Wat is er nieuw

Maanvis met vinrot

• Onderwerp starter Onderwerp starter boinater
  • Startdatum Startdatum
B

boinater

Guest
Hallo allemaal.

Ik heb hier een probleempje met mijn maanvis.
De arme ziel heeft flink last van vinrot!
Nu wil ik hem in een aparte bak behandelen, omdat het aqua al niet heel lekker loopt en de andere vissen geen vertoningen van deze ziekte hebben!

Ik heb een 25 Liter emmer gevuld met 50% aqua water en 50% kraanwater op temperatuur (24 graden) en een zuurstofpompje
Hier de benodigde Esha 2000 en Esha optima aan toegevoegd.
Echter ben ik benieuwd of ik nog iets vergeet voordat ik de maanvis hierin zet.

Alvast bedankt voor de hulp!

Je vergeet dat maanvissen bolle ogen hebben. Als de maanvis snel in de rondte zwemt in een emmer kan die gemakkelijk oogletsel oplopen. Een oog kan dan zo beschadigd worden dat de maanvis blind wordt.

Dus nooit maanvissen in emmers doen, discussen ook niet!

Een goed alternatief is een tempex transportbox als je geen extra aquarium hebt.

Hobbygroet,
Jos Hut

Vind eigenlijk dat aquarianen een "nood"bak(je) achter de hand dienen te hebben voor dit soort gevallen.
Op mp staan genoeg mogelijkheden om goedkoop aan te schaffen.

Succes boinater.

Ja alleen wanneer je partner kan dit totaal niet kan waarderen...
Heb twee aqua's en vind die derde echt een issue...

Maargoed toevallig had ik nog een bak staan waar ik eerst wat vissen in quaraintaine had gezet...
Nu wil ik hem daarin doen, dankzij jullie snelle tips.
Maar ik lees op internet ook shit over eerst een zoutbad?
Dit vind ik allereerst best wel eng en is dat echt benodigd?

Ik zou voor Bactopur (direct) of JBL Ektol Bac gaan.
Esha 2000 kriebelt de bacterie alleen een beetje.

Als ik vinrot heb behandel ik gewoon altijd mijn hele aquarium (kan best dta de andere vissen het al dragen maar dat het nog niet echt te zien is) maar je moet doen wat je zelf prettig vindt 😉
Ik gebruik altijd Sera bactopur en een klein beetje aquarium zout (dit laatste doe ik altijd in een leeg potje (heel klein laagje) en zet ik er in, zo komt het zout geleidelijk vrij en de vissen kunnen zelf beslissen of ze er in willen. En ik zeg je sommige vissen zijn dol op een zoutbad, zoals kardinaaltjes, gaan er ook in als ze nergens last van hebben)

Marrie98 zei:
Als ik vinrot heb behandel ik gewoon altijd mijn hele aquarium (kan best dta de andere vissen het al dragen maar dat het nog niet echt te zien is) maar je moet doen wat je zelf prettig vindt 😉
Ik gebruik altijd Sera bactopur en een klein beetje aquarium zout (dit laatste doe ik altijd in een leeg potje (heel klein laagje) en zet ik er in, zo komt het zout geleidelijk vrij en de vissen kunnen zelf beslissen of ze er in willen. En ik zeg je sommige vissen zijn dol op een zoutbad, zoals kardinaaltjes, gaan er ook in als ze nergens last van hebben)

Marrie, wat is de reden dat je EN EN doet ??
Ik lees de laatste tijd dat dat heel vaak gebeurt, maar snap de achterliggende gedachte niet helemaal. Wellicht kan jij het mij uitleggen.

NB : Als je Bactopur in de hele bak gebruikt raken ook de filterbacteri�n beschadigd. Vaak is het ��n vis die er last van heeft (immuun verminderd ?), dus dan zou ik in een apart bakje behandelen. Als het een variant is waar meer vissen last hebben / krijgen is er natuurlijk geen andere optie !

Als je zout bij vissen in doet vind er een osmotiese verandering plaats. Hierdoor werpt hij alles af zowel inwendig als uitwendig. Dus hij werpt die ziekte van zich af. (Beetje vaag sorry) (dit gaat over een zoutbad, dus je doet de zieke vis apart in een zoutbad, dit een paar keer herhalen en vitamines toevoegen als hij weer je aquarium in gaat)

Waarom ik een potje zout neerzet als ik behandel is omdat de meeste vissen zelf ook begrijpen (althans bij mij, geen idee of het voor echt alle vissen geld) dat zout helpt en dan kunnen kiezen of ze een zoutbad willen of niet. En je hebt niet het risico dat je hem te zout hebt zitten. Bovendien houden ziekteverwekkers niet van zout en het zout bevorderd op een natuurlijke manier het uitroeien van die verwekkers.
Oke een beetje vage uitleg, sorry 🙁

Het toevoegen van zout kun je een beetje vergelijken met de wet van de communicerende vaten :-, alleen heet het nu osmose.
Het lichaam streeft er altijd naar om binnen het lichaam een gelijke concentratie zout te hebben als erbuiten.
Normaal gesproken is de zoutconcentratie bij zoetwatervissen in het lichaam altijd iets hoger dan in het water.
Het lichaam is dus altijd bezig om dit te reguleren wat energie kost.
Als je nu de zoutconcentratie van de omgeving verhoogt hoeft het lichaam minder te reguleren en zal de vis meer energie overhouden om te herstellen. Het is dus echt alleen ondersteunend.

Soms lees je wel eens dat zout antibacterieel zou werken. Dat klopt, maar alleen in dusdanige concentraties dat het voor een zoetwatervis dodelijk zou zijn. Gebruik echt maximaal 200 gram zout (zee of keuken zonder jodium) in 100 liter water.
Persoonlijk zou ik nooit een bakje met zout neerzetten. Vissen kunnen dit ook aanzien voor eten met als gevolg dat de zoutconcentratie in het lichaam alleen maar toeneemt.

Ook kun je overwegen een zoutbad te geven. Dit kan in hogere concentraties maar niet te lang. Op het forum staat dit uitgebreid beschreven.

Overigens heb ik onlangs vinrot met baktopur direct behandeld, zonder zout, en met goed resultaat.

Hmmm okee dan zat ik met mijn esha2000 idd niet in de goede richting...
Echter lees ik de berichten nu pas en zit hij inmiddels al in de 3de dag (3de toevoeging moet vandaag)
Kan ik dan beter de kuur afmaken, morgen 50% water wisselen en beginnen met Sera bactopur?
Of Gewoon direct Sera bactopur halen en toevoegen? (met of zonder water wissel?)

Als ik een klein beetje zout wil toevoegen voor het herstelproces te bevoorderen, hoeveel moet ik dan toevoegen in een 70L bak?

Thanks wederom voor alle toelichting 🙂

Je kan gewoon overstappen. In de gebruiksaanwijzing staat precies wat wel en niet kan 😉
Ehm ik denk als het maximum 200 of 100 liter is dan je 140 op 70 moet doen als maximum. Maar aangezien je ook medicatie gaat gebruiken denk ik dat 80-100 gram ook genoeg is...

80 gram op 70 liter, dat klinkt als een zee...
Dat weet je heel zeker?

Ik heb de baktopur gehaald, het duurde even voordat ik een dierenzaak gevonden had die het verkocht...
Zijn er meer mensen die zeggen van ESHA2000 afkappen, geen water verversen en gewoon direct de baktopur toepassen???

Het gaat er iig niet beter op!

374799boinater_0_82_img_1557.jpg

634888boinater_0_82_img_1559.jpg

744414boinater_0_82_img_1560.jpg

Dit is zijn huidige toestand.
Heb gisteren de bactopur toegevoegd, maar hij lijkt steeds meer af te zwakken.
Beide ogen zit nu ook een witte waas op, dat was gisteren nog niet zo.

Iemand nog tips of what to do?
Heb het zout nog niet toegevoegd, omdat ik hier nog geen bericht op heb gehad.
Wil graag zeker weten dat ik een juiste dosering toevoeg, vind een range van 20 gram namelijk nogal veel.
Iedereen alvast bedankt voor de hulp!

Zwemt hij op de kop??
Als dat het geval is, ook met het oog op de witte waas denk ik dat er misschien wel een heel uitgebreide bacteriele infectie is... (zwemblaasprobleem, vocht achter ogen?) 'Bactopur direct' blijft dan volgens mij nog steeds het aangewezen medicijn.
Maar ik vrees dat het wel lastig wordt... Zit hij apart, of heb je evt de mogelijkheid om dat te doen?

VWB het zout toevoegen, lees dit anders maar eens: http://www.cichlidenkwekers.nl/zout-als-vismedicijn/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan