Maanvis blind/wit oog??


rexdekreeft

Member
Lid geworden
19 september 2019
Berichten
16
Leeftijd
24
Beste allemaal,

Mijn maanvis heeft sinds een tijdje een wit/vaag/blind oog. De rest van mijn vissen zien er wel gezond uit. Ik heb het water behandeld met ESHA 2000, maar heen resultaat. Waterwaardes zijn goed. Zie bijgevoegde foto:

Is er iemand die dit herkent en weet wat het is? Ik maak me erg zorgen.

Graag jullie hulp!
 

Bijlagen

  • A141C889-D257-4360-B503-432E70368B81.jpeg
    A141C889-D257-4360-B503-432E70368B81.jpeg
    142.8 KB · Weergaven: 145
Laatst bewerkt:
Ik heb al jaren een goudvis met twee van dit soort ogen. Waardoor dit kwam heb ik nooit zeker geweten. Ik vermoedde een bacteriële infectie, maar zo'n kuur heeft bij mijn goudvis nooit geholpen. Inmiddels zwemt ie er al aardig wat jaar mee rond.

Heeft je vis wel eens ruzie met andere vissen, of recent veel stress gehad?
 
Ik heb al jaren een goudvis met twee van dit soort ogen. Waardoor dit kwam heb ik nooit zeker geweten. Ik vermoedde een bacteriële infectie, maar zo'n kuur heeft bij mijn goudvis nooit geholpen. Inmiddels zwemt ie er al aardig wat jaar mee rond.

Heeft je vis wel eens ruzie met andere vissen, of recent veel stress gehad?
Voor zover ik weet niet... Hij gedraagt zich normaal naar mijn idee.
 
Voor zover ik weet niet... Hij gedraagt zich normaal naar mijn idee.
Zie je verder iets geks aan de vinnen? Een rafeltje? Of iets anders afwijkends aan de eetlust of ontlasting?
 
Zie je verder iets geks aan de vinnen? Een rafeltje? Of iets anders afwijkends aan de eetlust of ontlasting?
Nee ook niet.. de vinnen zien er normaal uit. Eten etc ook normaal
 
Nee ook niet.. de vinnen zien er normaal uit. Eten etc ook normaal
Hmm, dat is fijn, maakt het lastig om dan te bedenken wat je het beste kunt doen.

Ik heb in de loop der jaren bij m'n goudvis een en ander geprobeerd nog voor hem te doen, maar bij hem heeft het niets geholpen. Hij heeft een korte verbetering gehad nadat hij een poosje op licht gezout water heeft gezwommen (dat was op aanraden van een LFS), en daarna weer een terugval, dus het heeft niets 'permanents' opgeleverd. Het gaat verder goed met hem, nog steeds.

Je maanvis heeft net een kuur achter de rug he? Met esha 2000 (waarvan ik begreep dat dat middel zijn werkzaamheid wat verloren heeft). Hem nu behandelen met iets antibacterieels (baktopur direct) zal misschien iets oplossen, maar is een gok, en daarbij trekt zo'n behandeling ook een wissel op de vis dus heb je kans dat je daarmee de weerstand van de vis verlaagt en dit juist verergert.
Maar ik snap ook wel dat je dit niet wilt aankijken. Je schrijft dat ie het al een tijdje heeft. Hoe lang zwemt hij er al mee rond?
@michelle1 weet veel over visziektes, misschien kan zij iets adviseren.
 
Oog zal beschadigd zijn en word ws niet meer normaal. Als hij verder geen last van heeft en het niet uitpuilt of rood geinfecteerd word zou ik het zo laten zwemmen. Als gaat puilen infecteren zul je wel wat moeten doen om te trachten dit stop te zetten zodat het niet verder de vis indringt.

Je heb ook een soort van wormpjes in de ogen maar ben ik hier nog nooit tegen gekomen. Ik weet niet meer hoe dit heet maar dan zie je duidelijk kleine frummeltjes in het oog rond dwarrelen.
 
@Barwaz @michelle1 heel erg bedankt voor jullie hulp en advies! Aangezien het waarschijnlijk geen gevaarlijke ziekte is, en hij er geen last van lijkt te hebben, zal ik hem denk ik dan maar laten.

Ik zal het zeker in de gaten blijven houden!
 

Terug
Bovenaan