Wat is er nieuw

Ludwigia sp. Mini Super Red

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Beste,

Waarom wil bij mij de Ludwigia super red niet groeien en als hij groeit zit hij meestal vol met groene punt algen.
Ze worden vaak ook heel iel terwijl ik er juist een mooie bos van wil maken.
Er staat bij dat dit een makkelijke plant is.
Verder heb ik ook nog een vraag over de Echinodorus Argentinensis.
Als ik de stengel onder aan bij de wortels afknip groeit deze gewoon door en krijg je allemaal kale stengels zonder blad eraan, wat doe ik verkeerd?

Echinodorus Argentinensis.
Even over de Echinodorus, heb je daar voldoende kleibolletjes onder of capsules als bodemvoeding, niet onmogelijk als je dat niet hebt dat de plant in overlevingsstrategie gaat en daardoor zich probeert te "redden", ook is het vaak beter om deze plant niet te diep te plaatsen.

hoi Erik

Ik merk dat je al regelmatig eens een topic aangemaakt hebt met planten problemen, die groene puntalg lijkt me vaak terug te komen.
Hou je een logboek bij ?
Want wat je bv vandaag merkt kan 2 weken of eerder een oorzaak hebben.
volgens mijn heb je voldoende:
-co2 als je continu test lichtgroen staat
-no3/po4 volgens je toediening van de EI-methode :thumbs: (maar durf eens in lagere verhouding of net een scheve verhouding no3/po4 van bv 5/5 )
-een teveel van sporenelementen durft ook wel eens alg geven.

-Wat ik zou voorstellen is je bak resetten dit is enkele grote waterwissels op enkele dagen doen zonder extra toevoegingen .
Daarna zorgen dat je no3/po4 meetbaar is en de aanbevolen weekdosis sporenelementen halveren ,indien je calcium, magnesium of kalium doseerde dit achterwege laten.
-Verlichting duur verlagen naar max 8uur of liever naar 6.
Wees niet bang dat je planten lichttekort hebben ze zullen misschien wel iets minder kleuren en wat langere internodieen krijgen

Beste,

Waarom wil bij mij de Ludwigia super red niet groeien en als hij groeit zit hij meestal vol met groene punt algen.
Ze worden vaak ook heel iel terwijl ik er juist een mooie bos van wil maken.
Er staat bij dat dit een makkelijke plant is.
Verder heb ik ook nog een vraag over de Echinodorus Argentinensis.
Als ik de stengel onder aan bij de wortels afknip groeit deze gewoon door en krijg je allemaal kale stengels zonder blad eraan, wat doe ik verkeerd?
hoi Erik

Ik merk dat je al regelmatig eens een topic aangemaakt hebt met planten problemen, die groene puntalg lijkt me vaak terug te komen.
Hou je een logboek bij ?
Want wat je bv vandaag merkt kan 2 weken of eerder een oorzaak hebben.
volgens mijn heb je voldoende:
-co2 als je continu test lichtgroen staat
-no3/po4 volgens je toediening van de EI-methode :thumbs: (maar durf eens in lagere verhouding of net een scheve verhouding no3/po4 van bv 5/5 )
-een teveel van sporenelementen durft ook wel eens alg geven.

-Wat ik zou voorstellen is je bak resetten dit is enkele grote waterwissels op enkele dagen doen zonder extra toevoegingen .
Daarna zorgen dat je no3/po4 meetbaar is en de aanbevolen weekdosis sporenelementen halveren ,indien je calcium, magnesium of kalium doseerde dit achterwege laten.
-Verlichting duur verlagen naar max 8uur of liever naar 6.
Wees niet bang dat je planten lichttekort hebben ze zullen misschien wel iets minder kleuren en wat langere internodieen krijgen

Een Ludwigia super red, ik heb hem zelf is op zich geen moeilijke plant. Wel is intensief licht een vereiste hoewel er uiteraard een zekere tolerantie is. De groene puntalgen wijzen toch op tekorten. Je CO2 maar ook je fosfaat gehalte vragen om je aandacht!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan