Wat is er nieuw

maansteen!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter busse
  • Startdatum Startdatum
B

busse

Guest
Hoi allemaal,
afgelopen weekend nieuw Aquarium aangeschaft en een aantal spullen voor de inricht gekocht zoals een aantal maanstenen. Nu las ik vandaag op internet dat die stenen veel kalk bezitten en dat het slecht is voor de vissen en planten. weet iemand hier meer over te vertellen, zou het nog al zonde vinden om het weg te gooien heb voor meer als 50� liggen aan dat spul en vind het 1 van de mooiste stenen. Mvg Gerrit
 
Azijn erover gieten. Bruist het dan zit er veel kalk in. Is voor sommige vissoorten niet erg
 
Heb er azijn over heen gegooid bruist behoorlijk wat is nu wijsheid ze er uit laten?
 
Als je en Malawi bak wilt kan je het gebruiken.
 
ik heb in men andere bak een aantal algen eters zitten en een groepje rode minor ook daar zitten maanstenen in en die bak draait gewoon goed hoe kan dit dan?
 
Kalkhoudende stenen geven kalk af waardoor dit invloed heeft op de waterwaarden en zo bv de ph wat verhoogt.
Heb je bewoners die graag zuurder water hebben dus een lage(re) ph is het niet verstandig om zulke stenen in de bak te hebben maar zoals eerder al aangegeven zijn er ook soorten waar het helemaal geen probleem voor is.
 
Heb de maanstenen verwijderd uit de bak. Heb vanochtend een aantal zwarte lei stenen besteld en een aantal simu rock stenen bij aquariaveldhuis.nl op de site stond dat deze stenen het water niet beeninvloeden, hopelijk gaat dit mooi staan in de bak. mocht er iemand interesse hebben in die maanstenen dan hoor ik het graag. Mvg gerrit
 
Ik zou ze bewaren Gerrit,wie weet start je in de toekomt eens een bak op waar ze prima geschikt voor zijn! 😉
 
busse zei:
Heb de maanstenen verwijderd uit de bak. Heb vanochtend een aantal zwarte lei stenen besteld en een aantal simu rock stenen bij aquariaveldhuis.nl op de site stond dat deze stenen het water niet beeninvloeden, hopelijk gaat dit mooi staan in de bak. mocht er iemand interesse hebben in die maanstenen dan hoor ik het graag. Mvg gerrit
Vaak is leisteen een beetje olie houdend. Je ziet dan ook vaak een olielaagje op je water.
 
Als je regelmatig ververst maakt het toch niet als er kalk in de stenen zit?
 
franketrank zei:
Als je regelmatig ververst maakt het toch niet als er kalk in de stenen zit?

Dat ligt er vooral aan welke vissen je hebt. Voor de riftmeren (malawi, tanganyika, victoria) en midden amerika maakt het niet zoveel uit/is het zelfs prima. Wil je juist zacht/zuur water (zuid amerikanen, west afrikanen etc) dan zijn dit soort stenen funest.
 
Ik heb ook kalkhoudende stenen gehad de kH was na een half jaar 1 punt gestegen.
Dan kan je gewoon een grote waterwissel doen om alles te 'resetten' toch?
 
Ik heb vernomen dat hoe lager de ph is des te meer/sneller er kalk wordt afgegeven.
 
Ik bedoel als je het mooi vind is het vast wel te bolwerken.
 
Lijkt me allemaal afhankelijk van de precieze waarden.
Misschien is het effect van kalkhoudendsteen wel overtrokken en valt het allemaal mee maar zal ook weer per situatie anders zijn.
Elke keer een schommeling van de waterwaarden is ook niet ideaal bv.
 
Het loopt gewoon langzaam op.
Als je grof gaat waterwisselen is er wel een grote schommeling ja.

Maarja ts heeft al andere stenen dus beetje zinloos om er over door te gaan 😛
 
Voor de ts maak het niet meer uit idd maar verder wat filosoferen over dit onderwerp en zo tot nieuwe inzichten komen is nooit zinloos natuurlijk 😉
 
Heb je ze nog? Ik wil wel een paar van je overnemen 🙂 pm me
 
@Seabait mijn punt is dat altijd zo snel geroepen wordt dat kalkhoudende stenen niet kunnen. 😀

Uiteindelijk gaat de kH wel oplopen natuurlijk, maar met afhankelijk van de hoeveelheid stenen en verversingsbeleid.
Als je de kH maar in de gaten houdt is het geen punt lijkt mij.
 
Ik snap je punt Frank maar afgezien van dat wordt er hier in dit topic bv helemaal niet geroepen dat het niet kan en enkel van invloed op de waterwaarden kan zijn toch?! 😉
 
oh ik dacht dat we verder gingen filosoferen.. 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan