Wat is er nieuw

Limnophila Sessiliflora rood in top

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Steven
  • Startdatum Startdatum
S

Steven

Guest
Hallo,

Op dit moment draait m'n bak ongeveer 6 maanden en nu merk ik dat de Limnophila Sessiliflora een rare roodbruine top begint te krijgen. Het lijkt me dat er iets niet goed gaat, normaal zou deze plant mooi groen moeten zijn.
Hebben jullie hier een verklaring voor? Wat kan ik hier aan doen?

Mijn water is lichtzuur en zacht. Elke week voeg ik extra plantenvoeding, ijzer en kalium toe. Elke ochtend Easycarbo.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Onderstaand een foto:
gZ56SN.jpg
 
Ik dacht dat dat zo hoorde, als deze plant voldoende licht en voeding (ijzer) krijgt dan worden ze rood in de top.
Eigenlijk dus een gezonde plant
 
Ja, bij mij groeiden ze ook rood in de top, maar het was geen alg. Ik denk dat de plant als ie rood wordt het idd juist goed doet!
 
Ja hoor, hij doet het goed! Ik heb deze ook, en die wordt inderdaad rood/bruin-achtig. Niets om je zorgen over te maken dus. 😉
 
Goed om te horen! Dank voor jullie hulp.
Dit is de eerste keer dat ik deze plant heb, maakte me dus zorgen om niks 😀
 
Even een opmerking....Planten zijn net als mensen, ze maken speciaal pigment aan als ze te dicht bij de zon ( = wateroppervlak EN veel licht) komen, anders verbranden ze.
Daarom worden in de bakken met weinig licht veel rode planten weer groener, ze moeten wel, want rode bladeren assimileren veel moeilijker bij minder licht dan groene.
Is dus echt een normale reactie!
 
@BigSmoke Dat klinkt idd heel logisch, daar had ik niet over nagedacht. De plant was altijd groen, totdat hij in de buurt kwam van het wateroppervlak.

@jessicapilon Ja klopt, maar van die plant had ik het verwacht 😀 In een dierenwinkel hadden ze overigens gezegd dat dit door kaliumtekort kwam, maar dat geloofde ik niet
 
Ik heb zelfs planten gehad, die konden niet goed rood kleuren en gingen daarom eerst verticaal groeien en dan op een centimeter of 15 van de oppervlakte maken de diverse stengels een bocht van 90 graden en gaan horizontaal groeien. En dan niet eentje maar allemaal!
 
Dat is wel apart dan. Moet toch een bijzonder gezicht zijn geweest 😀 Welke plant was dat eigenlijk?
 
De planten waarmee ik deze ervaring heb opgedaan waren van de familie Didiplis diandra en Macaya fluviatilis
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ja dat mag wel
      Terug
      Bovenaan