Wat is er nieuw

luchtlek filter: dennerle scaper's flow + biofilm mogelijks

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
42
Beste,

ik heb al paar weken (3a4) een probleem met vorming van allemaal bubbels op het wateroppervlak en bijgevolg meer en meer algvorming. Er wordt elders gesuggereerd dat het een biofilm is.
Ik probeer naar oplossingen te zoeken:
Wat ik al vond:
- vuil water: is niet maar heb ondertussen al aantal keer waterverversing gedaan van zo'n 30% water, dus daar kan de oorzaak volgens mij niet te zoeken zijn
- heb de toename van lichtduur en lichtsterkte terug verminderd. Was van 50% naar 100% onderweg, zat nog maar op 60%, verspreid over ook weken. Maar dus teruggeschroefd. Ook tijd van 7u naar 8u,maar nu dus terug naar 7u gezet.
- de co2 doet nog +/- 50 à 60 bellen per minuut
- ik las elders op een forum van Masterline (want ik gebruik Masterline all in one golden alsook carbo) dat het zou kunnen te wijten zijn aan een luchtlek van het filter waardoor het lucht lekt) En dan nu mijn vraag: hoe vind ik dat ?

- andere suggestie op dat engelstalig forum (ik ben geen krak in Engels), Kuis de filter. Mijn filter bestaat uit 2 lagen: 1 met sponzen en 1 met pijpjes.
Die spons heb ik twee weken geleden er eens uitgehaald en uitgespoeld in het water van de waterwissel (wat dus nog vrij clean water is)
De pijpjes heb ik onaangeroerd gelaten.
tweede vraag: kuis ik dit foutief dan?

Of het effectief een biofilm is, ben ik niet 100% van overtuigd want heb dit vroeger in vorig aquarium wel eens gehad. En dat was toen een dun laagje op het water, precies olielaagje dat als ik het aanraakte direct rond mijn vinger zich verder vormde en dat is nu niet het geval.

Iemand anders ideëen?

aquarium +/- 36liter
loopt sinds 1 december met paar plantjes en 4 japonica's in (wat ik zou willen uitbreiden met wat kleurvarianten maar niet zolang ik de watercultuur niet stabiel heb natuurlijk)

hieronder enkele foto's

merci alvast

Bijlagen

• IMG_20220312_135602.jpg
    IMG_20220312_135602.jpg
    114.8 KB · Weergaven: 100
  • IMG_20220312_141011.jpg
    IMG_20220312_141011.jpg
    304.5 KB · Weergaven: 97
funky kom dat nie van je co2 difuser normaal gesprokn moet je onder aan in de bak hang en ik meen dat je geen belletjes aan het opverlakte wil zien

het is de "schuimige" belletjeslaag die ik weg wil.
Dus die co diffusor nog lager hangen zou de oplossing zijn?
(Bizar, want heeft altijd op dezelfde plek gehangen en maanden zonder de schuimlaag gewerkt.)

Je hebt een kaamlaag op je wateroppervlak. Zie led reflectie op je tweede foto. Dat gebeurd vaak door een vervuilingsmate. Probeer je bak goed schoon te houden Rottende plantendelen verwijderen bodem en filter reinigen. Zorg voor voldoende voeding voor je planten.

dank u alvast voor de snelle antwoorden

overdag staat de outflow van mijn filter onder water (en door verdamping wordt het tegen de avond aan soms half onder half boven water. Sowieso trek ik hem 's avonds boven water zodat het water er lichtjes in valt, om daardoor zo'n laag te voorkomen. Is dus ook al maanden dat ik dat doe.

ik had de plantenvoeding sinds 5 dagen net gehalveerd omdat ik dacht dat het misschien kwam door te veel plantenvoeding en zo vervuiling creëerde.

Hoe zie jij dat benvo, zo'n filter reinigen wetende dat mijn mijn filter bestaat uit 2 lagen: 1 met sponzen en 1 met pijpjes.
Die spons heb ik twee weken geleden er eens uitgehaald en uitgespoeld in het water van de waterwissel (wat dus nog vrij clean water is)
De pijpjes heb ik onaangeroerd gelaten.

Zou ik die japonica's eens dag of 4 zonder eten durven zetten? Dan kan daar al geen overschot eten van blijven liggen en moeten ze wat meer teren op algen die ze overal moeten afeten.

Ik zou de outflow ook in het donker onder water houden.
Door het invallende water verlies je meer CO2 en versterk je het verschil in CO2 gehalte overdag/s'nachts.
Als je een PH controller gebruikt, dan zal je merken dat ook in het donker de toevoer van CO2 regelmatig aan gaat.
Gebruik je geen controller maar een tijdklok; dan kan je door de PH waarde overdag en s'nachts te meten erachter komen dat je door de stroming in het donker wat CO2 verliest.
De PH zal dan verhogen. Een PH verschil van 0,1 of 0,2 is acceptabel, maar schommelingen >0,5 is te veel en veroorzaakt baardalg.
Je filter onderhoud doe je goed.

@RobertDJ dus jij denkt dat de kaamlaag/belletjes ontstaan door ph-verschillen?

het invallende water doet inderdaad co2-toegevoegde belletjes fors afnemen want het verdwijnt in het niets
maar door uw outflow onder water te houden, wordt het wateroppervlak dus niet gebroken. Dus jij zoekt de oorzaak dan elders, in de ph-verlaging?

ter info: ik had vannacht de outflow eens hoger gezet, zodat er zeker genoeg verval zat en het wateroppervlak zou gebroken worden. Vanmorgen evengoed belletjesaangroei vast te stellen. Dus dat zal de oplossing al niet zijn vermoed ik. Ik ga het nu nog 1 hele dag overdag ook zo laten (maar de co2 zal dan inderdaad fors verloren gaan), eens kijken of het helpt.

Het is inderdaad een kaamlaag maar zoals in mn link staat te lezen heeft oppervlaktespanning er iets mee van doen waardoor je bellen krijgt. Misschien dat iemand daar meer van weet.

@RobertDJ dus jij denkt dat de kaamlaag/belletjes ontstaan door ph-verschillen?

het invallende water doet inderdaad co2-toegevoegde belletjes fors afnemen want het verdwijnt in het niets
maar door uw outflow onder water te houden, wordt het wateroppervlak dus niet gebroken. Dus jij zoekt de oorzaak dan elders, in de ph-verlaging?
De kaamlaag ontstaat denk ik niet door het PH verschil. Ik probeerde je duidelijk te maken dat je door de verhoogde outflow er nog een probleem erbij kan krijgen.
Een schommelende PH waarde (schommelde CO2 waarde) kan baardalg veroorzaken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan