Wat is er nieuw

maanvis trekt vinnen in en zondert zich af

• Onderwerp starter Onderwerp starter menno&mariel
  • Startdatum Startdatum
M

menno&mariel

Guest
hallo,

sinds het weekend (vrijdag) hebben wij 4 maanvisjes toegevoegd aan ons tropisch aquarium.
3 doen het super.. maar 1 (de grootste) lijkt zich niet tof te voelen.. zondert zich af in de planten..maar komt er wel uit om te eten.
moet ie gewoon wennen?

Bijlagen

• IMG-20190910-WA0022.jpg
    IMG-20190910-WA0022.jpg
    19 KB · Weergaven: 297
Hoi,

Ik las in de intro dat je een 100liter tropisch aquarium hebt.
Welke vissen zitten hier in?

Wat zijn de waterwaardes van je bak?
Meet je het met strips of druppels?
Welk filter heb jij?

Hoi,

Ik las in de intro dat je een 100liter tropisch aquarium hebt.
Welke vissen zitten hier in?

Wat zijn de waterwaardes van je bak?
Meet je het met strips of druppels?
Welk filter heb jij?
we hebben er 4 leopard danio.. 2 kleine platys 2 corrys en 1 algeneter verder zit er een superfish 300 filter in. de waterwaardes zijn goed (gemeten met druppeltest)

Maamvissen hebben een aquarium van minstens 120 cm lang en 50 cm hoog nodig: dit is de minimale bakmaat! Het beste Kan je de vissen nu terugbrengen naar je lfs.

het liefste zouden we er een grotere bak neerzetten, maar dat is nu niet mogelijk. de 3 andere maanvisjes doen het prima..zwemmen gezellig rond zonder schuchter te zijn of te schrikken. zijn nieuwsgierig als het voederklepje open gaat of als een van de kids voor het aquarium zit te kijken. Het is alleen 1 maanvis die zo is. toen we ze net hadden liet hij dominant gedrag zien tegenover de anderen, maar hij lijkt het wel te hebben verloren. een van de kleinere is nu het haantje.. als we ze eten geven, komt de grotere maanvis maar al te graag kijken en zwemt ie rustig rond.. hij ademd verder ook rustig..

het liefste zouden we er een grotere bak neerzetten, maar dat is nu niet mogelijk. de 3 andere maanvisjes doen het prima..zwemmen gezellig rond zonder schuchter te zijn of te schrikken. zijn nieuwsgierig als het voederklepje open gaat of als een van de kids voor het aquarium zit te kijken. Het is alleen 1 maanvis die zo is. toen we ze net hadden liet hij dominant gedrag zien tegenover de anderen, maar hij lijkt het wel te hebben verloren. een van de kleinere is nu het haantje.. als we ze eten geven, komt de grotere maanvis maar al te graag kijken en zwemt ie rustig rond.. hij ademd verder ook rustig..

Dat deze maanvis zich wat afzonderd kan te maken hebben teveel mannen of het aantal maanvissen zijn te weinig, maanvissen zijn groepsdieren die in groepjes van minimaal 5stuks zich prettiger voelen.
Liefst een grotere groep van 8 of 10 maar daar is jouw aqaurium totaal niet voor geschikt laat staan 4 maanvissen op 100liter water.
Maanvissen doen ook aan paar vorming in zo'n groep, en als je zeker weet dat je een stel hebt man en vrouw die elkaar hebben gekozen dan kan je dit paartje ook zonder een groep houden in een gezeldschap aqaurium ze zullen eitjes op bladeren leggen maar zelden zal dit legsel uit komen in een gezeldschap aqaurium.

Zelf heb ik een Rio 180 waar 1 paartje maanvissen man/vrouw in zitten en dat gaat prima, regelmatig een legsel maar nog nooit uitgekomen de afgelopen 4jaar, maar 4 maanvissen op 100liter water nee das geen go veel te krap bemeten en de groep is te klein.
Dan heb je grote kans op meer vechten onder de mannen of om een vrouwtje en dominatie binnen de groep, en zal de zwakste maanvis zich gaan afzonderen en zich gaan verschuilen uit de groep, dit komt bij veel chiclide soorten voor die in groepjes leven als de groep te klein is of te klein aqaurium.
Ook te klein aqaurium gaat een maanvis gedrongen groeien omdat de bak te klein is, en dat is niet gezond voor zijn ingewanden en ziek worden met pijn en ze zullen geen lange levenduur tegemoed gaan in jouw aqaurium, maanvis kan 7 to 15jaar oud worden maar vaak in te kleine aqauriums of een verkeerde groep samenstelling heerst er stress of ruimte gebrek en halen de maanvissen de soms de 4jaar niet eens en zijn plots de volgende dag overleden of weken,maanden lijden met pijn en opvolgend de dood.

Laatst bewerkt:
Even een paar vragen voor het algemene beeld:
- Hoe lang staat de bak al te draaien?
- Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen het toevoegen van de maanvissen en de andere vissen?
- Kun je omschrijven op welke manier en hoe vaak je het filter en het water verschoont?

Ik ben het ermee eens dat 100 L veel te klein is voor deze dieren. Ik gok dat de bak dan +- 80 cm is? Daar kun je simpelweg geen vissen van deze grootte --en hoogte!-- in kwijt. Een dubbel zo lange bak is zo'n beetje het minimum. De beste optie (niet de leukste maar wel de verstandigste) is om de maanvissen terug te brengen naar de dierenzaak. In deze bak zullen ze helaas kwakkelen en achterblijven in hun groei.

Dat deze maanvis zich wat afzonderd kan te maken hebben teveel mannen of het aantal maanvissen zijn te weinig, maanvissen zijn groepsdieren die in groepjes van minimaal 5stuks zich prettiger voelen.
Liefst een grotere groep van 8 of 10 maar daar is jouw aqaurium totaal niet voor geschikt laat staan 4 maanvissen op 100liter water.
Maanvissen doen ook aan paar vorming in zo'n groep, en als je zeker weet dat je een stel hebt man en vrouw die elkaar hebben gekozen dan kan je dit paartje ook zonder een groep houden in een gezeldschap aqaurium ze zullen eitjes op bladeren leggen maar zelden zal dit legsel uit komen in een gezeldschap aqaurium.

Zelf heb ik een Rio 180 waar 1 paartje maanvissen man/vrouw in zitten en dat gaat prima, regelmatig een legsel maar nog nooit uitgekomen de afgelopen 4jaar, maar 4 maanvissen op 100liter water nee das geen go veel te krap bemeten en de groep is te klein.
Dan heb je grote kans op meer vechten onder de mannen of om een vrouwtje en dominatie binnen de groep, en zal de zwakste maanvis zich gaan afzonderen en zich gaan verschuilen uit de groep, dit komt bij veel chiclide soorten voor die in groepjes leven als de groep te klein is of te klein aqaurium.
Ook te klein aqaurium gaat een maanvis gedrongen groeien omdat de bak te klein is, en dat is niet gezond voor zijn ingewanden en ziek worden met pijn en ze zullen geen lange levenduur tegemoed gaan in jouw aqaurium, maanvis kan 7 to 15jaar oud worden maar vaak in te kleine aqauriums of een verkeerde groep samenstelling heerst er stress of ruimte gebrek en halen de maanvissen de soms de 4jaar niet eens en zijn plots de volgende dag overleden of weken,maanden lijden met pijn en opvolgend de dood.
Ik vind dat er ook geen koppel maanvissen in een rio 180 past, want deze bak is simpelweg te laag.

Edje je adviseert TS dat maanvissen met min 5 stuks moeten zijn liefst met 8 10.
En zelf zeg je in een 180liter bruto 2 maanvissen te hebben. Wat zeker ook een nogo is.
Beetje dubbel vindt je niet?

Maar goed we kunnen TS afschieten dat maanvissen niet in zijn bak passen.

Maar dat is niet zijn vraag nu.
Het zou fijn zijn om antwoord te geven op zijn vraag. Dan gemakkelijk iemand erop te wijzen

Ik zou het nog even aankijken, ook na mijn verhuizing heeft het meer dan een week geduurd tot de maantjes zich weer rustig en veilig voelden. (zie mijn onderschrift van de Akva)
Maar het is geen ideale huisvesting, optie is om deze weg te doen, terug naar waar je hem vandaan hebt, dan hebben de andere 2 wat meer ruimte.

Ik vind dat er ook geen koppel maanvissen in een rio 180 past, want deze bak is simpelweg te laag.

En waarom wordt de de Rio240 : L 121 x B 41 x H 55 cm dan wel minimaal aanbevolen voor maanvissen ? deze is in hoogte maar 5cm hoger als een Rio180 L 101 x B 41 x H 50 en daar mogen wel ineens 5 maanvissen in :S
Dacht dat de er altijd werd beweerd volgens de experts dat de minimale hoogte voor maanvissen 60cm moest zijn ?
Maar goed.. misschien is het ook wel beter om mijn paartje maanvissen in een groter bak te houden.

Laatst bewerkt:
En waarom wordt de de Rio240 : L 121 x B 41 x H 55 cm dan wel minimaal aanbevolen voor maanvissen ? deze is in hoogte maar 5cm hoger als een Rio180 L 101 x B 41 x H 50 en daar mogen wel ineens 5 maanvissen in :S
Dacht dat de er altijd beweerd volgens de experts dat de minimale hoogte voor maanvissen 60cm moest zijn ?
Maar goed.. misschien is het ook wel beter om mijn paartje maanvissen in een groter bak te houden.
mij was juist verteld dat 50 hoog genoeg was.. maar goed.. ik ga kijken wat we gaan doen met onze visjes.. terug naar waar ze vandaan kwamen gaat niet lukken.

zou het wellicht helpen om het drijvende spiderwood weg te halen?

Edje je adviseert TS dat maanvissen met min 5 stuks moeten zijn liefst met 8 10.
En zelf zeg je in een 180liter bruto 2 maanvissen te hebben. Wat zeker ook een nogo is.
Beetje dubbel vindt je niet?

Hoezo dubbel ? heb ik dan 5 maanvissen in een rio180 , nee dan zou ik minimaal voor de rio350 of 450 hebben gekozen om meer als 5 stuks te houden.
Maar goed er zijn genoeg mensen die een bewezen paartje gezond in een meterbak houden, doen maanvis kwekers toch ook of denk jij dat die per paar op 350liter water worden gezet voor de ei afzetting ?

1.20 is toch de minimale voor maanvissen.

Maar goed...

mij was juist verteld dat 50 hoog genoeg was.. maar goed.. ik ga kijken wat we gaan doen met onze visjes.. terug naar waar ze vandaan kwamen gaat niet lukken.

zou het wellicht helpen om het drijvende spiderwood weg te halen?
Nou om eerlijk te zijn denk dat het niet erg veel zal helpen om dat spiderwood weg te halen, persoonlijk is mijn mening dat 2 maanvissen dus een paartje prima gaat in een meter bak mits er geen andere vissen bij zitten zoals sumatranen en drukke barbelen daar heb ik van veel kennisen van vroeger en zelf nooit problemen ondervonden met 2 maanvissen.
5 stuks op 150liter water netto is gewoon veel te weinig water + ruimte is te klein voor maanvissen omdat ze teritoirium en groeps gedrag hebben net als wolven dan is met 5stuks een rio350 wel aanbevolen om zo'n maanvissen biotoop te maken, maar goe dik heb de ruimte niet om een rio350 en liefst 450 neer te ze4tten anders was die er allang gekomen hier.
Dus ja advies breng deze maanvissen terug of verkoop/geef ze aan iemand met een groot aqaurium die ze wel wil overnemen, ik had het paartje als paar gekocht dus waren ook volgroeid en hier doen ze het uitstekend ze eten zelfs uit mijn hand en vertonen geen raar gedrag en eten als varkens het diepvries en discus granulaat als gekken en dat gaat al 4 jaar zo..

1.20 is toch de minimale voor maanvissen.

Maar goed...

En de hoogte dan ? of denk je nu echt dat die 20cm lengte meer van het aqaurium dan voldoende zal zijn voor maanvissen in een groepje van minimaal 5stuks.. ? vind dit nu juist uitverband getrokken stelling.
Persoonlijk vind ik de Rio350 of de rio450 met 1.50meter toch een betere aanbeveling voor maanvissen als een 1.20meter bak voor een groepje van 5 maanvissen.
Daarom zei ik al volgens de experts van maanvissen moet de bak toch 60cm minimaal zijn in hoogte voor maanvissen dus 50cm en 55cm is dan wel ineens oke..ook al is de bak 1.20meter dan is wel oke met 55cm hoogte maar een meterbak is dan ineen te weinig voor een enkel bewezen paar maanvissen ??
Dat paartje maanvissen in een meter bak hebben dan veel meer ruimte en water als met een 1.20meterbak met 5 maanvissen in groepje.. dus nee ik ben het er niet mee eens. 5cm hoogte verschil zal weinig verschil maken op 5 maanvissen kies daarom liever voor een rio350 of de 450 veel meer water beschikbaar en dus ook ruimte voor 5maanvissen.

En de hoogte dan ? of denk je nu echt dat die 20cm lengte meer van het aqaurium dan voldoende zal zijn voor maanvissen in een groepje van minimaal 5stuks.. ? vind dit nu juist uitverband getrokken stelling.
Persoonlijk vind ik de Rio350 of de rio450 met 1.50meter toch een betere aanbeveling voor maanvissen als een 1.20meter bak voor een groepje van 5 maanvissen.
Daarom zei ik al volgens de experts van maanvissen moet de bak toch 60cm minimaal zijn in hoogte voor maanvissen dus 50cm en 55cm is dan wel ineens oke..ook al is de bak 1.20meter dan is wel oke met 55cm hoogte maar een meterbak is dan ineen te weinig voor een enkel bewezen paar maanvissen ??
Dat paartje maanvissen in een meter bak hebben dan veel meer ruimte en water als met een 1.20meterbak met 5 maanvissen in groepje.. dus nee ik ben het er niet mee eens. 5cm hoogte verschil zal weinig verschil maken op 5 maanvissen kies daarom liever voor een rio350 of de 450 veel meer water beschikbaar en dus ook ruimte voor 5maanvissen.

Ruo 350 is 1m20. Ik zei ook minimaal.
Je zegt het heel.goed edje 1m50 is beter dan 1m20.

Maar toch zelf 1meter voor 5 maanvissen.

Ik begrijp je nu niet meer.

Je zegt het heel.goed edje 1m50 is beter dan 1m20.

Maar toch zelf 1meter voor 5 maanvissen.

Ik begrijp je nu niet meer.

Ik heb geen 5 maanvissen in een Rio180 !!! ik heb een paartje dus man/vrouw in mijn Rio180 dus 2stuks.. maanvissen als koppel houden kan gewoon zonder een groep mits het koppel ook elkaar heeft gekozen uit een groep.
Dit paar heb ik 4 jaar geleden ook als een paar gekocht die gevormd is uit een groep maanvissenen. dus ik heb nooit 5 maanvissen zelf gehouden in een groepje.

Dus ook een aqaurium van 1.20meter en 55cm hoog is niet geschikt voor 5 maanvissen en een 1meter bak met 50cm al helemaal niet om 5maanvissen te houden maar een koppel man/vrouw dus 2 stuks zal totaal geen problemen vormen mits je geenandere drukke vissen bij plaatst zoals sumatraen en barbelen.. of andere dwerg chiclides met teritorium gedrag zal het prima gaan.
Hier leven ze samen met wat platy's en kadinaaltjes en corydoras en dat prima samen, al hoort de platy niet thuis in de een amazone biotoop maar de maantjes houden de platy populatie in toom omdat ze op het jonbroed jagen en zo de maanvissen ook natuurlijk gedrag vertonen door te jagen op leven voer.
Dus het kan gewoon zonder problemen één koppel maanvissen in een meterbak.

Laatst bewerkt:
Hier geef je aan dat je 1 paartje heb zitten in rio 180.

Hier weer over een paartje ( paartje snap ik enkel als 2 stuks)

Maar je adviseert voor maanvissen minimaal 5 stuks.

EN daarmee bedoel ik dubbel.......

Waarom gaat dat niet lukken?

Een kale bak geeft ze nog de meeste ruimte. :juggle: 😀
ehm.. budget is er niet voor een grotere bak .. dus mocht je nog 1 hebben staan die weg mag..

ehm.. budget is er niet voor een grotere bak .. dus mocht je nog 1 hebben staan die weg mag..
Ik denk dat Gino88 bedoelt waarom je de vissen niet terug kunt brengen naar de winkel?

Hier geef je aan dat je 1 paartje heb zitten in rio 180.

Hier weer over een paartje ( paartje snap ik enkel als 2 stuks)

Maar je adviseert voor maanvissen minimaal 5 stuks.

EN daarmee bedoel ik dubbel.......

Wat is er nu zo moeilijk om te begrijpen dat maanvissen in een groep vaak koppels vormen en hoe groter deze groep des te meer kans op koppel vorming, hebben man en vrouw elkaar gekozen is dat voor het leven net als bij zwanen, dus scheid je dit koppel van de groep dan is dat geen probleem.. omdat ze elkaar hebben om samen te leven zonder groeps vorming.

Heb je jonge maanvissen zonder paar vorming omdat ze te jong zijn om koppels te vormen dan moet je ze in een groep houden van minimaal 5stuks en liefst meer , en waarom omdat je met jongen maanvissen niet als enkel of 2stuks kan houden omdat ze dan afwijkend gedrag krijgen of zich gaan afzonderen dus daarom in een groepje als het geen koppel is ! en ook omdat je niet weet wie man of vrouw is en bij 2stuks of 3stuks houden als ze jong zijn en als ze dan groter worden onderling met elkaar gaan vechten als het 2 mannen blijken te zijn.
Wil je in een groot aqaurium groep maanvissen houden moet je ze al van jongs af aan in een groep houden ! omdat als je later de groep groter zou willen maken nadat ze in de pupertijd komen of volwassen zijn vaak geen nieuwe maanvissen accepteren binnen de groep en het op vechten uitdraaid.

Een koppel dat gevormd heeft kan je dus wel scheiden van de groep en samen houden zonder andere maanvissen das het verschil.
Dus dan is een Rio180 of rio 240 voor zo'n situatie ruim genoeg voor dit koppel maanvissen... dus 2stuks man en vrouw... dus geen groep van 5stuks ! of is het nu nog niet duidelijk ?

Laatst bewerkt:
Wat is er nu zo moeilijk om te begrijpen dat maanvissen in een groep vaak koppels vormen en hoe groter deze groep des te meer kans op koppel vorming, hebben man en vrouw elkaar gekozen is dat voor het leven net als bij zwanen, dus scheid je dit koppel van de groep dan is dat geen probleem.. omdat ze elkaar hebben om samen te leven zonder groeps vorming.

Heb je jonge maanvissen zonder paar vorming omdat ze te jong zijn om koppels te vormen dan moet je ze in een groep houden van minimaal 5stuks en liefst meer , en waarom omdat je met jongen maanvissen niet als enkel of 2stuks kan houden omdat ze dan afwijkend gedrag krijgen of zich gaan afzonderen dus daarom in een groepje als het geen koppel is ! en ook omdat je niet weet wie man of vrouw is en bij 2stuks of 3stuks houden als ze jong zijn en als ze dan groter worden onderling met elkaar gaan vechten als het 2 mannen blijken te zijn.
Wil je in een groot aqaurium groep maanvissen houden moet je ze al van jongs af aan in een groep houden ! omdat als je later de groep groter zou willen maken nadat ze in de pupertijd komen of volwassen zijn vaak geen nieuwe maanvissen accepteren binnen de groep en het op vechten uitdraaid.

Een koppel dat gevormd heeft kan je dus wel scheiden van de groep en samen houden zonder andere maanvissen das het verschil.
Dus dan is een Rio180 of rio 240 voor zo'n situatie ruim genoeg voor dit koppel maanvissen... dus 2stuks man en vrouw... dus geen groep van 5stuks ! of is het nu nog niet duidelijk ?
Het gaat er niet om of er een koppeltje gevormd wordt maar dat ze met zovele zijn. net als corydora's die leven met een groep, zo is het ook met maanvissen.

Maar toegeven is moeilijk Ed.

Het gaat er niet om of er een koppeltje gevormd wordt maar dat ze met zovele zijn. net als corydora's die leven met een groep, zo is het ook met maanvissen.

Maar toegeven is moeilijk Ed.

Waar moet ik aan toegeven met ongelijk ? dan zijn maanviskwekers verkeert bezig wou je zeggen die precies het zelfde doen en het koppel scheiden van een groep en verder heel hun leven het prima hebben met elkaar ?
Natuur gaat dit namelijk ook zo dat een koppel maanvissen zich afzonderd van de groep en samen verder gaan buiten de groep dus wat bedoel je nu precies met mijn ongelijk toegeven terwijl het in de natuur ook zo gaat met maanvissen en diverse andere chiclides die jong in een groep leven en later de koppels die gevormd zijn afzonderlijk verder gaan zonder de groep.

Zat filmpjes gezien van het amazone gebied waar de maanvis leeft en vreemd dat je soms op veel plekken maar twee koppel volwassen maanvissen ziet tussen de takken en nergens zie je een groep maanvissen, zie je een groep maanvissen zijn dit jongere maanvissen met/zonder koppels erbij maar gewoon stuk jonger.
Wat wel vaak voorkomt is dat de maanvis veel samen met de discus vissen wordt gespot als ze nog jong zijn.. maar ook hier de discusvis die een koppel heeft gevormd gaat buiten de groep leven en verlaat ook vaak de groep als het een koppel is.
Dus film materiaal is niet waar van onderwater film uit het amazone gebied... Corydoras leven in groepjes maar doen niet aan paarvorming dus er vormen zich geen vaste paartjes daarom is het een scholen/groepjes vis, deze blijven dan ook altijd bij elkaar in een groepje of zelf grote scholen van wel 50-100 stuks bij elkaar leven.
Vissen en dieren die een koppel vormen voor het leven leven meer buiten de groep of verlaten de groep en gaan samen verder en zo gaat dat met maanvissen ook in de natuur.

Laatst bewerkt:
Laat maar ed,

Het gaat mij om dat je aangeeft dat maanvissen met minimaal 5 stuks moet leven ( even de formaat bak niet meegenomen)
en jij hebt zelf 2 stuks, dan denk ik dan is het toch dubbel.

Je adviseert iets aan iemand wat je zelf niet hebt qua aantallen

ok.. ik trek me terug uit dit topic.. ik ga kijken of ik een oplossong kan vinden voor mn visjes

Menno, excuus dit ging ff totaal offtopic,

Even terug komen op jouw probleem.

Wat je zou kunnen doen, is wellicht een kennis die een grote bak heeft die het dan in wil nemen,
of een advertentie plaatsen op Marktplaats.
of een aantal LFS in de buurt bellen die wel interesse in heeft,

LFS hier die neemt geen guppen platies maar zie wel vaak maanvissen die overgenomen zijn. dus het is wel mogelijk

Laat maar ed,

Het gaat mij om dat je aangeeft dat maanvissen met minimaal 5 stuks moet leven ( even de formaat bak niet meegenomen)
en jij hebt zelf 2 stuks, dan denk ik dan is het toch dubbel.

Je adviseert iets aan iemand wat je zelf niet hebt qua aantallen

Inderdaad laat maar.. we gaan ook veel te veel offtopic..

winkel neemtniet terug
Okee, apart... Wel vissen aan jou verkopen zonder (al te veel) vragen te stellen, maar diezelfde vissen niet terugnemen wanneer ze ongeschikt blijken? De zaken waar ik kom nemen vissen wel terug, en (tot nu toe) ook als ze niet eens daar gekocht zijn. Stukje klantvriendelijkheid. Het is dan meestal wel zo dat de vissen in een aparte bak gestopt worden en je er weinig of niets voor terugkrijgt. Maar als dat beter is voor de vis, tja...

Ik zou het een kwalijke zaak vinden als jouw dierenwinkel op de hoogte zou zijn van het verhaal en dan nog steeds zou weigeren de vissen terug te nemen.

Edit: wat @Keesvd zegt dus. :thumbs:

Een rio 180 is 50cm hoog, dat klopt. Maar het gaat om hoe hoog de waterpijl is, en dat is meestal zo 10 cm lager dan de bakhoogte. Hoger is altijd beter. Ik vind persoonlijk ook dat maanvissen niet in een rio 260 passen, minimaal rio 350 (deze is hoger)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan