Wat is er nieuw

Luchtsteentje en pH

Jaxxon

Member
Lid geworden
7 juni 2024
Leeftijd
47
Hoi, ik las ergens dat het hebben van een luchtsteentje invloed heeft op de pH van het water. Klopt dit en hoe werkt dit? Ik probeer het ook chemisch te begrijpen wat er gebeurt dus als iemand het mij kan uitleggen zou dat fijn zijn.

Als je geen co2 toevoegt zal dat te verwaarlozen zijn. Als je wel co2 toevoegt dan is het mogelijk dat door meer oppervlaktebeweging er meer gasuitwisseling is en dat dit iets invloed kan hebben . Gasuitwisseling is er altijd als je co2 toevoegt omdat er een balans ontstaat tussen de hoeveelheid co2 in het water en in de lucht.
Ik zou me er niet druk om maken.

Ok, dat heeft dus vooral invloed met een CO2 installatie. Die heb ik niet dus. Ik had voor de warme dagen voor alle zekerheid een luchtsteentje erbij in gedaan tijdens mijn vakantie. Zodat er zeker weten geen tekort aan zuurstof ontstaat. Maar toen las ik dat het ook wel eens effect zou kunnen hebben op de pH die nu bij mij wat hoger is dan ik zou willen.

Bedankt voor je antwoord!

Als het warm is dan kan er minder zuurstof oplossen in het water dus kan het zeker zinvol zijn om wat meer gasuitwisseling te forceren.

Ph schommeling is niet echt een ramp tenzij je hele gevoelige soorten hebt.
Wat is je Ph nu?

Stukje van de site van @Cornelius:

Beluchting met een luchtsteen heeft [ondanks de wijdverbreide mythe] vrijwel geen effect op de CO2 ontgassing. Houd er rekening mee dat extreme beluchting van het water bijna alle toegevoegde kooldioxide kan ontgassen, dus moet de intensiteit en de methode van beluchting verstandig worden gekozen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan