Limia zwak?


Ronald_

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2021
Berichten
140
Ik heb een groep Limia perugiae in mijn bak. Sinds een paar weken gaat er met enige regelmaat een enkeling dood. Zijn deze dieren zwak, is er iets wat ik hierin beter kan doen?
D627FA80-5B5E-48A4-A403-F9775C4001CF.jpeg
 
Mag ik jouw waterwaardes vernemen? Pas dan kan er iets zinnigs over gezegd worden, zeker als de visjes zo voor en na "omvallen" zonder beschadigingen.
Wat ik wel al kan zeggen is dat deze vissen HARD water nodig hebben, DH 10 of meer ( desnoods zeezout toevoegen om het water enigszins brak te maken)
verder elke 2 weken 50% waterwissel en nu komt het moeilijkste deel, deze vissen hebben een relatief kleine maag en moeten daarom zeker 4 x per dag gevoerd worden, anders kunnen ze sterven van de honger, zonder er mager uit te zien. Zorg ook voor spirulina tabletten, dat hebben deze vissen nodig!
Zijn overigens 2 "soorten"van: de ene kan wel tot 7 cm groot worden en de bij andere soort de mannen 4 cm en de vrouwen 5 cm. deze laatste wordt ook beschreven als Lima tridens.
 
Ohh dat wist ik niet, wel dat er flink lengteverschil kan zijn, en dat ze van harder water houden.

Maar dat van die kleine maag ben ik nog nergens tegen gekomen en ook de kweker gaf aan dat ze 1 keer per dag voerde.
 
Mag ik jouw waterwaardes vernemen? Pas dan kan er iets zinnigs over gezegd worden, zeker als de visjes zo voor en na "omvallen" zonder beschadigingen.
Wat ik wel al kan zeggen is dat deze vissen HARD water nodig hebben, DH 10 of meer ( desnoods zeezout toevoegen om het water enigszins brak te maken)
verder elke 2 weken 50% waterwissel en nu komt het moeilijkste deel, deze vissen hebben een relatief kleine maag en moeten daarom zeker 4 x per dag gevoerd worden, anders kunnen ze sterven van de honger, zonder er mager uit te zien. Zorg ook voor spirulina tabletten, dat hebben deze vissen nodig!
Zijn overigens 2 "soorten"van: de ene kan wel tot 7 cm groot worden en de bij andere soort de mannen 4 cm en de vrouwen 5 cm. deze laatste wordt ook beschreven als Lima tridens.
Ik moet hier toch wel even inspringen aangezien dit niet geheel correct is weergegeven. De limiasoorten bestaan niet slechts uit twee soorten. Dat bestaat uit 22 soorten. Dat klinkt ineens anders. Limia tridens en de Limia perugiae betreffen twee verschillende soorten doch vallend onder hetzelfde genus.
Ik doe zekers geen 50% waterwissels per 2 weken. Dat kan ik zelfs verder uitstellen en zekers niet eens tot een hoeveelheid van 50%. De soort komt in zoet- en brakwater voor. Doch dat geldt voor wildvangexemplaren. Huidige nakweek doet het goed in zoetwater. Het zijn omnivoren waarbij groenvoer wel hoger in preferentie ligt t.o.v. vlees.
Afhankelijk van het soort limia, verschilt het volwassen formaat.
Limia's zijn dicht verwant aan de molly's. Hierbij is ook nog zodanig dat de geslachtsorganen van limia's compatibel zijn met die van guppen. Zo ook met die van de molly's. Derhalve kunnen molly's, limia's en guppen met elkaar kruisen. Doch i.cm. een gup, verkrijgt men steriele jongen. Doch een kruising tussen limia en molly geeft weer vruchtbare jongen.
Ik heb een groep Limia perugiae in mijn bak. Sinds een paar weken gaat er met enige regelmaat een enkeling dood. Zijn deze dieren zwak, is er iets wat ik hierin beter kan doen?
Bekijk bijlage 333482
Ik hou limiasoorten al jaren. Ik voer ze 1x of 2x per dag. Meer niet. Ik denk niet dat het omvallen met het voer te maken heeft en ook niet met de voerfrequentie. Dan zou ik en eender probleem moeten hebben al die jaren. Het kan gewoon zijn dat ze een ziekte, bacterie of wormen hebben.
 
Ik kan alleen datgene doorgeven, wat ik of mijn mede companen uit eigen ervaring of literatuur kennen. Het grote probleem hierbij is steeds, dat natuur en natuurlijke processen zich niet laten vangen onder 1 noemer. Als er meer en andere ervaringen zijn, dan is het meer dan welkom, dat we deze hier op AF kunnen delen.
Daar wordt zowel de aquarioot alsook de flora en fauna die we proberen te houden en te kweken alleen maar beter van.
Ik heb ooit zelf een korte tijd Limia's gehad in een gezelschapbak, en helaas waren ze niet lang in leven gebleven. Net zoals TS aangeeft, viel de een na de ander gewoon 'om".
Als de nakweek van nu sterker is en niet meer zo biotoop specifiek gehouden hoeven te worden, dan is dat alleen maar toe te juichen.
 
Ik kan alleen datgene doorgeven, wat ik of mijn mede companen uit eigen ervaring of literatuur kennen. Het grote probleem hierbij is steeds, dat natuur en natuurlijke processen zich niet laten vangen onder 1 noemer. Als er meer en andere ervaringen zijn, dan is het meer dan welkom, dat we deze hier op AF kunnen delen.
Daar wordt zowel de aquarioot alsook de flora en fauna die we proberen te houden en te kweken alleen maar beter van.
Ik heb ooit zelf een korte tijd Limia's gehad in een gezelschapbak, en helaas waren ze niet lang in leven gebleven. Net zoals TS aangeeft, viel de een na de ander gewoon 'om".
Als de nakweek van nu sterker is en niet meer zo biotoop specifiek gehouden hoeven te worden, dan is dat alleen maar toe te juichen.
Uiteraard heeft iedereen zo zijn/haar ervaringen met Limia's. Dat valt zekers niet te betwisten. Eén ding moet je wel in de gaten houden. En dat is dat bij wildvormen die in gevangenschap worden gehouden, meer inteelt voorkomt dan bij kweekvormen. Dit komt omdat het aanbod van dit soort vissen laag is. Dus wil je de soort in stand houden, dan wordt er vaak gekweekt binnen de familieband. Hetgeen ook voor zwakkere nakweek zorgt. Als je dus vanuit zo'n lijn ze aanschaft, dan zijn ze idd wat zwakker te noemen.
Limiasoorten houden ook van temperaturen tussen de 24-28°C. Ze zijn dan wel aanverwant aan de molly's, doch zijn ze wel gevoeliger dan molly's. Ik ben in de fortuinelijke omstandigheid dat ik verse dieren kan verkrijgen via mijn netwerk. Dat houdt de stam sterk.
 

Terug
Bovenaan