Wat is er nieuw

Limnophila hippuroides / hippuridoides vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter catcorp
  • Startdatum Startdatum
C

catcorp

Guest
Ik heb een vraag mbt tot deze plant; als ik deze wil gaan snoeien, hoe kan ik dat dan het beste doen?
Wat ik wil is: de huidige stengels behouden en 'gewoon' inkorten. De stengel linksachterin mag van mij wel boven water gaan groeien; kijken of dat wat wordt.

• Tot de helft afsnoeien incl de toppen en zijstukken en niet herplanten ivm ruimte
  • Alleen de bovenste stukken die het wateroppervlakte raken
  • Tot de helft afsnoeien en w�l herplanten (reden?)
  • De nieuwe toppen herplanten en de oude uit de bodem trekken (niet mijn favoriet)

Waar ik dus beetje over in zit is dat als ik ze allemaal tot de helft inkort en de toppen weggooi, ze niet meer vanaf die afgeknipte stengel doorgroeien, maar zijwaarts gaan of juist helemaal niet meer. Iemand ervaring mee? Zijwaarts is niet s�per erg, maar ik ben bang dat daardoor de onderste kant van de plant gaat smelten omdat er geen licht meer komt (vandaar die laatste optie).

Ik had dit al gevonden, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SUyR-SotIzM[/video]

Snoei die van mij door de toppen af te knippen en de bovenste toppen niet meer terug te plaatsen.
Knip ze wel laag genoeg af zodat als ze terug aangroeien je niet teveel stengel ziet. Op deze manier krijg je ookneen dikkere bos. Heb nog geen stengels gehad waar er geen zij toppen aan komen.
Na een tijd en als ze lang genoeg zijn plant ik de bovenste stukken terug en begint het verhaal terug opnieuw.

Allright, maar de plaats waar je knipt blijft dus stomp en produceert alleen zijtoppen?

Yep.
Enige nadeel dat deze heeft tegenover andere planten waar je dit makkelijk bij kan doen (Rotala's b.v.), is dat die wat minder snel groeit. Dus je zal wel even naar kale stengels hoeven kijken.

Ok dat is opzich wel jammer, als ik hem dan weer inkort, moet ik dan onder de nieuwe zijtoppen knippen of er net boven? Gok dat ik inderdaad wel eens een top weer er in zet, maar ben bang dat dan de onderkant helemaal donker blijft. Tenzij dat geen probleem is. Ik probeer wel en zie waar het naar toe leidt 🙂 Al voel ik er weinig voor om oude stengels te verwijderen.

Ohja, gewoon paar cm vanaf de grond?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan