Wat is er nieuw

Lily pipes, aanrader of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter XfiXit
  • Startdatum Startdatum
X

XfiXit

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben mijzelf aan het richten op een upgrade voor mijn 80 40 40 aquarium. De verlichting is op orde, met een mogelijkheid tot 4x T5 (wat echt een overkill zou zijn) en co2 staat op de planning om in de zeer nabije toekomst aan te schaffen.

Nu heb ik op dit aquarium een relatief zware pomp staan die de bak een ruime 7,5x per uur rondpompt. Met de huidige spraybar geeft dit dan ook redelijke stroming, die ik onlangs gereduceerd heb door de gaten groter te boren.

Ik ben nu benieuwd naar ervaringen met betrekking tot relatief zware pompen en de combinatie met Lily pipes zoals ze worden geleverd door bijvoorbeeld ADA.

Is het waar dat deze in-/outflow het water veel meer verspreid dan een spraybar?
Dus wordt de stroming beter verdeeld als met een spraybar?

Is een combinatie met een inline co2 atomizer aan te raden?
In verband met de eventuele bellen-bonanza die uit het uiteinde geblazen wordt? In principe zou het opgelost in het aquarium moeten komen, maar of dit in de praktijk ook gebeurt...

Wat is een leuke prijs/kwaliteit verhouding?
Eerlijk gezegd, ADA heeft het origineel, er is vast enorm goed over nagedacht wat voor materiaal en wat voor vorm. Maar 110 euro voor 1 outflow, lichtelijk belachelijk als je de overige merken ziet voor 60euro per set.

Zijn die B merken net zo goed? Breukgevoeliger? Merk je dat de circulatie te wensen over laat?

Bij voorbaat dank voor de reactie, een link naar een fotoalbum met dergelijke in-/outflow is zeer gewenst!

Ik heb zelf een tijd lang lily pipes in gebruik gehad i.c.m. een inline Co2-reactor (HS Aqua Max Mix) en dat werkte prima. Het is lastig te omschrijven wat er anders is aan een lily pipe ten opzichte van een spraybar, maar ik heb het hier al vaker omschreven als een vollere, bredere, langzamere maar krachtigere flow. Ik ben ervan overtuigd dat je daardoor meer spreiding van de flow krijgt.

Je moet er inderdaad wel voorzichtig mee omspringen i.v.m. breuk. Om die reden had ik er ook koppelingen tussen zitten zodat ik tijdens het schoonmaken niet iedere keer de slang van het glas te halen.

Kwaliteit is erg wisselend per set. De setjes die je voor weinig uit china kan halen zijn gemaakt van erg dun glas. Ik heb mijn set toen bij Azaqua gekocht (deze). Omdat ik overgestapt ben naar een andere bak heb ik mijn lily pipes op dit moment te koop (https://link.marktplaats.nl/m1173309234)

…en anders is er de kunstof flow pipe van Eheim nog.

Ik moet zeggen dat ik van de plastic Eheim versie totaal niet gecharmeerd ben.

@Niwla wat is het idee achter die snelkoppelingen? Ik heb zelf de dubbele kranen van Eheim, maar deze snelkoppeling heb ik nooit begrepen. Als ik die losdraai loopt door het hevel effect toch alsnog de hele bak leeg?

Roestvrij stalen lily pipes. Ik zweer erbij en vindt ze mooi ogen in de bak!

Als je de hendeltjes naar buiten draait dan zal die de kraan afsluiten en loopt er geen water uit.

Als je de hendeltjes naar buiten draait dan zal die de kraan afsluiten en loopt er geen water uit.

Dat is bij die dubbele kranen inderdaad, de koppeling in de advertentie betreft dus koppelingen zonder kraan

Lijkt me dat je in dit geval het deel dat in de bak hangt loskoppelt om schoon te maken, dus dan valt het hevelen wel mee...

Past op de standaard uitstroomset van Eheim en geen kans op glasbreuk en betaalbaar. De glazen versie, wel mooi, maar veel te duur. Geef ik me geld liever aan andere zaken uit.

Past op de standaard uitstroomset van Eheim en geen kans op glasbreuk en betaalbaar. De glazen versie, wel mooi, maar veel te duur. Geef ik me geld liever aan andere zaken uit.

Ik snap dat de prijs van sommige Lily pipes erg tegenvalt, maar als voorbeeld de eerder genoemde set van Azaqua, deze is 49 euro voor de medium versie. Dan is 13 euro voor een kunststof uitstroom die na 1 keer algvrij maken wit uitslaat ook zonde in mijn ogen.

Geld kun je maar één keer uitgeven, dat is ook de reden dat ik alles goed onderzoek. Maar wanneer ik het uitgeef ga ik dan ook liever voor een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Laatst bewerkt door een moderator:
In een aquarium met kap ben je met glas erg beperkt qua plaatsing. Daar is de flow pipe makkelijker in. Ik zeg niet dat ik glas niet mooi vindt. Blijf kans op breuk en beperkte mogelijkheden met plaatsen ten opzichte van Eheim een groot probleem vinden.

@Cornelius Oh, voor dat geld, zou je het bijna een keer proberen.

Alleen ik denk dat de aanzuiging van mijn 2217 een te dikke slang heeft

@Niwla wat is het idee achter die snelkoppelingen? Ik heb zelf de dubbele kranen van Eheim, maar deze snelkoppeling heb ik nooit begrepen. Als ik die losdraai loopt door het hevel effect toch alsnog de hele bak leeg?

Lijkt me dat je in dit geval het deel dat in de bak hangt loskoppelt om schoon te maken, dus dan valt het hevelen wel mee...

Precies. Makkelijk los te koppelen voor onderhoud/schoonmaken en omdat de slang ten opzichte van de lilypipe kan draaien haal je de spanning/torsie:slag uit de slang waardoor je lulypipe spanningsloos te gebruiken is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan