Wat is er nieuw

Lily Pipe - Do or Don't

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,700
Locatie
Groningen
Ik kijk al een tijdje naar Lily Pipes voor m'n 60cm bak. ( En aangezien ik binnenkort jarig ben :koud: )

Voor het oog vind ik ze een stuk mooier dan de standaard inlet en spraybar die ik bij mijn tetratec gekregen heb. Zeker in combinatie met mijn open bak en een glazen Co2-indicator zoals bijvoorbeeld deze:

yR8dUJNGx2KJqi047UTdQO2wLtdrn6Ub.jpeg


Ook lijken ze me makkelijker schoon te maken. Ik heb afgelopen week voor het eerst mijn Tetra aansluitset schoon geprobeerd te maken maar wat was het een ramp door die bochten te komen.

Mijn vraag is wie er hier lily pipes gebruikt (en welke) en hoe die bevallen. Hebben deze je stroming op positieve/negavtieve manier be�nvloed ? Wat zijn de do's en dont's? Zo zie ik bijvoorbeeld Lily pipes zonder (hang on)/met 1/met 2 zuignappen. En alle tips om de inlet garnalen-proof te krijgen zijn welkom.

Alvast bedankt!
 
Die hang on CO2 indicator zou ik persoonlijk niet doen. Er wordt dacht ik aangeraden om de indicator zo diep mogelijk in je bak te hangen om een juiste meting te hebben. Hier bvb https://planted-box.com/co2-meten-drop-checker/

Verder denk ik dat het hang on systeem (zonder zuignappen) voor de lily pipe het (recht en stabiel) bevestigen bemoeilijkt. Als er wat spanning op je slang zit of de gebruikte slang is wat stroef krijg je de lily pipe waarschijnlijk moeilijk in positie...

Verder ben ik ook benieuwd naar antwoorden op je andere vragen...

Trouwens: Voor in een (nano)-bakje is deze goed geschikt vind ik zelf, zeer klein en onopvallend...
http://www.devisvoerwebwinkel.nl/index. ... Itemid=140
 
willem666 zei:
Die hang on CO2 indicator zou ik persoonlijk niet doen. Er wordt dacht ik aangeraden om de indicator zo diep mogelijk in je bak te hangen om een juiste meting te hebben. Hier bvb https://planted-box.com/co2-meten-drop-checker/

Toevallig gister twee bakken van iemand gezien waarbij de drop-checkers ook heel laag zaten. Nu valt het kwartje 😉 Ik zal mijn bestande co2-test vanavond laten zakken. Dank je wel!

Om de reden die jij beschrijft hebben lily pipes met twee zuignappen tot nu toe ook mijn voorkeur, alleen zie je die niet zo veel.

M.b.t. de vraag om de inlet garnalen-proof te maken: Ik heb thuis al eens ge�xperimenteerd met een "shrimp guard" op mijn bestaande inlet (i.p.v. de standaard korf). Deze sloeg helaas erg snel vol met zwerfvuil. Misschien toch een spons over de inlet heen zetten zoals ik dat nu ook doe bij de korf ? Mooi is anders....

N_tXYH7w-b2Ww7Uda4DKGrQJLS8MqmUu.jpeg
 
Hier hebben ze de dubbele zuignap uitvoering, had er ook al eens naar gezocht, nu nog afwachten of er tevreden gebruikers opdagen 😉

http://www.devisvoerwebwinkel.nl/access ... -mm-detail
Vraag me bij zoiets toch ook af hoe makkelijk dat kan gereinigd worden...


Ik kan ook moeilijk inschatten als de gleuven in de inlaat shrimpproof zijn... Die shrimp-guard had ik ook al overwogen maar dus niet ideaal als ik je zo hoor.
 
willem666 zei:
Er wordt dacht ik aangeraden om de indicator zo diep mogelijk in je bak te hangen om een juiste meting te hebben. Hier bvb https://planted-box.com/co2-meten-drop-checker/

Dit was mij ook onbekend, maar vraag me af of het niet een beetje merk gebonden is, in de beschrijving van JBL staat "de afstand tot het wateroppervlak moet ca 10cm bedragen"
 
De colombo-indicator die ik heb moet volgens handleiding ook boven in de bak hangen.

Bedankt voor de link Willem 😉
 
TonHageraats zei:
Dit was mij ook onbekend, maar vraag me af of het niet een beetje merk gebonden is, in de beschrijving van JBL staat "de afstand tot het wateroppervlak moet ca 10cm bedragen"

Tja, ik weet eigenlijk ook niet als het echt uitmaakt, had dat dus gelezen en leek me een aanvaardbare uitleg...
Ik vraag me nu ook af wat er van aan is natuurlijk 😉

Ik heb een paar drop checks in verschillende bakken, ik hang er vanavond eens drie boven elkaar in ��n bak en dan weten we een paar uur later als het klopt of niet 😉

Die link is graag gedaan Niwla! Hopelijk reageren er nog wat gebruikers van de lily pipe met hun ervaringen!
 
willem666 zei:
Die link is graag gedaan Niwla! Hopelijk reageren er nog wat gebruikers van de lily pipe met hun ervaringen!

Hoop ik ook! :thumbs:
 
Ik kwam net dit tegen:

Een opzetstuk van eheim met draaibare kop. Natuurlijk geen volwaardige lily pipe maar wel een "goedkope" manier om te testen wat het met je stroming doet.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=utvOYxdx33s[/video]
 
Aantal opties qua lily-pipes.. http://www.aquaplantsonline.nl/index.php?route=product/search&search=lily%20pipe
Heb er ooit ook eens 1 in gebruik gehad op een stevige filterpomp, de lily-pipe bracht het water een stuk breder en vooral rustiger de bak weer in, was destijds ook wenselijk in mijn geval.
Zou zelf niet zo snel een (dure) glazen variant kopen maar gewoon een pvc-variant zoals je die in de link kan zien die ik gaf.
 
Ik heb de co2 indicator zo n 8cm vanaf het oppervlak hangen. Als je een goede en voldoende stroming hebt dan zou de plek niet zoveel mogen uitmaken denk ik.
 
willem666 zei:
Die hang on CO2 indicator zou ik persoonlijk niet doen. Er wordt dacht ik aangeraden om de indicator zo diep mogelijk in je bak te hangen om een juiste meting te hebben. Hier bvb https://planted-box.com/co2-meten-drop-checker/

Echt wel de meest bizarre uitleg die ik ooit gelezen heb...
De co2 lost op in het water. En daardoor zal hij alom verspreid zijn.
Als het al ergens zou ophopen zou het onderin moeten zijn gezien co2 zwaarder is dan zuurstof.

Een co2 indicator hoort zo hoog mogelijk te hangen.
Hoe hoger, hoe juister hij zal werken.
Als je hem dieper hangt zal er grotere druk zijn in de test waardoor de juistheid afwijkt.
Maar het is maar de vraag of het in onze geringe dieptes zo veel zou uit maken.
Wellicht kan iemand met een uitgebreide chemische achtergrond het beter uitleggen.
 
JurgenD zei:
Echt wel de meest bizarre uitleg die ik ooit gelezen heb...
De co2 lost op in het water. En daardoor zal hij alom verspreid zijn.
Als het al ergens zou ophopen zou het onderin moeten zijn gezien co2 zwaarder is dan zuurstof.

Ik denk (hoop) dat het duidelijk is dat het niet mijn verklaring is... Maar omdat ik dit had gelezen en op een andere site (ik dacht the green machine) had ik gelezen dat je de drop checker beter diep hangt wanneer je met een externe diffuser werkt en 'mist' in de bak hebt, de mist zou anders rechtstreeks in de checker kunnen terecht komen waardoor je een vertekende meting kan krijgen...
Ik beweer dus niet dat het zo is maar ik hang hem wat dieper, ik heb namelijk ook redelijk wat mist in de bak 😉

Maar wat ik wel raar vind aan je uitspraken, Jurgen, is het volgende:
Enerzijds spreek jij over de relatie van zuurstof en CO2 terwijl het eigenlijk eerder gaat over de relatie van water en CO2 dacht ik?
Anderzijds vind ik het ook vreemd klinken dat 'indien het ergens zou ophopen zou het onderin moeten zijn'...
Bedoel je hiermee dat CO2 zinkt in het water? Ik ben ook geen chemicus h�, laat dat duidelijk zijn maar dat klinkt toch ook wat raar eigenlijk, dat het zou zinken...
 
Het was me idd duidelijk dat het niet uw verklaring is.
Ik heb het dan ook wel over de link die je mee gaf. 🙂

Met mist zou ik de redenering ergens nog een beetje kunnen volgen. Maar dan is het maar de vraag of je niet gewoon veel te fel co2 bemest. Misschien zet je dan beter het aantal bellen per minuut lager.

Ik ben van mening dat co2 op lost in het water. En overal in het water zal er evenveel co2 zijn.
Mijn persoonlijk lijkt het onmogelijk om in een normale aquarium met (licht) circulerend water verschillende co2 niveaus te hebben.

Als het dan toch eventueel zou moeten kunnen zou dat in mijn redenering onderin moeten opstapelen.
Maar ik ga er echt wel van uit dat je overal evenveel co2 zal meten op misschien een milligram na dan. 🙂
 
Niwla zei:
Mijn vraag is wie er hier lily pipes gebruikt (en welke) en hoe die bevallen. Hebben deze je stroming op positieve/negavtieve manier be�nvloed ? Wat zijn de do's en dont's? Zo zie ik bijvoorbeeld Lily pipes zonder (hang on)/met 1/met 2 zuignappen. En alle tips om de inlet garnalen-proof te krijgen zijn welkom.
Gebruik een lily pipe graag op kleinere bakken, heb er nu een op 54L met een Eheim ecco 300.
Nadelen zijn er voor mij niet (als je de juiste neemt), alleen maar voordelen.
Geeft een goede beweging van het oppervlakte en geeft een draaikolkje net boven de uitstroom. Kan je hier zien:
0UID1VG.jpg


's avond kan je ze ook wat omhoog trekken om zo een goede ontgassing te verkrijgen. 's morgens zet je ze dan weer omlaag.
De stroming word ook zachter.
Het oog wil ook wat, en een aquarium ziet er voor mij zo veel beter uit dan met een groene/zwarte buis die er in hangt.

Je hebt er veel verschillende met allemaal hun eigen soort circulatie, dus informeer jezelf eerst welke wat voor circulatie geeft. ADA heeft hier wel wat info over.
Gebruik zelf zo iets, met de 90� bocht:
3dPr2Jy.jpg


Garnalen proof maken doe ik niet meer, vis ze wel uit het filter.
 
Dank je wel voor je reacties en foto's Backplay! Mijn bak is inderdaad ook bruto 54L 😉

Zitten de slangen bij jou permanent op de pipes ? of haal je die er ook wel eens af (voor schoonmaken bijv) ?
 
Bij het reinigen worden de pipes er af gehaald.
 
backplay zei:
Bij het reinigen worden de pipes er af gehaald.

Mag ik vragen welk merk jij hebt? Ik lees erg goede verhalen over de pipes van VIV.
 
Weet niet meer waar ik die gehaald heb.
Is hetzelfde model als de "ADA P", maar dan met een hoek van 90�.
 
backplay zei:
Weet niet meer waar ik die gehaald heb.
Is hetzelfde model als de "ADA P", maar dan met een hoek van 90�.

Thanx!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan