Lumen

W

Wim31

Guest
Ik vraag me iets af..
In mijn aquarium staan de planten op het diepste punt op 52 cm (bovenkant substraat/oppervlakte) volgens sommigen hangt het licht wat de bodem bereikt af van het aantal lumen...
Kan je de lumen van je balken dan bij elkaar oprekenen? Of blijft het aantal lumen van je sterkste lamp het maximale?
 
In theorie geven 5 lampen van elk 10 lumen samen evenveel licht als één lamp van 50 lumen, uitgaande van een gelijke lichthoek. (Als de ene lamp alle kanten op schijnt en de andere heeft juist een smalle lichtstraal, dan is het effect op de bodem heel verschillend.)

Elke lichtbron straalt echter vanuit het eigen middelpunt, en binnen de genoemde lichthoek moet je dus zorgen voor overlap met de lichtstraal van andere lampen om op de plekken van die overlappingen een hogere lumenwaarde te krijgen.

Je kunt dus zorgen voor een goed lichttapijt door zwakke lampjes elkaar te laten overlappen. Maar makkelijker is doorgaans om gewoon enkele, maar wel krachtige lichtbronnen te gebruiken en daarmee zoveel mogelijk in één keer te beschijnen.
 
lumen is de hoeveelheid licht die een lamp uitstraalt. Die kun je dus gewoon bij elkaar optellen. een lamp van 2000 lumen, een lamp van 450 lumen en een lamp van 780 lumen geven samen 3230 lumen.

de lichtintensiteit is de hoeveelheid licht die op een oppervlakte valt. dus bijvoorbeeld aantal lumen/m2 (ook wel lux)
hoe verder je van de lichtbron afzit hoe groter het oppervlakte dat belicht wordt dus hoe lager de lichtintensiteit. daarom hebben hogere bakken meer licht nodig, of lampen die een kleiner oppervalkte beschijnen (smallere stralingshoek)
 
Terug
Bovenaan