Luchtpomp


stef.u

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2020
Berichten
247
Leeftijd
26
Ik heb nu een Tetra tec aps 100 luchtpomp 50-90 pomp.
De pomp zelf is stil maar het grootste prombleem is vooral de bubbels. Daardoor moet ik de pomp afzetten omdat de bubbels een hels lawaai veroorzaken en daardoir kan ik niet slapen.
Zijn er pompen die veel minder krachtig zijn waardoor de bubbels ook minder krachtig en vrijwel geruisloos zijn
 
Je kan er een regelaar tussen zetten, een zogenaamd "kraantje".

Maar doorgaans heeft een bak geen luchtpompje nodig, of is het onderdeel van je filtering?
 
Je kan er een regelaar tussen zetten, een zogenaamd "kraantje".

Maar doorgaans heeft een bak geen luchtpompje nodig, of is het onderdeel van je filtering?
Miss zal ik ins regelaar gebruiken.

Luchtpomp heb ik effectief wel nodig vooral in de zomer. Dan zie ik de vissen en garnalen happen naar lucht smorgens. Als ik de pomp aanzet is het snel gedaan en zwemmen ze weer rond
 
Miss zal ik ins regelaar gebruiken.

Luchtpomp heb ik effectief wel nodig vooral in de zomer. Dan zie ik de vissen en garnalen happen naar lucht smorgens. Als ik de pomp aanzet is het snel gedaan en zwemmen ze weer rond

En de uitstroom van je filter meer naar de oppervlakte richten? geeft dat niet het gewenste effect?
M.i. niks mis met een luchtpomp hoor, maar voor een slaapkamer vind ik het altijd akelige dingen :))
 
Normaliter zou in de zomer een luchtpompje niet nodig zijn tenzij je water erg warm wordt waardoor er minder zuurstof in het water zit maar ik heb het op al mn bakken nog nooit hoeven te gebruiken.
 
Waar heb je de luchtpomp op aangesloten? De ene sponsfilter is de andere niet. Bijvoorbeeld een Superfish hoor je niet.
 
Waar heb je de luchtpomp op aangesloten? De ene sponsfilter is de andere niet. Bijvoorbeeld een Superfish hoor je niet.
Ik denk dat je de bubbels van een luchtpomp altijd wel hoort..

Luchtpomp heb ik effectief wel nodig vooral in de zomer. Dan zie ik de vissen en garnalen happen naar lucht smorgens. Als ik de pomp aanzet is het snel gedaan en zwemmen ze weer rond
Heb je genoeg oppervlakte beweging van het water d.m.v. je uitstroom van het filter?
Weet je zeker dat je waterwaarden in orde zijn?

Als dit allemaal goed is zij je ook een oxydator (of meerdere mini's) kunnen overwegen :)
 
Als je een CO2 diffusor op je luchtpomp aansluit ipv je standaard luchtsteen, zijn de bubbels veel fijner en maken véél minder lawaai als ze knappen. Klinkt dan hooguit als een glaasje Spa rood.
 
Als je een CO2 diffusor op je luchtpomp aansluit ipv je standaard luchtsteen, zijn de bubbels veel fijner en maken véél minder lawaai als ze knappen. Klinkt dan hooguit als een glaasje Spa rood.
Dan moet het luchtpompje wel de benodigde druk op kunnen brengen om door het membraam geperst te worden.
 
Zet je hem toch even uit?
Deed ik vroeger ook.
Kan best, zo'n nachtje.
 
Als je een CO2 diffusor op je luchtpomp aansluit ipv je standaard luchtsteen, zijn de bubbels veel fijner en maken véél minder lawaai als ze knappen. Klinkt dan hooguit als een glaasje Spa rood.
CO2 diffusors zijn behoorlijk "dichter" als een luchtsteentje en daardoor ook veel meer druk nodig. Veel pompjes kunnen die druk niet leveren.
 
Eigenlijk ben je een luchtpompje niet nodig, denk ik. Zorg voor goede beplanting wat ook helpt bij een goede zuurstof huishouding.
 
Dan moet het luchtpompje wel de benodigde druk op kunnen brengen om door het membraam geperst te worden.
CO2 diffusors zijn behoorlijk "dichter" als een luchtsteentje en daardoor ook veel meer druk nodig. Veel pompjes kunnen die druk niet leveren.

Dat geloof ik wel, maar dan heb ik gelijk geluk gehad met zo'n goedkoop usb-luchtpompje, die ook lekker stil is. Daarmee kan ik probleemloos meerdere diffusors tegelijk laten bubbelen. Handig voor quarentaine- en uitgroeibakken. Ook handig om een opening te houden in kroos om te kunnen voederen.
 
Als je aquarium s' nachts niet zonder zuurstof kan je kan, dan zou je ook een mini oxydator kunnen gebruiken.
Dit werkt met waterstofperoxide en is geruisloos.
 

Terug
Bovenaan