Lijstje met vissen die je kunt houden vanaf 18 graden (onverwarmd).


F

fish

Guest
Mensen, ik ben op zoek geweest naar een lijst met vissen die je onverwarmd (vanaf een graad of 18) kunt houden, maar ik vond hem niet. Ik begin hier nu mee. Willen jullie hem aanvullen en/of me corrigeren als ik mis zit?

-Trichogaster chuna
-Trichogaster lalius
-Trichopterus trichopodus
-Macropodus soorten
-Badis soorten
-Dario soorten
-Betta smaragdina
-Microctenopoma ansorgii

-Apistogramma borellii
-Apistogramma commbrae
-Pseudocrenilabrus multicolor
-Gymnogeophagus soorten

-Puntius titteya
-Puntius conchonius
-Puntius padamya
-Pethia aurea
-Barbus hulstaerti

-Aphyocharax soorten
-Moenkhausia soorten
-Gymnocorymbus ternetzi
-Hyphessobrycon flammeus

-Tanichthys albonubes
-Tanichthys micagemmae
-Danio rerio
-Danio margaritatus
-Danio choprae

-Rhinogobius duospilus

-Jordinella floridae
-Heterandria formosa

- Megalechis thoracata
- Hoplosternum punctatum
- Crossocheilus langei

mod edit: Deze lijst zal bijgehouden worden door Team Beheer. Mochten er soorten opkomen die na beter inzicht niet onverwarmd gehouden kunnen worden, graag in dit topic plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Fish, handig zo'n lijstje, misschien heb ik hier ook nog een paar..
Colisa/Trichogaster labiosa. M.ansorgii heeft het liever iets warmer, volgens mij.
Sommige Melanotaenia en Pseudomugil soorten. Corynopoma(Drakenvinzalmen), Sawbwa resplendens(dacht ik ook).
Midden-Amerikanen oa Thorichthys Glasbaarsjes bijv Chanda ranga.
Halfsnavelbeksnoekjes; Dermogenys pusilus, Hemirhamphodon.
Verschillende Corydorassen, Pleco's, Otocinclus, Loaches.
Vele Barbelen, oa ook P.arulius, P.nigrofasciatus, P.semifasciolatus, P.oligolepis, P.filamentosus..
Levendbarenden(behalve "Molly's") en Hooglandkarpertjes(Limia, Xenotoca, Skiffia ed).
Niet alle, maar wel vele Killivissen, bijv Aphyosemion, Fundulopanchax en sommige Epiplatys, Seizoensvissen, bijv Cynolebias, Aphanius ed.
 
P. innesi(neontetra), Hasemania nana, Epiplaty annulatus, Hara hara, Hara jerdoni, Corydoras panda, C. aeneus, C. habrosus, C. paleatus, Otocinclus vittatus, Celestichys erythromicron.
Veel andere Rhinogobius soorten.
Pangio cuneovirgata, Pangio semicinctus.
Dwerzonnebaars en Chrosomus soorten.

Overigens kloppen de namen van veel van de Puntius/Barbus soorten en de Danio soorten inmiddels niet meer. (zie Catalog Of Fishes voor de huidige juiste benamingen).


Ik heb zelf ooit eens zo'n soort lijst voor mezelf gemaakt met alle zo klein mogelijke vissen erop, deze moet ik nog wel op een externe hardeschijf hebben staan. Alleen hier heb ik gaande weg de soorten vanaf gehaald die ik niet interessant vind/vond om zelf te houden.
 
Dat is nou lastig want de vele sites spreken elkaar na of tegen. Een kennis had T.meeki of T.elioti op kamertemperatuur met X.helleri en dat ging prima.

Hetzelfde geldt voor de M.ansorgii, Seriously Fish zegt 20 - 27 graden of zie hier; http://www.fishbase.org/summary/Microct ... orgii.html
Nou heb ik deze vissen al vele jaren vrolijk in m'n bak op 20/21 graden zitten en zomers warmer, maar had ze eerder op 17/18 graden gehad waarbij ze nog minder aktief waren, fletse kleuren en zich niet meer lieten zien. Ze vonden dit duidelijk niet prettig..

Bijv ook met vele Killivisjes die ik heb (gehad), bijna alle boeken en vele sites staat vanaf 22 of 24 graden oid. Oa Pseudepiplatys annulatus heb ik zo'n twee jaar gehad op kamertemperatuur, lager dan zo'n 16 graden en constant hoog op zo'n 24+ graden doen ze het aanzienlijk slechter en leven dan niet lang.
Ook verschillende Licht-ogen(Aplocheilichthys) willen graag wat koeler.

Dargine, Chrosomus soorten bedoel je Notropis/Cyprinella soorten? Dat lijken mij meer "koud-water"vissen zoals Goudvissen en inheemse soortjes die echt een tijd koude (winter, 4 graden) temperaturen nodig heeft. Binnenshuis zijn het dan ook altijd drukke zenuwlijders, hun mooie kleuren verliezen en zullen dan ook niet zo lang uithouden. Zo heb ik dan ervaren hoor..

Zo heb ik trouwens ook hele leuke grondels, de Oligolepis acutipennis. Volgens de beperkte informatie zijn ze tropisch, maar doen het bij mij gewoon goed met koeler water en zelfs een tijd lang op 18 graden. Merk geen verschil en heb ze nooit zien klappertanden..
 
Dat artikel op NVC web is door niet de minsten geschreven, in het bijzonder Willem Heijns is toch echt wel een kenner. Ik zou daar - en deze soort interesseert me zeer om een keer te houden - eigenlijk blindelings vanuit durven gaan. Aan de andere kant zie ik ook op cichlidae.com dat de watertemperaturen in de natuurlijke habitats van T. meeki wat verder uit elkaar lopen als de op NVC web aangeraden 24 - 28 graden C. Ook bij die info is Willem Heijns betrokken. Ik kan me dus eigenlijk heel goed voorstellen dat de genoemde range wordt aanbevolen, maar ook dat op een bepaalde kamertemperatuur (die is bij ons nooit lager als 20 en erg veel stoken wij niet, misschien is het bij een ander wel nooit koeler als 22 graden C.) er zomaar goede ervaringen mee kunnen zijn. Bovendien zouden meeki's enorm taaie rakkers zijn, dus dat een graadje meer of minder ook niet zoveel uitmaakt geloof ik ook graag. Afkoelen naar 18 graden heb ik wel mijn twijfels bij. Daarom misschien beter even een MA-cichlidioot vragen om een ordeel. Ik stuur Meksjoef een p.b.

~ Ivo
 
Leuk dat jullie meedoen/meedenken.
Ik zal binnenkort de aanvullingen verwerken en de juiste namen (van nu) hanteren.
En misschien een mod vragen de beginpost te overschrijven als ik dat zelf niet kan.
 
panchax zei:
Dargine, Chrosomus soorten bedoel je Notropis/Cyprinella soorten? Dat lijken mij meer "koud-water"vissen zoals Goudvissen en inheemse soortjes die echt een tijd koude (winter, 4 graden) temperaturen nodig heeft. Binnenshuis zijn het dan ook altijd drukke zenuwlijders, hun mooie kleuren verliezen en zullen dan ook niet zo lang uithouden. Zo heb ik dan ervaren hoor..

Dat zijn inderdaad koud water vissen waarvoor 18 graden eerder de maximale dan de minimale temeratuur is.

Geldt dat voor veel Aphanius soorten ook niet?
 
Mascha&Ivo zei:
Dat artikel op NVC web is door niet de minsten geschreven, in het bijzonder Willem Heijns is toch echt wel een kenner. Ik zou daar - en deze soort interesseert me zeer om een keer te houden - eigenlijk blindelings vanuit durven gaan. Aan de andere kant zie ik ook op cichlidae.com dat de watertemperaturen in de natuurlijke habitats van T. meeki wat verder uit elkaar lopen als de op NVC web aangeraden 24 - 28 graden C. Ook bij die info is Willem Heijns betrokken. Ik kan me dus eigenlijk heel goed voorstellen dat de genoemde range wordt aanbevolen, maar ook dat op een bepaalde kamertemperatuur (die is bij ons nooit lager als 20 en erg veel stoken wij niet, misschien is het bij een ander wel nooit koeler als 22 graden C.) er zomaar goede ervaringen mee kunnen zijn. Bovendien zouden meeki's enorm taaie rakkers zijn, dus dat een graadje meer of minder ook niet zoveel uitmaakt geloof ik ook graag. Afkoelen naar 18 graden heb ik wel mijn twijfels bij. Daarom misschien beter even een MA-cichlidioot vragen om een ordeel. Ik stuur Meksjoef een p.b.

~ Ivo
Reactie van Meksjoef kwam neer op "vertrouw inderdaad maar op Willem Heijns".

~ Ivo
 
Dargine zei:
panchax zei:
Dargine, Chrosomus soorten bedoel je Notropis/Cyprinella soorten? Dat lijken mij meer "koud-water"vissen zoals Goudvissen en inheemse soortjes die echt een tijd koude (winter, 4 graden) temperaturen nodig heeft. Binnenshuis zijn het dan ook altijd drukke zenuwlijders, hun mooie kleuren verliezen en zullen dan ook niet zo lang uithouden. Zo heb ik dan ervaren hoor..

Dat zijn inderdaad koud water vissen waarvoor 18 graden eerder de maximale dan de minimale temeratuur is.

Geldt dat voor veel Aphanius soorten ook niet?


(was dit topic eventjes vergeten, maar..)
Goeie vraag, dat durf ik zo ook niet te zeggen of ze dat nodig hebben. Warme temperaturen maakt ze wel aktiever en geweldig mooi gekleurd.
Er zijn meerdere soorten, waarvan ook vele boeken en sites verschillende temperaturen beweren, van tropisch tot koud.
Nu zijn er ook maar weinig mensen die deze soorten hebben, vroeger waren hier meer leden die deze en bijv levendbarenden/Goodeidae hadden.
Zelf heb ik alleen ervaring met de A.mento, die op kamertemperatuur zitten en in de zomermaanden naar buiten gaan. Ga ervan uit dat deze sterke visjes tussen de 10 en 30 graden aankunnen, volgens de info die ik vind van waar ze vandaan komen.
Zo had ik in het voorjaar jongen gevonden, helemaal blij en heb er meteen een aantal (voor de zekerheid) binnen in een apart bakje geplaatst. Achteraf vond ik nog veel meer jongen en die zijn niet groter of kleiner dan die hier binnen heb zitten, wel zijn ze buiten iets donkerder van kleur.
En of deze met een koudere periode ouder worden heb ik (nog) niet ondervonden, ze worden ongeveer maar zo'n twee jaar oud. Laat nu ook een groot deel de aankomende winter in de vijver zitten. Oa bij Chinese danio's die er vorig jaar ook in overwinterd hebben.
 
De neontetra zag ik net in een reactie staan, kan deze in onverwarmde bak (18 / 19 graden) ?
 
Ja neon tetra is een subtropische vis en heeft een langer leven in een bak met koudere periodes en temperatuur schommelingen
 
Nee voor de kardinaal tetra geld juist het tegen over gestelde dit is een echte tropische vis die juist graag constant tussen de 25 en 29 graden zitten met weinig schommelingen qua temperatuur dus geen afkoeling in de nacht
 
De genoemde trichogasters worden in de natuur geconfronteerd met seizoenen waarbij het kwik tot iets onder de 20 graden kan zakken. Ook is duidelijk merkbaar dat hoge temperaturen in het aquarium zorgen voor grote paringsdrang, bijbehorend gedrag en soms overmatige agressie. Waar in de natuur die hoge temperatuur geassocieerd worden met aankomende regen en dus de aanstaande tijd van weelde en overvloed zodat de tijd om te gaan voortplanten is aangebroken.

~ Ivo
 
Dat ging me nog heel redelijk af. Goede site BTW en een excuus eens Duitslands te leren.
 
Ik zie dat de Paracheirodon innesi wel kan en de Paracheirodon axelrodi�niet.

Nu is mijn vraag of de Paracheirodon�simulans op kamertemperatuur kan of niet. Ik wil die namelijk misschien gaan nemen in mijn aquarium.
 
P. simulans is ook warntebehoeftig. Kort door de bocht gezegd: zelfde verspreidingsgebied als P. axelrodi.

~ Ivo
 
De neon tetra's doen het inderdaad goed op 18 graden.

Kan ik ook de vuurneon op deze temperatuur houden of moet deze toch warmer?
 
Bij sommige van de genoemde barbelen zou ik toch voorzichtig zijn qua temperatuur.

Dawkinsia (Puntius) filamentosa en D. tambraparniei (D. arulius kom je eigenlijk nooit tegen in de handel) komen uit Zuid India en dan ook nog uit de laagvlakten.
Kortstondig 18 � 19 graden zal wel gaan, maar niet langdurig.
 
De Xiphophorus variatus kan ook koel.

Een wildvorm
MR8ysG2zJeK_62bViP0tmlL24r0_GCm5.jpeg
 
Iemand ervaringen met de Misgurnus Anguillicaudatus gold (weeraal gold) in de vijver? Deze schijnt tussen de 10-26 graden aan te kunnen las ik ergens
 
fish zei:
Mensen, ik ben op zoek geweest naar een lijst met vissen die je onverwarmd (vanaf een graad of 18) kunt houden, maar ik vond hem niet. Ik begin hier nu mee. Willen jullie hem aanvullen en/of me corrigeren als ik mis.


-Danio margaritatus

Galaxy rasbora kan prima op 18 graden? Ik las wel dat deze liever niet te warm zit.
 
EJAY zei:
Iemand ervaringen met de Misgurnus Anguillicaudatus gold (weeraal gold) in de vijver? Deze schijnt tussen de 10-26 graden aan te kunnen las ik ergens

Geen ervaring mee, maar ik heb eens gelezen dat ze ergens in het zuiden van het land (dacht ik, kan ook Duitsland of Belgie geweest zijn) een probleem in de natuur vormen. Kortom, ze kunnen dus in de vijver maar zorg dat ze niet in de natuur terecht kunnen komen.
 
Even de plumeau over dit topic. ;) (Weet niet of hier intussen misschien ook andere topics over waren...)

Vissen die nog op het lijstje kunnen wat mij betreft:
- Megalechis thoracata
- Hoplosternum punctatum
- Crossocheilus langei

Alledrie soorten die ofwel in koeler gebied / koelere waterstromen (kunnen) voorkomen of gewoon zo bullet-proof zijn dat een "winterseizoen" van 18+ graden ze goed afgaat. Ik ga dan persoonlijk wel uit van een bak die in het zomerhalfjaar opwarmt.

Edit: Ancistrus cf cirrhosus!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan