Wat is er nieuw

Lowtech / non-CO2 aquarium starten met Dubai100 en Eheim2324

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Teun87
  • Startdatum Startdatum
T

Teun87

Guest
Dag aquariumliefhebbers,

Eind maart/begin april wil ik mijn aquarium grondig gaan aanpakken. Ik heb besloten dat ik graag een lowtech (non CO2) wil gaan maken van mijn Dubai 100 icm een Eheim 2324.

Enkele zaken waarin ik me aan het ori�nteren ben:
- 2x LED verlichting + LED controller voor zonsopkomst/zonsondergang. Kan dit makkelijk geplaatst worden in mijn Dubai 100 (nu heb ik 2x T8)? Wat adviseren jullie voor de beoogde setting (ik las ergens 0,3 Watt per liter, maar weet niet hoe dit met LED zit).
- Er is veel bodemvuil en hiervoor wil ik een extra stromingspomp aanschaffen. Zelf heb ik de Hydor Koralia 3200 in gedachten. Goede keuze?
- Wat voor (zwart) substraat adviseren jullie en hoeveel?
- Ik wil behoorlijk wat gaan planten icm hout, dit is belangrijk voor een lowtech aquarium. Enkele planten die ik obv info wil gaan aanschaffen: Limnobium laevigatum (drijfplant), Javavaren, Anubias, Naaldgras, Cryptocoryne wendtii, Java mos en Waterpest. Geen idee hoeveel ik van ieder moet hebben om direct een aquarium vol planten te hebben. Graag advies.
- De vissen wil ik na verloop van tijd overzetten: 6x black molly, 6x sumatraan, 14x kardinaal tetra, 6x luipaard pantsermeerval.

Ik ben niet aan een merk gebonden en verneem graag jullie adviezen, zodat ik e.e.a. voor een mooie prijs kan doorvoeren, zonder op kwaliteit in te leveren.

Alvast bedankt en groeten,
Teun
 
Ik gebruik de grint/zandbodem van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8 mm en dat is fijn spul. Ook erg geschikt voor bv Corydorassen.
Het is niet echt goedkoop, maar wel erg goed.
 
Ok thanks voor de tip over het grind. Wat raad je aan qua LED verlichting?
 
Lowtech? Met LED controller voor ondergaande zon?
Ik heb toch hele andere beelden bij low tech. 🙂
 
Harry1 zei:
Lowtech? Met LED controller voor ondergaande zon?
Ik heb toch hele andere beelden bij low tech. 🙂

Ja zo zie je dat niet iedereen onder low tech hetzelfde verstaat 😉 .
 
Haha, inderdaad. Achteraf denk ik dat low-tech niet goed is gekozen 🙂
Het komt er op neer dat ik absoluut geen CO2 en tientallen potjes wil gaan gebruiken. Ik ben van plan om van TL over te stappen naar LED, omdat dit veel scheelt in de beurs op langere termijn. Ook minder alg en alle beetjes helpen bij een doorzonkamer. Momenteel heb ik enkele offertes/vragen openstaan bij diverse leveranciers. Tot dusver komt KiteLight het beste in de buurt van mijn wensen en budget.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan