Wat is er nieuw

Luchtgedreven filters aandrijven met 1 pomp

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Mijn stelling op zolder bestaat uit 10-13 bakjes:
2018-01-05 20.37.29.jpg

Alle bakjes worden met lucht-gedreven sponsfilters gefiltered. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de filters het niet allemaal even goed doen. Soms helpt het uitknijpen van de sponzen, maar vaak is de winst toch wat teleurstellend. Om dit op te lossen heb ik met tot nu toe steeds op het filter gericht (sponzen, luchtbuisje, ...), maar misschien sluit ik ze gewoon niet goed aan op de pomp die de druk moet leveren? Het zit nu als volgt:
2018-01-05 20.37.41.jpg

Zou het helpen als ik de output van de pomp met twee dikkere slangen verdeel over beide stellingen, die slangen langs de middelste schap laat lopen en dan met veel kortere stukjes 4mm slang naar de bakjes verbind?

Hoe sterk is de pomp die erop staat?

Het is een Aquaforte 30-V. Deze. Hij doet 1800 liter per uur. Volgens mij zou het genoeg moeten zijn. (Hij gaat in elk geval behoorlijk hard in sommige bakken en ik zou het dus liever wat gelijkmatiger verdeeld willen hebben.)

dat is inderdaad een aardige luchtverplaatsing...

zijn het toevallig ook de filters die het verste van de pomp afstaan? (totaal langst aan luchtslang zegmaar)

De bakken waar genoeg circulatie is zullen het kortste slangetje hebben waarschijnlijk.
Het zal beter zijn om de luchtaanvoer aan te passen idd zodat het beter verdeelt wordt.

Nee, op dit moment doen de grijze aqua20 boven in de linker kast en de 60L bak in de rechter kast het slecht. De rest doet het prima.

Ik denk ook dat het een verdelingsprobleem is, maar ik weet niet hoe het op te lossen. Ik heb nu alle bakken met 4mm slang tot vlak voor de pomp. Zou het helpen als ik een dikkere slang (9x12mm) vanaf de pomp, splits in 2 lijnen (1 per stelling) en de 4mm aftakkingen zo dicht mogelijk bij de bakjes doen?

Idd wat John zegt, zou ik ook gaan geloven. De langen slangetjes gaan het minder goed doen, niet?

Op de tweede foto, de slangetjes die net voor de uitstroom staan, zullen het waarschijnlijk toch beter doen dan de slangetjes op het uiteinde?

Ja dat is ff knutselen Peter en durf ik zo niet te zeggen hoe dat precies het beste kan.
Je moet gewoon rekening houden dat lucht net als water de weg van de minste weerstand zoekt en kan met een pomp die net voldoende capaciteit heeft heel lastig zijn.

Een ander punt is de plek van je luchtpomp en dat ik zo snel geen ventieltjes zie zitten die het water tegen houden mocht de stroom uitvallen,want dan hevelen de slangetjes water in je pomp met alle gevolgen van dien.
Maar misschien zijn ze niet te zien op de foto en zit het goed?

D.m.v. kraantjes de druk gelijk verdelen.
Het ene filter geeft meer weerstand als de ander. Geen knikjes in de leidingen.
Alle slangen even oud? Plastic zwelt op als het ouder wordt, daardoor kan de binnendiameter minder worden.

Groetjes John.

• Leuk
Waarderingen: yov
D.m.v. kraantjes de druk gelijk verdelen.
Het ene filter geeft meer weerstand als de ander. Geen knikjes in de leidingen.
Alle slangen even oud? Plastic zwelt op als het ouder wordt, daardoor kan de binnendiameter minder worden.
🙂 Die knikjes zullen er wel zijn 🙂
De slangen zijn niet even oud en ik heb inderdaad gemerkt dat ze verstijven en nauwer worden. Een dikkere slang lijkt me daar minder gevoelig voor toch? Dan zou:
Zou het helpen als ik een dikkere slang (9x12mm) vanaf de pomp, splits in 2 lijnen (1 per stelling) en de 4mm aftakkingen zo dicht mogelijk bij de bakjes doen?
dit kunnen helpen?

De dunne slangen geven het meeste weerstand.

John.

Een verdeelbuisje met kraantjes is de beste optie. Cranenbroek heeft ijzeren setjes. Voor zoveel bakken zou ik zelf een grotere Luchtpomp pakken overigens , ik had op 10 bakken een pomp van 5000l/h

• Leuk
🙂 Die knikjes zullen er wel zijn 🙂
De slangen zijn niet even oud en ik heb inderdaad gemerkt dat ze verstijven en nauwer worden. Een dikkere slang lijkt me daar minder gevoelig voor toch? Dan zou:

dit kunnen helpen?
Ik denk dat je hier en daar over de essentie leest in je eigen topic! Als je nu dit doet met de 2 circuits dan zal je probleem volgens mij gewoon blijven! (Of zich verplaatsen!) want wat zal de lucht doen? Juist! De makkelijkste weg zoeken! En dit zal weer resulteren in onevenwichtig filtratie over je bakken. Vergelijk het met water dat uit je wastafel komt in de badkamer! Heb je 2 wastafels? Dan zal je zien dat als je ze gelijk open zet je 1ne wastafel meer druk als je andere zal hebben! Maar hier doen ze exact wat jij van plan bent! Ze komen toe met een grote dikke leiding! En splitsen op naar 2 dunnere leidingen die ongeveer even lang zijn. Maar toch zal je 1ne kraan meer water door laten dan je andere! Simpelweg door de weerstand die iets afwijkt! Stel dat je nu je kraantje van de wastafel die het snelst loopt zal bij smoren zal je zo de flow mooi kunnen verdelen, niet alleen zal er iets minder water komen uit deze , maar dit water zal plots door je andere kraan naar buiten komen! Vervang je hier je hoofdleidingen van 40 naar 160mm dan zal dit niets uitmaken op de uiteindelijke verdeling van je water over je 2 wastafels! ;-)

Een lange uitleg, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Een verdeelbuisje met kraantjes is de beste optie. Cranenbroek heeft ijzeren setjes.
Zou deze wat zijn? (Cranenbroek zit hier niet 🙂

Ik heb dezelfde.

Groetjes John.

Zoiets inderdaad, moeten uiteraard wel luchtdicht zijn maar als dat er bij staat is het prima

Hier heb ik ook een aantal luchtpompen in werking.

Ik heb ook gemerkt dat de lucht gewoon zijn weg zoekt en de ene bak meer stroming heeft dan de andere.

Dit kun je heel simpel oplossen door een kraantje in de luchtslang te zetten.

Iedere bak heeft zijn eigen luchtslang en kun je een eigen kraantje geven.

Even een kleine tekening ter verduidelijking:

2018-01-08 12.49.09.jpg

De kraantjes die ik gebruik:

download.jpg

• Leuk
Dank je. Zo ga ik het doen, maar dan met de verdeler uit mijn vorige post. (12-voudig met een kraantje op iedere tak.)
Via Aliexpress zit er wel wat levertijd op, maar ik heb nu de hardste stromers met dezelfde kraantjes als jij gebruikt, geknepen en dat levert inderdaad wat winst in de rest van de bakken op.

Ik heb dezelfde.
Ik heb hem ook binnen, maar red het er toch niet mee. Dan denk ik toch dat de kern van het probleem dit is:
Voor zoveel bakken zou ik zelf een grotere Luchtpomp pakken overigens , ik had op 10 bakken een pomp van 5000l/h

Maar dan ga ik toch nog voor een alternatieve aanpak. Het afstellen van 12 kraantjes is niet echt handig en zal steeds onderhouden moeten worden. Ik denk dat ik het aantal filters moet verminderen. Dat kan door met andere bakken te gaan werken. Ik kom hier in een knutseltopic op terug.

Dank voor de hulp hier.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan