Wat is er nieuw

Lijkt op blauwalg, stinkt niet

Shaun

Well-known member
Lid geworden
23 september 2020
Berichten
266
Leeftijd
34
Ik heb een poederachtige alg/bacterie op mn stenen en hout. Planten zijn niet aangetast en heb er verder geen last van, het wordt namelijk ook niet meer of minder. De kleur baart me echter zorgen en ben bang dat het blauwalg is. Dat zou ook logisch zijn gezien de PH 7,5 en hoge hardheid. Ik veeg het echter heel makkelijk van de stenen en hout af en het ruikt niet vies, maar gewoon naar plant. Jullie een idee wat dit kan zijn?

20201212_200621.jpg
 
Aanvulling: GH is 14/15
 
Voor mij is dit toch duidelijk gewoon blauwalg eigenlijk. Vooral zoals ik het ook op je planten zie zitten, en de grote hoeveelheden zuurstofbellen die ze vasthouden.
Er zijn overigens vele vele soorten blauwalgen, dus wie weet is het net een andere dan degene die we het meest zien, of hij gedraagt zich wat anders.
 
Ja ik denk ook blauwalg.
 
Voor mij is dit toch duidelijk gewoon blauwalg eigenlijk. Vooral zoals ik het ook op je planten zie zitten, en de grote hoeveelheden zuurstofbellen die ze vasthouden.
Er zijn overigens vele vele soorten blauwalgen, dus wie weet is het net een andere dan degene die we het meest zien, of hij gedraagt zich wat anders.
Planten, zuurstofbellen? Heb je het niet over mijn andere aquarium? In dit aquarium zitten heel weinig planten geen enkele aangetast door alg of vol met zuurstofbellen.
 
Planten, zuurstofbellen? Heb je het niet over mijn andere aquarium? In dit aquarium zitten heel weinig planten geen enkele aangetast door alg of vol met zuurstofbellen.
Je ziet de bellen op de blauwalg
 
Planten, zuurstofbellen? Heb je het niet over mijn andere aquarium? In dit aquarium zitten heel weinig planten geen enkele aangetast door alg of vol met zuurstofbellen.
Nee ik zie planten met blauwalg op jouw foto.
En de planten op je steen houden veel zuurstofbellen (gemaakt door de blauwalgen) vast.
 
Je ziet de bellen op de blauwalg
Oh dat, snap het, maar zijn spierwitte zandkorrels geen luchtbellen 👍
 
En zie nu dat je gelijk hebt, planten zijn wel aangetast, jeetje goede ogen hebben jullie
 
Grote kans dat je fosfaat:nitraat ratio te hoog is. Blauwalg kan zelf stikstof binden en doet het dus bijzonder goed wanneer er veel fosfaat voor ze aanwezig is. Ik zou de oorzaak daar zoeken.
 
Oh dat, snap het, maar zijn spierwitte zandkorrels geen luchtbellen 👍

Nee sorry mijn arendsogen zien toch echt zuurstofbellen 😛
En dat is typisch voor blauwalg

Ik zeg: NO3-tekort. Als NO3 een tijdje op 0 staat, komt blauwalg (bijna) altijd opzetten.
 
Grote kans dat je fosfaat:nitraat ratio te hoog is. Blauwalg kan zelf stikstof binden en doet het dus bijzonder goed wanneer er veel fosfaat voor ze aanwezig is. Ik zou de oorzaak daar zoeken.
Nitraat is inderdaad 0 fosfaat kan ik met mijn druppeltesten helaas niet meten. Ik heb ruim twee weken geen plantenvoeding meer gegeven, omdat de vallisneria slecht reageerde op vloeibare voeding. Helaas pas vandaag de kans gehad om nieuwe substraatcapsules te halen, die dus ook bij de wortels gestoken.
 
Nee sorry mijn arendsogen zien toch echt zuurstofbellen 😛
En dat is typisch voor blauwalg
Haha, je had gelijk met de blauwalg op de planten, maar geloof me, zat net met mijn neus tegen het glas om zeker te weten, maar zijn echt geen belletjes 🤣
 
Maar maakt verder ook niet zoveel uit, ik geloof wel dat het blauwalg is hoor 😉
 
Ok dan is het al met al een duidelijk verhaal.
NO3 is 0, dan kun je binnen no-time blauwalg verwachten, want NO3 van 0 triggert direct blauwalg.
En dat is dus ook gebeurd.

Zoveel mogelijk zelf weghalen, en vanaf nu weer zorgen dat de NO3 boven de 0 blijft.

Succes!
 
Ok dan is het al met al een duidelijk verhaal.
NO3 is 0, dan kun je binnen no-time blauwalg verwachten, want NO3 van 0 triggert direct blauwalg.
En dat is dus ook gebeurd.

Zoveel mogelijk zelf weghalen, en vanaf nu weer zorgen dat de NO3 boven de 0 blijft.

Succes!
Dankjewel, ik zie online vergelijkbaar advies, dus ga ermee aan de slag. Nu nog kijken wat hier de beste manier is om nitraat boven 0 te houden. Hopelijk zijn de voedingscapsules voldoende, anders iets meer inlezen in de toevoeging van kaliumnitraat
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan