Wat is er nieuw

Lusteloze sluierstaart...

nannacara A

Member
Lid geworden
22 maart 2019
Leeftijd
58
Na met zoon 2 jaar bezig geweest met het goed draaiend krijgen en houden van een 70 l. gezelschapsbakje en een 110 l. Zuid Amerika bak is afgelopen mei ook dochter overstag gegaan en wel voor een koud waterbak met sluierstaarten. Haar geduld werd op de proef gesteld, want het duurde even voordat de 240 liter bak was ingedraaid, maar uiteindelijk heeft ze 3 sluierstaarten; Mus, Merel en Mees🙄. Ze deden het prima, en ruim 2 weken geleden zijn we na een 90% waterwissel zijn we 2 weken op vakantie gegaan, buurvrouw heeft matig gevoerd (2 ipv 4 maal per dag, dus een 50% rantsoen) en 2x per week 50 liter ververst. Tussendoor app contact bij vragen (mn toen het warmer werd op kamer dochter; bak open en verlichting gehalveerd. Desondanks wat bruine algen op planten en glas bij terugkomst afgelopen vrijdag. Wel direct 50% waterwissel gedaan (bak van 27 graden naar 26 graden, en zondag nogmaals, van 26 naar 25 graden) en het voerregime hervat naar 4x per dag 50-75-100% van de hoeveelheid evenals belichting.
Merel en Mus dwarrelen vrolijk door de bak, maar Mees (de grootste) hangt lusteloos op de bodem, alleen bij (nu dagelijkse 30%) waterverversing of het voeren komt hij even kijken en eet wat mee, maar hij is niet erg enthousiast. Vanmorgen heb ik hem een uur apart in een bak apart gedaan met een zuurstofsteentje en helemaal nagekeken, Voogle erbij gedaan en hem na twee uur, toen hij in het bakje wat actiever werd weer terug gedaan in de grote, maar nu hangt hij weer lusteloos op de bodem. Hij heeft net met de anderen wel een doperwt gedeeld en net hing er een sliert bruin-beige-lichtkleurige poep achter zijn sluier.
Mijn vraag is of wat ik nu doe ok is of dat ik nog iets meer kan doen: bak is een Juwel 240, er zitten alleen 3 sluierstaarten in (van nu ca. 4, 5 en 7 cm incl staart).

Het lijkt dus iets te beteren bij/na het verversen?
Ik zou het ofwel richting zuurstoftekort (mede door het warme weer) of te hoge watervervuiling zoeken.
2x per week 50l vers water is, zelfs met "maar" 3 vissen, zeer karig te noemen.
Welke filter heb je draaien?

Ik zou voorlopig de waterwissels opvoeren tot 60 %, eerst dagelijks, dan om de dag en uiteindelijk 1 x per 3 dagen. En de waterwaarden meten. Sluierstaarten zijn helaas nogal eens besmet met een of meer bacteriestammen, en als de waterwaarden wat minder worden, zeker als het wat warmer is, kunnen deze actief worden. De weerstand van de vissen wordt minder en bacterien floreren juist bij hogere temperaturen.

Ondanks een week lang dagelijkse 50% waterverversing, heeft Mees het niet gered. Het leek of hij steeds meer zijn evenwicht en zwemvermogen verloor. Groenten, de quarantainebak met ondiep water en extra vitaminen hebben helaas niet geholpen.

Ach, wat jammer...dat heb je soms helaas. Je kunt dan doen wat in je vermogen ligt, maar soms dringt zo'n infectie in de interne organen door en sta je machteloos. Sterkte, ook voor je dochter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan