Wat is er nieuw

maanvis koppel vecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter peggyvz
  • Startdatum Startdatum
P

peggyvz

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje.
Ik heb een maanviskoppel dat al minstens 7 nestjes heeft gehad (in 1 jaar tijd). Ze hebben sinds 3 maanden een nieuw aquarium gekregen waar ze met z'n twee�n in zitten. Een groter aquarium dan waar ze eerst in zaten. Ze hebben alle nestjes gekregen in een 65 liter aquarium ( zaten ze ook met z'n twee�n in). Nu zitten ze in een 100 liter aquarium.
Het mannetje is sindsdien steeds agressiever geworden tegen het vrouwtje. ze hebben 1x eitjes gehad in het nieuwe aquarium maar aten ze na 1 dag alweer op (nog nooit eerder gedaan). Nu wordt het zo erg dat hij steeds het vrouwtje verjaagd en aan haar vinnen bijt.
weet iemand wat er aan de hand kan zijn? of wat ik hier aan kan doen?
de waterwaardes zijn hetzelfde als eerst. de temperatuur ook (28 graden)
Ik heb ook nog een ander mannetje en vrouwtje. die hebben 8 maanden geleden een keer eitjes gehad maar dat was het ook. sindsdien leven ze als vrienden samen. kan ik bijvoorbeeld dat vrouwtje bij het andere mannetje zetten, dus dat ik de vrouwtjes ruil?

Hallo Peggy,

Jouw probleem komt erg vaak voor. De oorzaak is dat je aquarium veel te klein is om maanvissen in te houden. Bij een aquarium van 100 liter moet je namelijk het aantal liters dat de bodem, planten, hout stenen en dergelijk er nog afhalen waardoor je waarschijnlijk niet meer dan 85 liter beschikbaar hebt voor twee maanvissen die ook al zijn ze een koppel hun eigen territorium wel moeten hebben. Dat lukt niet in een aquarium dat te klein is en dan krijg je vaak agressief gedrag en wint de sterkste.
Hier op dit forum staat een topic" het houden van maanvissen" .

Hobbygroet,
Jos Hut
Hobbykweker van raszuivere maanvissen

hallo jos,
ik had de bodem enz er voor de gemakkelijkheid al afgehaald.dus ze hebben 100 liter over
Mijn punt is dat ze nooit eerder dit probleem hebben gehad en nu opeens wel

Het blijft heel erg krap voor maanvissen. Kijk maar eens op dit forum hoevaak er problemen zijn met maanvissen en hoe vaak de aquaria waarin ze zitten te klein zijn. Het komt ontzettend vaak voor. Er staat niet voor niets steeds MINIMAAL 50 liter per maanvis. Dat woord minimaal wordt vaak niet gelezen en men denkt dat 50 liter per maanvis voldoende is. En dat is het vaak echt niet.
Mijn koppels zitten in aquaria die minimaal twee keer zo groot zijn, met flink wat schuilmogelijkheden en planten. Een aquarium met 100 liter is gewoon te klein.

Hobbygroet Jos Hut

oke dankjewel, maar waarom kan dat dan ineens gebeuren als ze zelfs een groter aquarium krijgen?

Omdat hun vertrouwde omgeving compleet verandert. Ze moeten dan hun territorium ook opnieuw vaststellen. Bij koppels vissen heb je goede tijden en ook mindere tijden. Wat dat betreft zijn het net mensen.
Zet er maar een paar flinke bossen planten bij in de bak waar achter de vissen zich kunnen verschuilen. Zorg er voor dat ze elkaar niet de hele dag hoeven te zien. In veel relaties werkt dit ook goed. Niet de hele dag op elkaars lip zitten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hallo allemaal,
even een update.
Ik heb het koppel 3 dagen geleden weer terug gezet in hun oude aquarium en ze hebben gisteren eitjes gelegd.
Schijnbaar had het grotere aquarium geen goede invloed op ze. Daar zitten nu mijn kleine maanvissen in en doen het prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan