Wat is er nieuw

Liters van externe filter meetellen voor berekening dosering b.v. medicatie/plantenvoeding?

Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Berichten
102
Leeftijd
54
Toen ik overstapte van een interne filter naar een externe filter bleek dat er ongeveer 7 liter water in de externe filter en slangen ging. Ik ging er vanuit dat deze liters opgeteld moeten worden bij de liters in de bak als je een dosering gaat berekenen voor b.v. medicatie/plantenvoeding etc. Maar in geen enkele gebruiksaanwijzing/voorschrift zie ik dat vermeld staan. Voor zover ik ben tegengekomen wordt naar de bakinhoud verwezen, of alleen naar het aantal liters (zonder toelichting over eventuele externe filter).

Nu scheelt het bij mij maar 7 liter (bak 85 liter netto, daar komt dus 7 bij). Maar als je meer of grotere filters hebt, of een bioloog dan scheelt het veel meer.

Op het gevaar af dat ik mijn forumnaam eer aan doe 🙄 , stel ik dus toch maar eens deze vraag aan jullie. Zit ik nou verkeerd te denken, of is het misschien zo vanzelfsprekend dat het nergens wordt genoemd?
 
Ik heb nog nooit rekening gehouden met de inhoudt van het filter moet ik zeggen.
 
Mijn gedachtegang was: Je berekent de dosering op basis van de bakinhoud, in mijn geval op 85 liter. Maar vervolgens wordt het opgenomen in 92 liter. Dus wordt het verdund en kom je niet meer aan de dosering zoals die was bedoeld.
Als je de inhoud van de filter niet meetelt dan krijgt een bak met interne filter een sterkere dosis dan een bak met een externe filter.
 
Sec genomen zou je dat moeten doen.
Maar doorgaans luistert het niet zo nauw.
De meeste toevoegingen zijn oplossingen.
Water met middel dus.
Dat maakt al dat het al wat minder nauwkeurig komt.

Als je zelf bijvoorbeeld medicatie zou maken door een poedertje toe te voegen is het wellicht wel raadzaam.
Maar dan nog vraag ik mij af of die microgram of mililiter die je voor die 7 liter zou toevoegen het verschil gaat betekenen in een wel of niet geslaagde behandeling.
 
Ja ik snap wat je bedoeld en ik denk dat het misschien meer speelt bij medicatie dan bij plantenvoeding. Maar in het geval van plantenvoeding kun je gerust iets extra toevoegen zodat je toch doseert voor die 92 liter.
 
Altijd lastig om de juiste inhoud te betekenen, ja in het filter zit ook water, maar zowel in de bak als in het filter zitten materialen, planten hout, steen, vulhoogte etc, wat het water volume terug brengt, dus dat zal ook ongeveer de water inhoud van je filter zijn.
 
Voor mijzelf kan ik het vrij nauwkeurig uitrekenen. Ik vond het echter raar dat er nergens naar verwezen wordt als 'let op'-puntje en was benieuwd hoe de ervaren aquarianen dit doen. Als je een bioloog hebt, daar gaat toch een heleboel extra water in? Dus dan kan het toch een echt verschil maken lijkt mij.
 
In het geval van een bioloog lijkt het me dat je een uitstekend punt maakt. in het geval van een een extern filter lijkt het me een niet zo'n grote rol te spelen en ik zou er in elk geval geen rekening mee houden.
 
Mijn gedachtegang was: Je berekent de dosering op basis van de bakinhoud, in mijn geval op 85 liter. Maar vervolgens wordt het opgenomen in 92 liter. Dus wordt het verdund en kom je niet meer aan de dosering zoals die was bedoeld.
Als je de inhoud van de filter niet meetelt dan krijgt een bak met interne filter een sterkere dosis dan een bak met een externe filter.

in de meeste gevallen is die afwijken zo klein dat het er niet toe doet.

rekenvoorbeeldje een bak van 100 bij 40 bij 50. 200 is 7 liter, 3,5%

zolang het geen bioloog is waar tientallen procenten van je bakinhoud inzit hoef je daar geen rekening mee te houden.
 
Ik volg Akwarium z'n redenering.
Tenzij je effectief geteld hebt hoeveel liter water je in je aquarium gedaan hebt is het quasi onmogelijk om dat op 7 liter na te bepalen. (afhankelijk van de groote van het aquarium natuurlijk)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan