Wat is er nieuw

Ludwigia? Voeding te kort?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GA
  • Startdatum Startdatum
G

GA

Guest
Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen?
Dit rode plantje heb ik aan 2 kanten in mijn bak. Aan de rechterkant doet hij t redelijk maar links gaat het niet zo best.
De bladeren lijken gekneusd/doorzichtig en is soms zelfs wat gehavend.
Het aquarium heb ik 2ehands voor een zacht prijsje kunnen kopen, ik heb er een oase buitenfilter bij gekocht en 2 ledlampen retroled combi van superfish, op de bodem een pro scape - plant soil bodem.
Naast de combi-led zit er een klein ~45cm ledbalkje in van jmb vanuit een eerder aquarium.
De verlichting is zo afgesteld dat het 9uur aan staat waarvan 2uur zon op/ondergang.
Daarnaast krijgt de bak dagelijks 2ml easycarbo en 2ml vloeibare plantenvoeding.
Visbestand is een stuk of 30 garnalen en 4 guppen de laatste zijn alleen toegevoegd om de kleine wormpjes/larfjes van een fruitvliegje oid op te smikkelen.
Wil er graag wat tetra's in en verder ben ik me nog aan het inlezen wat kan en mooi is.
Alles lijkt het goed te doen behalve dus de ludwigia(?)
Wie kan mij helpen ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven?
Ik las ergens op het forum dat er misschien fosfaat aan toe gevoegd moet worden?
Tot nu toe heb ik alleen een teststripje daarmee zijn de waardes goed, ben me bewust dat een goede testkit beter zou zijn dus dat staat bovenaan het verlanglijstje.
Benieuwd wat jullie ervan zeggen.
Alvast bedankt

Bijlagen

• 20200503_144157.jpg
    20200503_144157.jpg
    169.5 KB · Weergaven: 135
  • 20200503_144108.jpg
    20200503_144108.jpg
    196.5 KB · Weergaven: 133
Volgens mij is de plant op de 1e foto een alternanthera soort. Deze heeft veel licht nodig, niet alleen in duur maar ook lichtsterkte ( andere omschrijving weet ik zo niet). Ook wenst het voeding uit de bodem, kleibollen oid. Het is een moeilijke plant, niet bij iedereen doet deze het goed.

Dank je wel.
De bak heeft, dacht ik, toch een behoorlijke lichtsterkte met 2x 60cm retroled balken.
De plant is wel wat gegroeid en heeft ook goed geworteld. Dacht dat deze scapersbodem al genoeg voedingsstoffen in zich had, maar dan ga ik toch maar kleibollen aanschaffen.
Dank voor de goede plantnaam ook!
Groetjes

@Albert.K heeft het bij het rechte eind. Het is dus een Alternanthera. Nog wat preciezer, een reineckii. En hij heeft voedsel tekort. Met name een tekort aan bodemvoeding. Maar Alternanthera's houden daarnaast ook van CO2. En juist daarom, door het gemis van die CO2 dus, ontstaat de "verglazing" van de bladeren. Zelf heb ik er een aantal, zie mijn fotoboek, ook reineckii's. De normale maar ook mini's. Ze trouwens ook goed emers te kweken gewoon op je vensterbank. Een manier om je plantje te redden.

@Albert.K heeft het bij het rechte eind. Het is dus een Alternanthera. Nog wat preciezer, een reineckii. En hij heeft voedsel tekort. Met name een tekort aan bodemvoeding. Maar Alternanthera's houden daarnaast ook van CO2. En juist daarom, door het gemis van die CO2 dus, ontstaat de "verglazing" van de bladeren. Zelf heb ik er een aantal, zie mijn fotoboek, ook reineckii's. De normale maar ook mini's. Ze trouwens ook goed emers te kweken gewoon op je vensterbank. Een manier om je plantje te redden.

Dank je wel voor de aanvullende informatie. Een CO2 apparaat is nog een hele uitgave helaas vandaar dat ik easycarbo toevoeg maar daar heeft dit plantje dus niet voldoende aan begrijp ik?
Kleibollen ga ik nog proberen en anders is de vensterbank de volgende optie???

Dank je wel voor de aanvullende informatie. Een CO2 apparaat is nog een hele uitgave helaas vandaar dat ik easycarbo toevoeg maar daar heeft dit plantje dus niet voldoende aan begrijp ik?
Kleibollen ga ik nog proberen en anders is de vensterbank de volgende optie???

Carbo zal wel wat doen als alternatief maar het is uiteindelijk geen CO2.

• Leuk
Waarderingen: GA
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan