Wat is er nieuw

Limnobium Laevigatum (drijfplant) kwijnt weg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Skep
  • Startdatum Startdatum
S

Skep

Guest
Hallo!

Op 16 februari een aantal stekjes Limnobium Laevigatum toegevoegd aan mijn aquarium. Ze leken het goed te doen, breiden zich snel uit en groeiden goed.
Wat ik nu zie is dat ze wegkwijnen, ze worden geel, blad laat los en ze verslijmen.

Mijn waterwaardes:
pH: 6,5
GH: 8
KH: 5
NH3/NH4: 0 mg/l
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: 1 mg/l
Fe: 0,25-0,5 mg/l
Cu: 0 mg/l

CO2 via continue indicator: groen

Mijn licht staat aan van:
10:00u - 14:00u
18:00u - 23:00u

Toevallig begin ik vandaag met de Estimative Index (EI). Zal dit het probleem verhelpen of moet ik de oplossing ook ergens anders zoeken?

Bas

Zit er veel condens in de kap en hoe groeien de wortels?

Seabait zei:
Zit er veel condens in de kap en hoe groeien de wortels?

Als de lampen aan staan zit er best wel wat condens aan de kap. De wortels zijn nu zo'n 5 tot 10 cm.

Ik heb weleens vaker gelezen dat ze het zomaar kunnen begeven en zover ik mij herinner was dat ook zonder duidelijke reden. Ik heb dat ook gehad met de Natans hier. deed het tijden goed en opeens was het over en uit.

Condens kan de bladeren doen verbranden zoals John al aangeeft als je veel condens hebt.

Er zijn meerdere mensen met condens in hun kap waar de drijfplanten het goede doen, naar mijn bescheiden mening is dat het probleem niet.
Een plant welke veel licht krijgt vraagt veel voeding, de drijfplant krijgt het meeste licht van de hele bak dus heeft ook een grote voedingsbehoefte, ik hoor maar weinig mensen die de EI volgen dat de drijfplanten het niet goed doen, dus mijn redenatie is dat er veel voeding in de bak moet zitten om drijfplanten goed te laten ontwikkelen.

Ook in mijn 2 meter zit er een hele hoop kondens in de kap met 4 sterke lampen met een speling van maar enkele centimeters maar de Limnobium en de Hygroyza aristata doen het prima.

TonHageraats zei:
Er zijn meerdere mensen met condens in hun kap waar de drijfplanten het goede doen, naar mijn bescheiden mening is dat het probleem niet.
Een plant welke veel licht krijgt vraagt veel voeding, de drijfplant krijgt het meeste licht van de hele bak dus heeft ook een grote voedingsbehoefte, ik hoor maar weinig mensen die de EI volgen dat de drijfplanten het niet goed doen, dus mijn redenatie is dat er veel voeding in de bak moet zitten om drijfplanten goed te laten ontwikkelen.

Ook in mijn 2 meter zit er een hele hoop kondens in de kap met 4 sterke lampen met een speling van maar enkele centimeters maar de Limnobium en de Hygroyza aristata doen het prima.

Ik denk dat ik maar is afwacht. Vandaag de eerste dosis EI toegevoegd. Misschien is het inderdaad een voedingskwestie, dan zou het de komende weken beter moeten gaan.

Laat het ons weten.

TonHageraats zei:
Laat het ons weten.

Doe ik!

Iedereen bedankt voor de hulp tot dusver.

Hier wordt eigenlijk al jaren over gespeculeerd, als het voeding is ben ik benieuwd of dit dan fosfaat of nitraat is, mogelijk ga ik mijn 80 cm daarvoor gebruiken als deze leeg is, lijkt me een goed experiment.

Ik mis een foto en informatie over de verlichting.

TonHageraats zei:
Hier wordt eigenlijk al jaren over gespeculeerd, als het voeding is ben ik benieuwd of dit dan fosfaat of nitraat is, mogelijk ga ik mijn 80 cm daarvoor gebruiken als deze leeg is, lijkt me een goed experiment.

Lijkt mij interessant!

JurgenD zei:
Ik mis een foto en informatie over de verlichting.
Verlichting:
1x T5 45 watt Juwel Day van 9000 Kelvin
1x T5 45 watt Juwel Nature van 4100 Kelvin

Voor de beeldvorming zal ik morgen even een foto uploaden, gaat mij vandaag niet meer lukken.

In mijn 2 nano bakjes zonder enige voeding doen ze het juist prima 😉

Ook een matige verlichtingen of zonder kap?

Het is gelukt om even snel een foto via de telefoon te maken en uploaden.

MhsY5Pn98oCsogP0enZpY3DBj8W08YVG.jpeg

Hier ook geregeld zulke bladeren, haal soms de lelijke aangetaste bladeren eraf. Gaat vanzelf weer vermeerderen. Ik doe wel nitraat, fosfaat en csm+b toevoegen.

Licht is ok.
Kan een gebrek zijn aan spoorelementen.
Maar als je Fe van 0.5 haalt zonder extra ijzer is dit eigenlijk al weer uitgesloten.

Ik volg de EI methode en heb ook dit probleem.
Hygroryza aristata lijkt het beter te doen...

jessicapilon zei:
Ik heb weleens vaker gelezen dat ze het zomaar kunnen begeven en zover ik mij herinner was dat ook zonder duidelijke reden. Ik heb dat ook gehad met de Natans hier. deed het tijden goed en opeens was het over en uit.

Condens kan de bladeren doen verbranden zoals John al aangeeft als je veel condens hebt.

Dit heb ik ook gehad. Bij groeide de Limnobium Laevigatum als kool zonder toevoeging van planten voeding. Ik heb honderden van de plantjes verkocht maar opeens werd het minder en stierven ze allemaal uit. Aan de andere planten was niks te merken.

Ik heb ze vorig voorjaar gehad. Tegen de zomer stierf het uit, maar in december kwam hij ineens weer tevoorschijn en overwoekerde mijn hele 80cm. Er moet dus ergens iets overleefd hebben, wat nu weer woekert. Ik heb er ook nooit de vinger achter kunnen krijgen wat nu bepalend is voor expansie/krimp.

Ja ik ken dat en zou ook niet weten waar het aan ligt. heb de reden ook nog niet hier kunnen vinden ergens.

Ik heb dezelfde drijfplant in mn open bakken. Doen het op zich aardig. Bij m'n 54L-bak worden de wortels alleen steeds dikker en langer. Zo lang dat ze de bodem beginnen te raken. Een aantal kleine plantjes heb ik overgezet naar een andere bak en daar zijn de wortels dun en kort. Ik zal eens de verschillen tussen beide bakken meten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan