Luchtpomp regeling dag/nacht


S

Stefan.dekkers

Guest
Hallo,
Ik heb een juwel 180L aquarium met vissen en planten uit zuid amerika,
ik heb een bijbehorende luchtpomp met 3 bruissteentjes met regelbaar ventiel ik zet overdag de bruissteentjes op minimale bubbels alleen als het donker wordt schroef ik de capaciteit op tot 40-50% vd capaciteit. De luchtpomp op volle 100% laten draaien zorgt voor een golfslagbad dus dat is te stressvol voor mijn vissen.

Nu ben ik al enkele dagen aan het googlen is er een verband tussen het bovenstaande en dat mijn planten echt extreem goed groeien?
Mijn planten zagen er tot een paar weken slecht uit.

ik had een luchtpomp voor mijn aquarium die eigenlijk te klein was qua capaciteit. Dus ik heb nu een grotere luchtpomp en ik kan nu dus overdag minimaal (10-15%) zetten en als de lampen uit zijn op 50% zodra de lampen weer aangaan gaat de luchtpomp weer terug naar 10 a 15% kan dit je plantengroei bevorderen?

Ik kan er namelijk vrij weinig over vinden van mede aquarianen die dezelfde "methode" als mij gebruiken of er meer ervaring mee hebben

Alvast bedankt voor je bericht!
 
Ik denk niet dat daar een connectie is, hoelang staan die planten er nu in? want in een opstartende bak vervallen veel planten in diepe treurnis en komen pas na enkele maanden weer langzaam tot volle wasdom
 
Het kan, 3 bruissteentjes zorgen voor best wat waterbeweging en hierdoor zou het kunnen dat je planten beter bij de voedingsstoffen in het water kunnen. Er zijn andere manieren om voldoende waterbeweging te krijgen zoals je filter uitstroom correct verdelen over de hele bak maar zoals jij nu doet kan natuurlijk ook.

Tevens vind ik het dag/nacht ritme leuk bedacht. Als het licht uit is wat meer zodat wanneer planten ook zuurstof gaan gebruiken dit wat meer beschikbaar is.

Vele zullen echter zeggen dat je op deze manier juist co2 uit het water drijft, ik ben er echter niet zo zeker van. Helemaal als je geen extra co2 toevoegt zal het niet veel uitmaken.
 
De planten stonden er al +6 maanden in, ik had vuiligheid op blad weinig bladgroei en nu zie je gewoon mooi nieuw blad vormen aquarium draait nu bij mij ongeveer een 5 jaar. En had eigenlijk nooit problemen met geen enkele plant. Co2 voeg ik niet toe aan mijn aquarium, En wat bedoel je met de filter uitstroom verdelen ?


ik heb vanuit mijn filter een pijpje die blaast het vanuit de filter beetje schuin omhoog tegen de achterwand van mijn aquarium Nogmaals bedankt voor al jullie input worden we toch weer wat wijzer van!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan