Maanvis heeft witte bulten


K

kevinjansen

Guest
Beste Aquarianen,

Mijn maanvis heeft witte bulten die ik voorheen enkel wel eens gezien heb bij een kardinaal-tetra. Bij de kardinaal-tetra heb ik van de aquarium-winkel "baktopur direct" gekregen voor de tetra en die zijn er toen allemaal boven op gekomen.
Nu heeft ineens mijn maanvis het zelfde symptoom en ben ook gelijk een bactopur behandeling gestart.

Wat is dit voor ziekte en is het echt niet schadelijk voor de rest zoals de winkel het beweerde?
Ik heb ook direct mijn waterwaardes bekeken met de sera druppel test en die waren in orde:

pH: 7
GH: 12
KH: 6
NH4: 0-0,5 (lastig te zien er zit een hele lichte gloed volgens mij in het water, maar kan ook een licht weerkaatsing zijn van het kleuren tabel ernaast.)
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 1mg
Fe: 0,5
Cu: 0

Het betreft hier een Rio450. Enigste aandachts puntje wat ik aan mijn kant nog heb is dat ik nog een CO2 systeem moet aanschaffen, heb enkel last van baardalg en kom daar maar niet vanaf.
Licht al terug gebracht van 10 naar 8 uur per dag. Dus blijft Co2 nog over volgens mij.

Dus iemand tips betreft de maanvis ziekte?
En wat kan ik nog meer doen naast de Co2 betreft de baardalg.
 

Bijlagen

  • IMG_3222.jpg
    IMG_3222.jpg
    142.6 KB · Weergaven: 119
  • IMG_3221.jpg
    IMG_3221.jpg
    127.1 KB · Weergaven: 160
Indien nodig/interessant het water heeft een temp van 26.5
 
Ja aan de waterwaardes zou ik alleen die Gh wat twijfelachtig vinden qua invloed, want die is vrij hoog, voor de rest zien je waardes er goed uit.
Meestal als vissen ziek zijn is er iets mis met de omstandigheden, nu lijkt mij dat niet de waterwaardes of de bak zelf te zijn, dus ben wel benieuwd naar de rest van je bestand in die bak?
 
Vis bestand:

+- 17 Kardinaal Tetra's
2 maanvissen
2 koppel kersenbuiken (hebben al eens een nest gehad van stuk of 30 en naar de winkel gebracht, verder zijn ze vredig)
2 Algeneters (de kleine albino variant)
2 rauwzalm (is mij verteld die ze toen weg deed, zwemmen ook rustig rond)
7 zwaarddragers waarvan 2 man. (hebben ook al eens nestje gehad, was begonnen met 2 vrouw 1 man, het nest bestond uit 8x man waarvan 1 gehouden en de andere 7 geruilt met de winkel voor 3 vrouw.
2 Koppel dwarf grourami. (Mannetje is actief bezig en bouwt wekelijks een schuimnest incl eitjes, gaat alleen helaas bijna altijd dood)
4 Micky Mouse platty
2 Corydora;s (Zijn altijd actief geweest maar lijkt er laatste weken op dat ze overdags slapen in een huisje en als het licht uit is worden ze actief)
3 XL guppen waarvan 1 man

Dan zwemt er nog (tijdelijk)
4x Dwarf gourami fry van ongeveer 1/1.5 cm rond.
en 7 mickymouse platty fry in een drijf bak die zijn nog onder de cm.

Aquarium Rio450 (150cm)
 
Ik denk dat je het in je bestand moet zoeken, die is verre van ideaal, zou er even een apart topic over starten als je daar advies over wil
 
zo te zien wat schimmel en bactopur direct prima keuze. Heb je hele aquarium in de bactopur staan?

Lichten uitlaten tijdens deze kuur! licht breekt werkzame stof af. NO2 en NH3 meten tijdens en na de kuur. je biologisch evenwicht kan een klap krijgen. Mocht je tijdens kuur dit meten moet je verversen en bijdoseren. Stel je ververs de helft dan weer voor 225 liter na verversing toevoegen. Beter iets te lang de kuur gebruiken dat te kort. Maak ook even je rand spulletjes schoon die je in aquarium gebruik zoals emmers etc.
 

Terug
Bovenaan