik leuk maar ben bang dat ik die niet in leven houd.

Als visjes mischien vuur tetras maar weet niet of dat gaat met die kleine garnalen.

Khuli modderkruiper vind ik leuk en komen er zeker in.

En erg leuk vind ik Sewellia wil ik ook een paar van.

Alles is nog een idee en ik kan nog alle kanten op. Ik verwacht de Lido binnen twee weken te hebben.
Ik weet niet of de leds sterk genoeg zijn.
Veel onbekende variabelen nog.

IMG_20220312_110952__01.jpg

 
Leuk voorbeeld trouwens.
 
Mooie beestjes sewelias. Nooit gehad, zag ze laatst op MP voorbij komen op jacht naar een paar japonica’s.


Hout - steen - lido2000... ik doe mee!
(Moet nog wel een beetje aangroeien hier en daar. Nu nog n beetje n kale boel.😉)
 

Bijlagen

  • B8C6A913-D672-46F9-ACE9-62B370C094CB.jpeg
    B8C6A913-D672-46F9-ACE9-62B370C094CB.jpeg
    136.6 KB · Weergaven: 73
Mag ik dan helpen?
Begin er ook steeds beter in te worden
We spelen al met het idee om een topic te openen voor mensen die de bak leeg willen trekken en dan komt Raoul gratis meehelpen met al zijn ervaring;)
 
Ik heb ongeveer vergelijkbare bak en heb er een JBL 902 op staan en dit vind ik toch nog net te zwak ik heb het opgelost door een extra stromings pomp er bin te plaatsen
 
Komt dat misschien door de hoogte Jan? Normaliter zou 4,5x bruto en zo n 2x netto genoeg moeten zijn maar wellicht dat de stroming wat minder is bij een hoge bak op de bodem.
 
Ik ben zelf fan van hoge flow. Mijn 60L aquarium had een Biomaster 600 erop staan, 1200L/u bruto, met een lily pipe als uitstroom. Dat ging perfect en vissen vonden het heerlijk. De otocinclussen gingen altijd in de lily pipe zitten. Kraantje op je uitstroom, en dan kun je altijd afknijpen zo nodig.
1649578156444.jpeg

Mijn 160L aquarium van nu is een zelfbouw met laminaire stroming (zie mijn handtekening) waar netto als 't goed is ongeveer 7000L/u in rondgaat.
1649578288728.jpeg
 

Terug
Bovenaan