Wat is er nieuw

Ligt het nou aan mij of sloop ik gewoon alles?

• Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes
  • Startdatum Startdatum
B

blupjes

Guest
Ik heb nu 3 � 4 weken een nieuw filter (SF aqua flow 100) in mijn aquarium. Hij doet het op zich naar behoren, maar c.a. een week geleden begon hij nogal te brommen en te pruttelen. Toen heb ik hem even uit elkaar gehaald en gekeken of er misschien iets vast zat. Ik kon niks vinden wat in de weg zou kunnen zitten, en heb hem maar weer in elkaar gezet en terug geplaatst. Toen ik hem weer aan deed, bromde en pruttelde hij niet meer. 2 dagen later gebeurde hetzelfde, en met dezelfde handelingen was het weer opgelost. En zo ging dat zonet weer.
Nu vroeg ik me af of een van jullie hier ook ervaring mee heeft en mij hiermee kan helpen.

Ligt niet aan jou, tenminste, misschien ligt het aan ons allebei. Met interne filters heb ik ook echt altijd wat. Filter 1 heb ik vervangen zat steeds verstopt. Ander aquarium zat ook een filter bij. Denk dat uitstroompijpje zit wel losjes. *draai, draai KRAK* :stom: Beiden van Marina

Nu heb ik overal nieuwe in. Superfish en Elite. Elite geef ik nog steeds de voorkeur aan. Verstopt nog steeds snel maar is tenminste steviger.

heb je slakke in je bak ?

@Dennis oh ja dat herken ik wel. de vorige filter die ik had maakte kortsluiting-achtige geluiden. meteen in de kliko gegooit omdat ik een hekel heb aan vuur en dergelijke.
@Pierre ja heb kleine poelslakjes en torenslakjes, en 1 grote appelslak.

kan ook jonge slakjes in je pomp zitten zodat hij vast loopt grofe spons of hoe heet het voor je aanzuig zetten heb er zelf ook wel last van gehad

Waar zouden ze moeten zitten dan?

in je pomp als je die uit elkaar haalt en je haalt ook het magneetje er uit met het staafje zit daar een rat in die rond draait en als daar een klein puntslakje tussen komt slaat hij vast.
tenminste dat is bij mijn pomp zo ken niet alle soorten pompen uit me hooft.
heb ooit bij een beurs zo een grote spons gekocht voor in een bioloog volgens mij daar kun je mooi stukken van snijden en om je aanzuig doen.

Als zo,n pompje niet loopt,na schoomaken,heb je toch iets niet goed gedaan,OF WEl.
Heb er ook,die ik na schoonmaken,even een tikje moet geven,dat hij weer draait.

En DIT....de vorige filter die ik had maakte kortsluiting-achtige geluiden. meteen in de kliko gegooit ????

Waar kwam dat dan vandaan? Geen garantie?

Binnenfilters zijn sneller vol dan een externe, he.
Dus moeten vaker schoongemaakt worden.

En wil hij niet draaien, in wat water onder de kraan ,eerst los later draaien, CQ< tikje op de rotor.

loop wel eens net als een samba bal aan me externe filter te schudde om hem aan de praat te krijgen omdat er nog wat lucht in zit<oke iets over dreven :sorry: :regen:>

Als je die, met de slangen omhoog schuin zet, kan de lucht doorstromen.
En anders ,slangen dicht, en water in de pomp aanvullen, met gietertje.
Loopt hij ineens goed door.

Sommige filters hebben 2 dopjes voor dat pennetje waarmee de rotor vast zit. Ben weleens zo'n dopje kwijtgeraakt, krijg je ook gelazer.

Hoezo? rubbertjes? koop je och nieuwe? kosten haast niets.

Ik heb in 6 bakken ook de SF Aquaflow 100 maar heb nooit echt problemen gehad. Ja bij 1 was er eens een draadbreuk geloof ik maar verder bevallen ze goed.

Ik heb hem zover open gehad als dat het lukte. Ik kwam tot het rotortje, heb die ook even een paar keer een tikje gegeven en daarna deed hij het weer. Helemaal schoonmaken heb ik nog niet gedaan omdat het aquarium eigenlijk net ingedraaid is en er net mooie garnaaltjes in zitten. Is het verstandig om hem wel schoon te gaan maken?
En over dat vorige filtertje @Bertus...
Ik was er al mee naar de dierenwinkel terug geweest, die hadden hem uit elkaar gehaald en daar getest. Toen deed hij weer normaal en daarna heb ik m weer meegenomen. Eenmaal thuis deed hij weer 2 minuten normaal, en daarna weer de enge geluiden. Toen was ik het gewoon zat, ik dacht dan maar een nieuwe. Dan kan ik dr ook weer even tegenaan.

Me een pincet, trek je de rotor er uit.
Dar kan wat tussen zitten.
even goed omspoelen, rotor ook even reinigen.
En weer terug.
Dan moet hij het weer doen.

NOOIT boven water ,de stekker in het stopcontact, dan wordt de stator te heet.

Met die Superfish filtertjes heb ik ook niet zulke goede ervaring, ze bleven maar geluid maken. Je kunt schudden wat je wou, maar het leek wel of er altijd lucht of iets dergelijks in bleef zitten.

Ik heb hier de kleine bakjes in het begin ook geprobeerd te laten draaien met de standaard superfish filtertjes maar niks anders dan keer op keer ellende met die dingen.
Overgestapt op hoekfiltertjes van dennerle en die zijn 10 keer beter.

Bedankt voor de tips iedereen! Als dit filter niet ophoudt met die geluiden, ga ik ook maar om een ander merk kijken.

hou hem eens schuin,met de uitstroom omhoog.
Kan er lucht uit.

Het blijft maar gebeuren, om de paar dagen begint meneer de filter te pruttelen. Vandaag had ik hem weer open gehad en toen ik hem weer aan deed, maakte hij het geluid van zo'n mega toeter die ze in de bergen hebben. Na hem nog een keer open te hebben gehad en overal aan geprutst te hebben, bleef hij toeteren. Ik ben het wel een beetje zat nu. Ik zat er aan te denken om zo'n speciaal garnalenfilter te kopen.

Dat gillen, komt dat er nog lucht inzit.
Loopt hij droog.

Dat doet elk filter als er lucht in zit.

Enne, heb er nu ook 1, werkt als een trein.
Zit een spons in met kool.

Ja, spons zit snel vol, maar dat is gunstig, weet je dat hij goed werkt.

Oke. Als ik de uitstroom naar boven richt zegmaar, gaat het lucht er dan uit? Ik heb de kool eruit gehaald, heeft dat misschien ook invloed?

Ik heb het uitstroom pijpje eraf, blaast zo de bak in.

Dat de kool er uit is, moet je wel wat in dat gat stoppen.

Nu werkt hij niet goed, zuigt vuil de rotor in.

Stukje spons in het gat stoppen.

Oh, dat kan ik ook wel eens proberen ja. Er zit een klein sponsje in het gat, die was er al. Moet er dan nog meer spons in?

Nee, als het gat maar afgesloten is.

Je kunt ook een heel sponsje in doen,he.

Het gat is afgesloten dus dan zal het wel goed zitten. Dankjewel!

Ik heb de kool ook uit de sponzen maar daar verder niks ingestopt. De spons plaats ik dan met de dichte kant naar onderin in de filter.
Ik heb dan gewoon een spons met een opening in het midden maar dat werkt goed verder.

Ik heb het filter meerdere keren schoon gemaakt en laten draaien met het buisje eraf zodat het lucht eruit kan. Niks werkt, hij blijft maar schreeuwen. Ben het gewoon zat, wil graag een nieuwe kopen. Nu heb ik deze gezien:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... rle/412928

Mijn bakje is dus 40L (waarschijnlijk iets minder i.v.m bodem enzo) en ik vroeg me af of die van 10-40L dan wel geschikt is? omdat het net op het randje is ...

Ja klopt, maar ik dacht .. als die kleinere ook goed is koop ik liever die i.v.m. de prijs.

Ben even kwijt wat je nu in dit bakje hebt zitten..
Vooral je belasting bepaald welke vermogen je pompje het beste kan hebben.

blupjes zei:
En even voor de volledigheid..
Persoonlijk zou ik bij dit pompje de losse cassette kopen, deze dus.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/5213/dennerle-nano-hoekfilter-module/?search=hoekfilter
Anders moet je om de zoveel tijd deze kopen.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/5212/dennerle-reserve-filterelement-voor-hoekfilter/?search=hoekfilter

Ook zul je er dan nog filtermedium bij moeten aanschaffen.. dan ben je voor vele jaren wel klaar, maar zo goedkoop is het dan dus niet meer 😉

Wel heb je dan een prima kwaliteit pomp.

Edit: Zelf zou ik dan nog eens heel goed hier naar kijken..
http://www.wesdijk.nl/aquarium/eden/42915-eden-501-extern-filter-4010052572604.html

Ik heb een appelslak, een klein groepje CR's en 3 oto's. Ik heb nu de XL hoekfilter van dennerle besteld. Misschien wat overhaast, maar ik heb toch echt een nieuw filter nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan