Wat is er nieuw

Limnophila Sessiflora iedere week een uitdaging

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Een hele goedemiddag allemaal,

Ik heb een praktische vraag, waarbij ik op zoek ben naar de makkelijkste oplossing voor mijn wekelijks terugkerende worsteling met planten die na het toppen en terug planten iedere keer gaan drijven.

Elke week moet ik de LS snoeien. Als het dan weer netjes staat ben ik blij, maar vaak binnen no time komen er weer hele bossen los uit de bodem. Ik gebruik al een pincet om te platen, maar zelfs bij het verwijderen van de pincet uit de bodem komt de plant al vaak los.

Ik heb gelezen over het gebruik van siporax en de JBL plantenklemmen.

Wat is de ervaring welke jullie hebben, waarbij dit probleem stopt een "ergenis" te zijn?

Op voorhand mijn dank voor jullie informatie en terugkoppeling.

Niet met een pincet maar met de hand doen, tussen duim en wijsvinger er in stoppen en dan een klein heuveltje van grond met je andere vingers om de plantsteel leggen.

Plantklemmen zijn erg groot, vaak te, maar siporax gaat uiteraard ook.

Ton heeft het bij het rechte eind, met de hand gaat het planten vaak goed. Het is opvallend daarentegen dat het planten met een gebogen pincet problemen oplevert bij het terughalen. Je trekt de plant min of meer zijdelings weg. Dat probleem speelt nauwelijks, eigenlijk niet, bij een recht pincet. Daarom is dit m.i. ook een goed alternatief bij een juist gebruik. Zo doe ik het: Houdt het pincet rechtop in het verlengde van de "steel" van de plant. Duw beide in de bodem, open het pincet en laat de bodem eerst zoveel mogelijk terugzakken tegen de plant. Haal dan langzaam het pincet recht naar boven terug. Dit werkt, voor mij, altijd goed, ook bij moeilijker plantensoorten.

Groet,
Ben

Gewoon dieper steken. Als ze diep genoeg zitten komen ze heus niet los.
Zelf gebruik ik ook een pincet. Maar gebruik een kleine techniek door ze lichtjes te draaien in de bodem. Zo komen ze nooit los.

Ik maak inderdaad gebruik van een gebogen pincet en bij het terug halen wil de boel al los komen, dus dat klopt als een bus.

Ik zal eens kijken of het lukt met de hand, maar weet niet of ik de stelen zo netjes bij elkaar gestoken ga krijgen, omdat je dan toch wat ruimte nodig hebt.

Het idee om een rechte pincet toe te passen vind ik ook wel wat, hoef ik toch zelf minder op zijn kop de bak in 🙂

Ik ga eerst met deze tips aan de slag, voordag ik ga kijken naar siporax oplossingen!

Bedankt zover

Houdt ons op de hoogte, dit zullen meerdere aquarianen willen weten :!

Limnophyla hebben nauwelijks wortels die de planten in de bodem vasthouden.
Dit zie je bij de Sessiliflora maar ook bij de Aquatica( reuzen ambulia).

Voor een hele mooie groep:
Om de planten goed in de bodem te zetten snijd je met een scherp mes de plant op de gewenste lengte. Daardoor beschadig je de kwetsbare stengel zo weinig mogelijk. Van de onderste bladkransen laat je de helft van het blad zitten. Dit zorgt voor verankering in de boden bij gebrek aan voldoende wortels. Verder verwijder je de rest van het blad dat in de bodem komt om zoveel mogelijk rotting tegen te gaan.
Limnophyla kan je goed met je vingers planten. Je voelt dan beter de structuur van de tere plant dan wanneer je een pincet gebruikt. De bladkransen net niet tegen elkaar aan planten en ervoor zorgen dat je veel van de koppen ziet. Dat zijn namelijk de mooiste delen van de plant.
Limnophyla wordt vaak in een driehoeksvorm geplant: achterste rij 5, daarvoor 4, daarvoor 3 en daarvoor 2 met 2 weer daarvoor. De voorste rij is het laagst en per rij plant je ze iets hoger.
Bij de Aquatica gebruik je minder planten omdat die veel groter zijn dan de Sessiliflora.

Hoe meer licht de plant krijgt hoe mooier die wordt omdat de internodien ( afstanden tussen de bladkransen) dan zo klein mogelijk zijn. Je kan ze eigenlijk nooit overbelichten.
IJzermest wordt zeer gewaardeerd . Als de plant drie centimeter onder het wateroppervlak groeit kan je hem gaan toppen. Daarmee voorkom je ook dat de plant boven het water uit wil groeien en bovenwaterbladeren gaat vormen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Gewoon niet te voorzichtig zijn met in de bodem zetten en goed onder de bedekking proppen.
Is hier ook weleens een stek losgekomen en was te lui om weer op z'n plek te zetten met als gevolg dat de stek zelfs aan het oppervlak mooi groeide.

Hier had ik ook heel veel moeite mee in het begin en heb heel wat staan schelden. Nu geen problemen meer en gaat het eigenlijk altijd in ��n keer goed.
Onderste blaadjes snij ik zo af dat er alleen nog een klein steeltje overblijft, zo zijn het een soort van weerhaakjes. En met een beetje oefenen gaat dat uitstekend 🙂

Ik gebruik een gebogen pincet. Met de vingers planten gaat me niet zo goed af, dan kan ik nog maar slecht bij de bodem, en tussen andere planten komen lukt al helemaal niet.

Ik ben in dit topic nog even benieuwd of jullie het onderste gedeelte na het toppen laten staan of juist niet?

idd zoals sschot meld voor te vermeerderen .
Laat deze plant dan goed uitgroeien tot ze een 10tal cm op het wateroppervlak drijven je laat de onderste 1/3 staan en herplant de bovenst2/3 terug.

Indien men echt veel last blijft houden van los komende stengels durf ik stengel van de planten verzwaren stalen of inox (geen zink) bout met een stengel of 5-8 elastiek er rond dan duw je tot net de bout verdwenen is ( bij weinig licht minder stengel bij elkaar of afzonderlijk planten) .
Bijkomend voordeel van met bout /elastiek werken is dat je een zeer dikke natuurlijke uitziende bos kan vormen , je legt de koppen van de plant op gelijke hoogte en snoei langs onder op bv 35/30/25cm van lengte en +-5 cm in de bodem

00 00 25 30 25 00 00
00 25 30 35 30 25 00
00 00 25 30 25 00 00
00 00 00 25 00 00 00

Ik moet zeggen dat ik met deze plant in mijn bodem niet echt problemen heb gehad maar die buisjes wel heb gebruikt bij de Blyxa Japonica.

Ik moet zeggen dat ik met deze plant in mijn bodem niet echt problemen heb gehad maar die buisjes wel heb gebruikt bij de Blyxa Japonica.
blyxa is een totaal ander plant
Je Blyxa iets langer laten uitgroeien zodat je langere wortels krijgt hier kan ik ze delen na een week of 5a6 maar hou die zeker 8 to 10 weken voor ik ze ga delen de stekken zijn stukken beter en je kunt ze ook iets dieper in de bodem plaatsen plant afstand reken op een volwassen plant 6-8 cm minimum

Ja klopt Rinzo en het rare is dat ze in de 80cm ook wel goed groeiden maar amper nieuwe wortels aanmaakten en ze dus lastig bleven staan terwijl ze nu in de nieuwe bak heel rap nieuwe wortels aanmaken en ik ze dus prima kan scheuren en weer kan planten.

Ja klopt Rinzo en het rare is dat ze in de 80cm ook wel goed groeiden maar amper nieuwe wortels aanmaakten en ze dus lastig bleven staan terwijl ze nu in de nieuwe bak heel rap nieuwe wortels aanmaken en ik ze dus prima kan scheuren en weer kan planten.
verschil zoeken bodem, waterwaardes, bemesting

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan