Maanvis jongen


A

aquaria17

Guest
Afgelopen week hadden mijn maanvissen een mooi nest gemaakt en deze ook goed verzorgd. De eitjes kwamen uit en er zwommen hele klein jonge visjes rond die goed werden beschermd door de ouders.

Ze hebben het helaas niet gehaald, dit was ook het eerste nest van de ouders. Maar dat terzijde.

Ik verwacht nu dat ik binnenkort wel weer een nieuw nest zal krijgen. Hopelijk verzorgen de ouders weer net zo goed als deze keer. Maar ik wil ze graag ook groot krijgen. De maanvissen (2 koppels) zitten in een aparte bak met alleen 2 siamese algeneters. Nu is het een vrij grote bak, en ik heb voor de jonge visjes wel stofvoer, alleen zal ik dit nooit bij ze kunnen krijgen.

Ik vroeg me dus af, of het misschien handig is om het komende nest van de ouders te scheiden. Als de eitjes zijn uitgekomen, wilde ik de jonkies uitvangen en in een drijfbakje doen. Hier kan ik ze dan goed in voeren. De vraag is echter, is dit verstandig? Moeten ze niet bij hun ouders blijven? Is het uberhaupt wel noodzakelijk dat ik ze bijvoer, of zouden ze zich in een dicht beplante bak die al vrij lang staat ook goed zelf kunnen redden met kleine algjes en stukjes voer die overblijven van de volwassen vissen?
 
Ik zou ze nooit scheiden, laat de natuur nu rustig zijn gang gaan. Die drijfbakjes zijn overigens ondingen, die zouden verboden moeten worden. Jonge vis heeft veel voer nodig en het water in die drijfbakjes bederft dan razend snel met alle funeste gevolgen voor de jongen van dien
 
En ga nou Artimea kweken.

Afgetapt en even gespoeld, zwemmen die 4 uur door de bak, wat wil je nog meer.
 
Oke bedankt voor de reacties. Niet scheiden dus, en eigenlijk is het enige wat ik kan doen artemia geven?
 
Artemia-naupli�n zijn het beste voer voor de eerste weken. Jonge vis hapt het gemakkelijkste naar iets dat beweegt. Later kan je overgaan op verkruimeld droogvoer
 
Vandaag weer een nest jonge maanvissen uitgekomen. Ze zitten allemaal op de bodem tussen het kreupelhout. Maar hoe krijg ik het voer nou bij ze? Ik heb artemia maar als ik dat voer heb ik niet het gevoeld dat het de jongen bereikt. Hoe doen jullie dat normaal gesproken?
 
Stofvoer doe ik dan eerst in een klein bakje met wat aquariumwater en een beetje roeren waardoor het gelijk mooi in een wolk door heel de bak gaat ipv aan het oppervlak blijft.
 
Wat voor artemia heb je Aquaria17?
Want Aquavisie heeft het specifiek over de naupli�n daarvaan (zie dat maar als baby-artemia of iets van die orde) en dat is echt klein.
'Gewone' artemia in de vorm van gedroogd of diepvries is te groot voor veel baby vissen.

~ Ivo
 
Met een spuitje (zonder naald). Ik doe eerst water in het spuitje, dan doe ik verkruimeld voer of vloeibaar spul in zoas bijvoorbeeld Nobifluid van JBL.Dan breng ik het spuitje vlakbij de jongen (meestal met ouders die het spuitje komen aanvallen)en laat het in de buurt van de jongen los.
 
Bedankt voor de tips! Helaas zijn de jongen vrij snel weer verdwenen. Volgende keer ga ik het spuitje proberen want dat lijkt me wel effectief! Of ik ga ze toch uitvangen in een apart bakje.

Ik heb trouwens inderdaad gedroogde artemia, maar ik heb ook dit aangeschaft: http://www.aquarium-planten.com/shop/5/ ... 00-ml/1562

Als het goed is zou dat voer wel geschikt zijn voor de jongste visjes?
 
Ja, is wel geschikt. Alleen bij mij reageren de meeste jonge vissen er niet op, op bewegende dingen (bijvoorbeeld de artemia nauplien) juist wel. Dan zie je ze echt happen,van droogvoer worden ze niet echt enthousiast. Ok, ik heb geen maanvissen, dus misschien is het daar wel anders bij.
 
Heb je de afzuiging van de filter ook af geschermd van de jongen maanvissen zodat ze niet worden opgezogen en in de filter terecht komen?
 
Op het moment zijn mijn eitjes van de maanvissen aan het uitkomen. Probleem is, ze hebben hun eieren vlak boven de afzuigen van de pomp gelegd! Ieder eitje wat uitkomt wordt meteen opgezogen.... Wat moet ik doen? Kan ik de eitjes voorzichtig weghalen en in een apart bakje plaatsen?
 
Misschien een mogelijkheid om de pomp een nacht/dag uit te zetten tot de eitjes uit zijn gekomen en de jongen in het aquarium kunnen zwemmen?
 
Pak een stuk van een schone oude doek.
Bevestig dit met een tierib om de inlaat van de filter.

Werkt op dezelfde manier als de schuimspanen uit de handel: de jongen worden niet je filter ingezogen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Sorry voor de late reactie :)

Als je jonge maanvisjes in een apart aquarium doe zonder andere vissen , is het in de eerste weken noodzakelijk dat er een filter actief is ?
 

Terug
Bovenaan