Wat is er nieuw

Luchtpomp problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Littlegraymouse
  • Startdatum Startdatum
L

Littlegraymouse

Guest
Hallo!

Sinds september heb ik een tweedehands aquarium lopen. Hierbij zat een filter met luchtpompje ineen. De vissen hapten niet naar lucht en deden het prima.

Vier dagen geleden ging het pompje stuk en heb ik een nieuwe filterpomp gehaald en een los luchtpompje (met bruissteen)
Buitenom het afschuwelijke lawaai lijken de vissen ook niet blij met de verandering.

Vannacht hapten ze bijna allemaal naar lucht. Vanochtend besloot ik de luchtpomp even uit te zetten om te zien wat dit deed. De filterpomp brengt een lichte stroming aan het oppervlak en ik wilde testen of zonder bruissteen de vissen dit prettiger vonden.

Vrijwel direct zakten alle vissen als dood naar de bodem. Na 5 minuten stak ik de luchtpomp in en begon (op 1 gup na) alles weer te zwemmen.

Ook moet ik het sponsje van de filter nu om de dag schoon maken. Met de oude pomp was dat eens per twee weken nodig.

Ik lees berichten over dat bruissteentjes niet goed zijn ivm de ontsnapping van co2. De meeste artikelen gaan echter over aquaria met planten. De mijne heeft geen levende planten erin.
Kan iemand opheldering hierover geven? Wat is het beste en wat kan deze fitloosheid bij de vissen veroorzaken? Voor de nieuwe pompen hadden ze hier absoluut geen last van.

Meteen een tweede vraag: de luchtpomp maakt ontzettend lawaai (heb al 4 nachten niet ervan geslapen). Dit is echter niet het apparaatje maar het bruissteentje. Halen we die eraf of knijpen we een beefje in de luchtslang, dan is het geluid volledig weg. Iemand ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt!

Zo te lezen is er het 1 het ander mis,of het nieuwe filter is te klein bv of er zitten teveel bewoners in de bak.
Als het filter geschikt is voor het formaat bak en er is geen overbezetting is een luchtpomp helemaal niet nodig namelijk.
Kun je nog wat meer info geven over het formaat bak,welk filter precies enz enz aub?

Inderdaad, zou je eens een foto kunnen posten van je aquarium, en als je die hebt de waterwaarden eens neerzetten aub.
Dan kunnen we je veel gerichter helpen. @Littlegraymouse

De voorgangers hebben al om de nodige info gevraagd zie ik en ik denk ook dat de capaciteit te klein is of dat hij niet proper meer is bijvoorbeeld. Een luchtpomp is ook eigenlijk niet nodig als je wat oppervlaktebeweging hebt.

Je hebt dus de oude filter vervangen door een nieuw filter??

Dus alle filtermateriaal is ook nieuw?

Geen of weinig filterbacterien. Dus nitriet en ammonium in het aquarium.
Iedere dag water verversen en nitrivec toevoegen!!

Filter moet weer indraaien, 3 weken. Beter had je oude filterspons uitgeknepen in het nieuwe filter, en de oude spons in het aquarium laten liggen.

Als het filtermateriaal inderdaad allemaal nieuw is dan is het probleem niet verwonderlijk.

Ja dat is zeker en helemaal in combinatie met andere verkeerde dingen

Dank voor de snelle reacties!

Inmiddels is de bak weer helemaal tot leven gekomen! Zou bijna zeggen dat ze vanochtend last van een humeurtje hadden :juggle:

Ik heb inderdaad alles nieuw. Het sponsje van de oude filter was ook aan vervanging toe. Zou ik deze dan alsnog erin kunnen doen?
De nieuwe filter is voor een aquarium van 50 liter. De mijne is 40 liter. Dus daar kan het probleem niet aan liggen. Ik heb best veel vissen erin, daarom stap ik ook binnen een maand over naar een grotere bak. Echter gaf dit geen problemen tot nu toe. Ik heb alleen ph-strips en die geeft aan dat het water een waarde van 7 heeft (neutraal dus). De andere kan ik pas later vandaag meten. Ze hebben ook nog nooit zo raar gedaan als vannacht/vanochtend.

Momenteel is dus het grootste probleem dat afschuwelijk lawaai dat het bruissteentje maakt. Dat is, als de vissen zich niet weer zoals vanochtend gedragen...

Even de bevolking:
- 3 neon tetra's
- 4 volwassen guppies
- 3 baby guppies
- 2 volwassen black molly
- 3 baby black molly
- 2 garnalen
- 2 zwaarddragers
- 2 vietnamese algeneters
- 2 chinese algeneters.

Als je het probleem wilt oplossen zal je of de grote van de bak of het visbestand moeten wijzigen.
Even gauw gekeken er wordt voor de zwaarddrager al 100 cm geadviseerd en de Vietnamese algeneter 80 cm en snel stromend zuurstofrijk water.

P.s.
Hier nog wat leesvoer over de Chinese algeneter 🙂
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-kweek-van-de-chinese-algeneter
Op deze site kan je alles vinden wat de vissen voor bakgrote, temperatuur, voeding etc, nodig hebben..

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan nog zal een grotere bak het geluid van het bruissteentje niet oplossen lijkt mij... Binnen een maand gaan ze gelukkig naar een grotere bak, dus dat is al iets.

Met een grotere bak en geschikt filter is een bruissteentje niet nodig zoals eerder vermeld.
Los van dat,welk pompje heb je nou precies en welke kleur/formaat bruissteentje?
Is wel handig om te weten voor hulp natuurlijk.
Mooiste is als je ook een foto van de hele situatie hebt.

Filterpomp en luchtpomp zijn beide van Superfish. Het luchtpompje zou de Superfish Mini zijn. Omdat ik geen echte planten heb, werd mij verteld bij de dierenwinkel dat een bruissteen wel nodig is. Het bruissteentje is blauw, het zou de kleinste maat zijn (er staan geen afmetingen op). Ook werd me in de dierenwinkel verteld dat het aantal vissen op het randje was, maar gezien het al sinds september goed verloopt, het zo zou kunnen blijven voor een korte tijd.
Ik heb alleen een duidelijke foto van toen de oude pomp er nog in zat. Het enigste dat is veranderd is het bruissteentje.
BNxBUNnDppq

Ik ga zo toch eens proberen zonder bruissteentje dan, kijken hoe ze daarop reageren. Ze zijn op dit moment weer helemaal zichzelf.

Ik ben bang dat als je het steentje er uit haalt alle problemen weer van voor af aan beginnen, of je zult veel water moeten gaan wisselen, ik weet niet wat je ververs beleid is natuurlijk.

Foto werkt niet.
Helaas is het vaak treurig gesteld met de kennis bij winkels en kletsen ze vaak maar wat,dit is weer een typisch voorbeeld.
Ik weet al welk steentje het precies is en is veel te grof voor in zo'n bakje dus snap de overlast wel.
Heb je alle vissen in september in 1 keer in de bak gedaan dan?

1x per twee weken ongeveer 1 derde verversen, zoals aangeraden bij de dierenwinkel. De kiezen wordt dan met een stofzuiger gedaan.
Het bruissteentje zit er al vier dagen in en alleen vannacht/vanochtend deden de problemen zich voor.

In september heb ik behalve het black molly paar alles tegelijk erin gedaan. Er zaten meer tetras in maar die hebben het helaas niet overleefd. De baby's zijn midden november geboren. De Blacks zijn begin november erbij komen wonen.

Welk steentje zou ik dan nodig hebben?

Ik zou direct naar wekelijks 50% gaan, er zal mogelijk ook veel vuil in de bodem blijven zitten omdat je over kiezels praat, dus een grove bodembedekking, welke ook dit soort problemen verhevigd.

Die iets langere grijze zijn beter voor beluchting.

Ik weet niet wanneer de grotere bak komt maar de kans op meer dode vissen is heel groot,evenals ziekte wat misschien al het geval is.

Dan ga ik eens zoeken waar ik de iets langere grijze zou kunnen vinden. Ik heb sinds begin oktober geen dode vissen meer gehad, dus hoop dat die trend zich voortzet. Heb het bruissteentje uit staan (nu ongeveer 30 minuten) en er lijkt niks veranderd. De vissen gedragen zich zoals gebruikelijk.
Ik heb inderdaad kiezel. Iets fijnere en iets grovere gemengd.

Ik had de bruissteen van de petsplace dacht ik.

Ben echt nieuwsgierig naar een foto hoor! 😉

Poging twee voor een foto hierbij... Deze is dus met de oude pomp.
ZrDevVVeKrSOrlE72VNRqzecbFzec6RD.png

Op de foto is het iets feller dan in de werkelijkheid. Komt denk ik door de flits.
De meeste vissen begonnen plots toch zuurstof te happen aan het oppervlak. Dus de brombeer is weer aan.

Mijn luchtpompje maakte ook een behoorlijke herrie, tot ik erachter kwam dat als ik het slangetje iets kneep de herrie beduidend minder werd. Nu heb ik zo'n 'lijmklem' op gezet van superfish om het slangetje permanent te knijpen.
Bijna geen herrie meer.

Groeten Leopard

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan