Loach-kenner gezocht


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
408
Wie weet welke loach dit is? Werd verkocht als Petruichthys sp rosy. Maar inmiddels zijn de lfs en ik het er wel over eens dat dat hem niet is. Hij is langer (4-5cm) en de tekening lijkt wat anders. Ik twijfel of ik hem wil houden, maar lastig te besluiten als ik niet weet wat het wel is, welke temperatuur hij wil, of hij territoriaal wordt etc... Met google kom ik er niet echt uit, er zijn zoveel soorten die nogal op elkaar lijken.

20230201_115629.jpg
20230202_072643.jpg
20230201_115448.jpg
20230202_072843.jpg
 
Ik ben verder aan het speuren, maar ik denk dat je hier nooit met zekerheid uit gaat komen tenzij je een echte expert hebt. Zelfs als ik de foto's van één soort bekijk zie ik al allerlei variatie. Dit is een soort wat het zou kunnen zijn: Acanthocobitis botia, maar er zijn meer soorten waarbij ik bij de ene foto heel veel gelijkenis zie en bij de andere niet.
Als ik het gedrag zie dan heb ik het gevoel dat ze beter op hun plek zijn in een groter aquarium met wat meer stroming. Het zijn hele snelle krachtige zwemmers. Ze zijn echt wel heel grappig, maar ik denk beter op hun plek in een andere bak. Ik ga morgen een poging doen om ze te vangen en terug te brengen, gaat nog een uitdaging worden 😳
 
Jammer, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
En op zoek naar een alternatief....
 
Hello Marple,

Dat zijn Schistura.

Er zijn nog al wat Schistura soorten die op elkaar lijken, dus wel soort het precies is kan ik je zo niet vertellen.
Wel zijn ze over het algemeen erg territoriaal en erg druk ( vooral bij het voeren)
 
Ja! Dat komt wel het meeste overeen met alles wat ik heb gezien, dank je wel! Alleen hadden die van mij geen tekening op de staart, maar zou goed kunnen dat dat komt omdat ze gewoon nog ongelukkig en bleek waren. Ik had het idee dat ze niet op hun plek waren.

Ik heb ze vrijdag terug gebracht, maar wel fijn om bevestiging te hebben dat ik daar goed aan heb gedaan. Qua temperatuur had het wel gekund in mijn bak, maar ik had ook echt het gevoel dat ze veel meer in een hillstream zouden passen in plaats van mijn bak met nauwelijks flow. Het zijn zulke krachtige zwemmers, echt in een seconde mijn hele bak door en inderdaad leken het me nogal drukke typetjes. En daarbij was ik inderdaad bang dat ze territoriaal zouden worden, en aangezien ze vooral op de bodem zaten zou dat een heel ongelukkige combinatie zijn met mijn apistogramma borelli. Dus dank je!
Het blijven wel heel grappige visjes, als ik ooit een grote hillstream zou hebben dan zijn ze welkom... 😊
 
Gisteren eindelijk de echte rosy loaches opgehaald, wat een verschil!! Nu ik deze zie snap ik niet hoe ik ooit heb kunnen denken dat die andere misschien wel rosy loaches waren. Ze zien er heeeel anders uit en waren wel 4x zo groot. De rosy loaches zijn ongeveer formaat vuurgarnaal. Ze zijn erg grappig!!
20230228_202159.jpg
 

Terug
Bovenaan